Samsung 840 EVO rapid mode och overprovisioning ihop?

Permalänk
Avstängd

Samsung 840 EVO rapid mode och overprovisioning ihop?

Tjena ja som tråden säger.Jag sitter med en samsung 840 evo 1tb nu och kör givetvis med rapid mode.Nu har jag läst på om over provisioning också och undrar mest om det skulle göra någon som helst prestandaskillnad på min ssd?
Poängen med OP verkar ju göra mest skillnad på mindre ssds men jag är som sagt inte säker:--)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd

Ja det bör du ha. Om du installerar Samsung Magician så kommer den rekommendera hur stor OP ska vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdventureFox:

Ja det bör du ha. Om du installerar Samsung Magician så kommer den rekommendera hur stor OP ska vara.

Jag har senaste magician 4,4 men när man kollar på opfliken så varnar den för att "NOTE:using an RAW partition may damage your data.OP can be set or cleared only from the last partition."
Kan tillägga att jag har 649gb ledigt på disken för disken är hela mitt os.Tänkte mest på att är det bara att starta magicians egna auto op på 10% cirka utan att nåt skiter sig?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Jag har senaste magician 4,4 men när man kollar på opfliken så varnar den för att "NOTE:using an RAW partition may damage your data.OP can be set or cleared only from the last partition."
Kan tillägga att jag har 649gb ledigt på disken för disken är hela mitt os.Tänkte mest på att är det bara att starta magicians egna auto op på 10% cirka utan att nåt skiter sig?

Jag gjorde det och det gick fint.

Permalänk
Medlem

Kan ej köra OP min Samsung 840 evo basic 250 GB via Magician. Har 60 GB ledigt utrymme, det är mer än 10%. Men ändå går det inte på den rekommenderade 10 %. Står bara : "There is insufficient free space available to set OP". Går dock om jag sätter et lägre värde, som 2%. Men vill ju kunna ha det rekommenderade. Kan tilläggas hela SSD är en enda primär volym, där jag har OS på. Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Kan ej köra OP min Samsung 840 evo basic 250 GB via Magician. Har 60 GB ledigt utrymme, det är mer än 10%. Men ändå går det inte på den rekommenderade 10 %. Står bara : "There is insufficient free space available to set OP". Går dock om jag sätter et lägre värde, som 2%. Men vill ju kunna ha det rekommenderade. Kan tilläggas hela SSD är en enda primär volym, där jag har OS på. Vad gör jag för fel?

Du gör inget fel, men där ligger filer i vägen.
Kom i håg att systemen lagrar på en SSD på samma sätt som en hårddisk, det är bara SSDn som den "ändrar".
Det som har hänt är att systemfiler har hamnat precis på den plats du försöker flytta bort.
Windows och Samsungs mjukvara kan inte hantera att flytta dessa filer, utan du måste ha 3:e part program.
Du kan testa köra diskrensning och rensa gamla systemfiler (Windows Update, Service pack, Loggar och ta bort alla utom sista system återställnings punkten). Allt detta kan göras automatiskt av Windows Diskrensning.
Om inte det hjälper så ta hem något 3:e part partitionsprogram och minska det med den.
http://www.techsupportalert.com/best-free-partition-managemen... (ta ett du tycker verkar bra, de bör alla kunna göra det)

OP utrymme är i stora sammanhang inget mer speciellt än "ledigt" utrymme som ingen partition använder.

Permalänk
Medlem

Om jag aktiverar rapid mode måste jag ha igång magician för det ska hålla sig aktivt eller det aktiverar det och sen behöver man inte ha igång magician?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync