Blackmagic 4K Production Camera

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten Nybörjarguide för den som får en i julklapp eller tänkte bränna julklappspengarna på en.

Permalänk
Medlem

Pysslat ihop en rigg idag

Permalänk
Medlem

Testade Visioncolors nya Raw till BMDFilm converter. Mycket cool.
En bra grej är att de har för andra kameror också tex om man har en DSLR som B-Cam till en Blackmagic.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Den bör det va, kostade $15.

Permalänk
Medlem

Lattjade med min nya rigg, mitt 70 kronors objektiv och nya Raw till BMDFilm converter,

Permalänk

Tjena!
Mycket bra och informativ tråd får jag säga.

Jag funderar på att köpa en själv men har ett par osäkra punkter.
-Exakt hur dålig batteritid är det? Om jag filmar ~5 timmar, behöver jag 5 batterier då? Om jag filmar en hel dag vill jag inte behöva tänka hela tiden på batteribyte.

-En ritkig noobfråga men... cropfaktor? Det är inte en fullcensorkamera? Utan ~16mm objektiv = 24mm? Tänker i relation till vilka objektiv man kommer behöva investera i (Canon har ju en 16-35mm i L serien som isf skulle kunna va guld?)

- Övriga tillbehör? Om kamerahuset går på ~25k, vad blir slutkostnaden för att kunna ha ett normalt workflow? Behöver man 5X 2TB hårddiskar (7200rpm räcker eller måste man ha SSD för att klippa med Raw-materialet?) för att arbeta med en film på ~30 min? Behöver man lägga ytterligare ~4000 på att köpa minneskort? Någon mer kostnad som tillkommer jag inte tänkt på?

Har också hört att kameran blir oerhört varm och att man måste ta regelbundna pauser i filmandet, har du någon erfarenhet där?

Bra tråd igen!

/Jonatan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att du intresserar dig för BMPC
Det är ju en lite speciell kamera som kräver att man tänker till lite. De andra Blackmagic kamerorna är lite mer förlåtande.
Vad har du filmat med innan?
Tänkte så man har en referens och kan försöka förutspå vad som skulle bli lättare eller svårare med just denna.

Skrivet av jontahontas:

-Exakt hur dålig batteritid är det? Om jag filmar ~5 timmar, behöver jag 5 batterier då? Om jag filmar en hel dag vill jag inte behöva tänka hela tiden på batteribyte.

Nej, det beror ju på vilket batteri du använder. Mitt batteri fungerar flera timmar. Har aldrig testat exakt men uppskattningsvis 3-4h med kameran igång så stänger man av den emellanåt så kan man köra på hela dagen.
Det inbyggda batteriet är ju mest till som nödreserv eller för att kunna filma en kort stund med bara kameran. Då räcker det ca 40min i följd eller nån timme om du stänger av kameran mellan varje klipp.
Wakeboard videon jag har på min kanal är filmad med bara det inbyggda.

Jag har även en video om det batteri jag använder, men det finns hundratals olika att välja mellan.

Skrivet av jontahontas:

-En ritkig noobfråga men... cropfaktor? Det är inte en fullcensorkamera? Utan ~16mm objektiv = 24mm? Tänker i relation till vilka objektiv man kommer behöva investera i (Canon har ju en 16-35mm i L serien som isf skulle kunna va guld?)

Croppen är sama som APS-C så ca x1.6. Så ja Canons 16-36 skulle bli runda slängar 24-54mm. Men jag personligen hade ju isåfall köpt Sigma 18-35/1.8 alla dagar i veckan.
Själv kör jag budget med Tamron 17-50/2.8 med stabilisering och Tamron 70-200/2.8 utan. Sen har jag ett 70 kronors Yashinon 50/1.8 som är skarpt som fan.
Idag har jag lekt med ett lånat Sigma 30mm f1.4, det gamla som kostar typ 1000 spänn begagnat och som var mitt favorit på min 600d när det begav sig. Håller än faktiskt.

Skrivet av jontahontas:

- Övriga tillbehör? Om kamerahuset går på ~25k, vad blir slutkostnaden för att kunna ha ett normalt workflow? Behöver man 5X 2TB hårddiskar (7200rpm räcker eller måste man ha SSD för att klippa med Raw-materialet?) för att arbeta med en film på ~30 min? Behöver man lägga ytterligare ~4000 på att köpa minneskort? Någon mer kostnad som tillkommer jag inte tänkt på?

Jag har bara 1TB hårdisk plus en extra TB externt där jag kan lagra långtidsprojekt.
Filmar du i 4K Prores så funkar det helt ok. Det tar ju inte så jäkla stor plats. Men visst, man får vara lite selektiv med vilket material man sparar för framtiden alternativt rendera om det till något lägre.

Något som absolut inte ska underskattas är det inbyggda HD materialet om du ändå tänkt publicera i HD. Det tar mycket mindre plats men är precis lika skarpt som 4K nerskalat eftersom kameran skalar ner åt dig mycket bättre än vad tex Adobe kan göra.
4K nerskalat bredvid HD är omöjligt att se skillnad på förutom att HD ser lite bättre ut.

Ska du filma i 4K Raw är det lite annorlunda. En 256GB SSD räcker till 12 minuter. Billigast är att vara noggrann vid inspelningen och bara filma det viktiga. Annars får man helt enkelt ha flera, alt en dator med sig som man kan tanka över på.
Det sista har alltid varit min lösning på större projekt. Två diskar och offloada på en medan man filmar på en.

Men framförallt, om du har 240GB på en SSD och först kör det igenom tex After Effects så har du redan nyttjat styrkan med Raw men har istället Prores filer som du enkelt kan redigera i Premiere eller FC och som tar ytterst liten plats. Och eftersom du körde direkt från SSDn så behöver aldrig de stora filens ta upp plats på din dator.

Som tur är sjunker priset på lagring hela tiden så egentligen är det inget problem.

Med kameran får du ju en fullversion av Davinci Resolve som du kan använda om din dator klarar specsen (min gör det inte), kan vara smart att kolla det innan.
Om du som mig tänker köra After Effects och Premiere (funkar även med lightroom) eller varför inte Gopros grymma Raw redigerare istället så kan du sälja Resolve för ca 3000kr så har du cash till batteri och två SSD diskar istället.

De enda tillbehör jag skulle säga att du "måste" ha är en SSD, ett objektiv och ett batteri.
Sen kan man fylla på efter hand. Ska du filma mycket inne så är ljus viktigare en fler batterier eftersom du kan koppla in kameran i et uttag men den är mycket ljuskrävande.

Skrivet av jontahontas:

Har också hört att kameran blir oerhört varm och att man måste ta regelbundna pauser i filmandet, har du någon erfarenhet där?

Visst blir den varm men så illa är det inte, jag har spelat in 2h långa klipp utan problem, men visst är du i Thailand där det är 40 grader så kan det vara i överkant. Håll fläktintaget fritt bara.

Permalänk

Wow tackar för svaret!

Jag har filmar med Sony EX3 förut men mestadels Canon 5D, www.petrebrixel.com e min hemsida där finns lite urklipp av vad jag gjort.

Största anledningen till att jag funderar på BMPC är att jag mestadels filmar under väldigt kontrollerade förhållanden där jag har tid och plats för ljussättning samt regi för skådespel. Att resa till Thailand och skjuta en dokumentär från höften är inte mina planer med kameran Och som det verkar är just kontrollerade förhållanden då kameran presterar som bäst. (jag e rätt hypad haha)

Intressant att du föreslår Sigma 18-35 jag ska ta mig en titt på det. Jag kommer att göra mitt köp nu i sommar/höst så jag har tid på mig att sondera terrängen.

Davinci resolve har jag aldrig använt, men vad jag förstår verkar det ganska bra? Jag har en laptop (urk...) Lenovo intel I7 4710, Geforce GTX, 16gb ram, vet inte om det räcker.

Har inte tittat alla dina videor än men det är ju glädjande att man kan investera i ett batteri som låter en arbeta utan att behöva tänka logistik hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då låter det som att den skulle passa dig perfekt
Och har du en 5d ifall det kniper med ljuset så är du i hamn.

Resolve är petig med grafikkorten men det är ju bara att kolla deras lista.

Permalänk

Enligt deras egen coniguration recomandation pdf så är GTX serien 490-690 rekomenderade kort och jag har 860 så jag hoppas bara att deras egen pdf inte blivit uppdaterad på ett tag och att mitt kort hör till en nyare serie.

Jag lär ju få se haha.

Okej tack igen, kommer kolla tråden lite då och då och följa dina uppdateringar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Enligt deras egen coniguration recomandation pdf så är GTX serien 490-690 rekomenderade kort och jag har 860 så jag hoppas bara att deras egen pdf inte blivit uppdaterad på ett tag och att mitt kort hör till en nyare serie.

Jag lär ju få se haha.

Okej tack igen, kommer kolla tråden lite då och då och följa dina uppdateringar

Du kan ju ladda ner Resolve idag alldeles gratis från deras hemsida och testa, så vet du.
Laddar du dessutom hem några prores och Raw sekvenser kan du känna på arbetsflödet.

Permalänk
Medlem

Davinci Resolve lirar alldeles utmärkt på de flesta datorer. Deras specifikationer handlar om att kunna köra RAW i full framerate. Att arbeta med ditt content är inga problem på din dator.

Jag kör tunga rawsaker på min laptop utan resolve när tillgången saknas och klarar mig ändå.

Först och främst är det viktigt att vara ÖVERTYDLIG med att dessa maskiner tar inte vad som helst bara för det är 2.5". GLÖM mekaniska diskar. Inte ens 7200 eller 15000 RPM. Det finns dokument som beskriver vilka diskar du kan använda. Rekommendationer. Följ dessa så slipper du ha dem liggandes när du märker att det inte gick.

Jag ger inte mycket för raw. Jag filmar i Prores och prores får vilken maskin som helst att flyga fram. 7-10 noder i Resolve klarar de flesta datorerna. Kan bli LITE trögt men du kanske inte gradar så hårt. Lite färgsättningar, lyft hit och dit drar ingenting.

Det som drar är när du lägger ett gäääng lager på varandra med mycket små områden, motion tracking osv.

Som tidigare sagt, BMPC kräver sin förare men är ingalunda särskilt svår. Men, många tror att med en sånhär kamera ser det ut som på bio direkt ur den. Det är viktigt att påpeka att allt snyggt har krävt jobb. Men, med dess underbara codec och dynamiska omfång förenklas processen att få riktigt nice material. Sen att det är 422 broadcastredo ur boxen stör väl ingen? (=

Som besvarat är kameran i APS-C storlek, crop 1.5. Det är en S35 sensor, precis som en 3 perf 35mm film för rörlig bild. Det är alltså inte vistavision 35mm (liggande, som fullformat).

För att få riktigt krämig och nice bakgrundsoskärpa som de har i cinemafilmer används en bunt objektiv, vanligast:
24mm, 35mm, 50mm, 85mm och 135mm.
Vidare än 24 är ovanligt även om det används.

Om du inte vill lägga en årslön på objektiv kan du spana in Samyangs sortiment som finns i 8,5fisheye/10/14/16/24/35/50/85/135mm.

Dessa går att få i cineformat anpassade för follow focussystem osv.
De går dessutom att få i en till cinemaversion där ALLA objektiv är exakt lika stora så man inte behöver ställa om något (mattebox/follow focus etc) när man byter glugg.

Svarade nog på mycket som Nisse-Tuta redan besvarat

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Okej härligt att höra, och igen kul med en BMPC4k dedikerad tråd. Tycker inte att det verkar finnas såå många nästan allt är för deras cinmerakamera.

Som du säger Holck, det är nog bäst att följa blackmagics rekomendationer helt enkelt. RAW/Prores 4K är på ingång hur man än ser på det så att investera i snabbare diskar och starkare datorer är liksom oundvikligt verkar det som. Jag är också tillräckligt erfaren numera för att fatta att genvägar är senvägar haha. Dumsnåla investeringar känns som bortkastade pengar. Därav mina frågor, har fattat att Kamera+Objektiv är inte de enda tusenlapparna som kommer flyga vid ett köp.

Angående objektiv får jag se, jag vill när jag filmar ha alternativet att kunna ta 24mm bilder så jag kommer nog investera i ett objektiv med 16mm. har inte råd med flera just nu så det blir nog ett zoom och inte prime och jag köper hellre bra glas än dåligt, andrahandsvärdet är ju ändå i princip 1:1 (sett att min gamla 24-70 2.8 till och med gått upp i pris :S).

http://www.amazon.com/Zeiss-Compact-Prime-Imperial-Markings/d...

skulle inte banga denna haha.

https://vimeo.com/87533035 : denna fick mig att åter påminnas om skillnaden mellan bra och dåligt glas och dessutom lära mig att skillnaden blir större när man filmar 4k. Men det är ju en ren budgetfråga som sagt. Kul Nisse att du testar så många uppskattar att kunna se hands on tester.

Så ska sluta spamma tråden nu haha, mer videos mindre walls of text. Trevlig helg på er

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Så ska sluta spamma tråden nu haha, mer videos mindre walls of text. Trevlig helg på er

Struntprat, skriv på bara

Permalänk
Medlem

Blir lite dubbelpost men eftersom det gäller bägge kameror lika mycket så kanske det är ok.

Har gjort en liten tutorial/demo av Vision Colors preset som låter dig använda Adobe Camera Raw och sedan konvertera till BMDFilm utan Resolve.
Denna kostar 15 euro vilket jag tycker är helt ok, det finns gratis alternativ i form av både presets och LUTs men imo är den här så exakt att det är värt det.
Nu använde jag såklart min BMPC men på de bilder jag sett från andra som använt BMCC och BMPCC så är det omöjligt att se skillnad på Prores och Raw från tex Pocket Camera efter att ha använt den här metoden.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tjena!

Nu har jag köpt mig en 4k Blackmagic och är jävligt glad

http://www.amazon.de/Inateck-Festplatten-Dockingstation-inklu...

Funderar på att köpa en sådan, värt? Min dator (PC) hittar inte kameran med bara USB så kan inte föra över filmklipp på det viset.

Funderar också på denna externa SSD att arbeta från

http://www.amazon.de/Samsung-Portable-Tragbare-Externe-SSD-Fe...

Båda har USB 3.0 som kabel mellan läsare/hårdisk och dator, hur funkar det?

Måste säga att jag trots att jag läste på lite var jag inte beredd på denna jäkla omställning med SSD och allt vad det innebär.

Har lite pengar att röra mig med så är det någon typ av extrautrustning som kan rekomenderas? Det jag tänkt själv är shoulder rig + follow focus och sen på skolan där jag fortfarande är skriven har vi all ljudutrustning som behövs så där sitter jag rätt bra åtminstone ett år till

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Tjena!

Nu har jag köpt mig en 4k Blackmagic och är jävligt glad

http://www.amazon.de/Inateck-Festplatten-Dockingstation-inklu...

Funderar på att köpa en sådan, värt? Min dator (PC) hittar inte kameran med bara USB så kan inte föra över filmklipp på det viset.

Funderar också på denna externa SSD att arbeta från

http://www.amazon.de/Samsung-Portable-Tragbare-Externe-SSD-Fe...

Båda har USB 3.0 som kabel mellan läsare/hårdisk och dator, hur funkar det?

Måste säga att jag trots att jag läste på lite var jag inte beredd på denna jäkla omställning med SSD och allt vad det innebär.

Har lite pengar att röra mig med så är det någon typ av extrautrustning som kan rekomenderas? Det jag tänkt själv är shoulder rig + follow focus och sen på skolan där jag fortfarande är skriven har vi all ljudutrustning som behövs så där sitter jag rätt bra åtminstone ett år till

Grattis!
En fantastisk kamera som kräver lite kärlek men ger så mycket tillbaka.
Som du märkt, nej, usb är för firmware update endast.
Thunderbolt är inte heller för offload.
Så är det ju faktiskt på de flesta kameror utom "familje grejer".

En USB 3 dock funkar perfekt. Jag köpte en billig på Kjell och Company.

Jag har en recension av den billigaste riggen som finns till kameran på min youtubekanal.
Billig men reko skulle jag säga. Fast har du råd med bättre är det såklart att föredra.

Permalänk

Snabbt svar

Ska kolla in din recension om riggen, har knappt sett mig runt än så vet inte riktigt vad jag har att förhålla mig till.

Dockingstationen är alltså ok menar du, vad säger du om den externa SSD hdn?

Btw, hur fan updaterar jag firmware då? Datorn hittar bara en unknown Device...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Snabbt svar

Ska kolla in din recension om riggen, har knappt sett mig runt än så vet inte riktigt vad jag har att förhålla mig till.

Dockingstationen är alltså ok menar du, vad säger du om den externa SSD hdn?

Btw, hur fan updaterar jag firmware då? Datorn hittar bara en unknown Device...

Installera black magics uppfaterare så hittas kameran

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack grabbar hittade länken och kameran är uppdaterad sen en stund nu. Fan va najs. Får förhoppningsvis SSDstationen imorgon (god love German post office amazon 1 day delivery 5 euro)

Visa signatur
Permalänk

Alltså jag ser att Canons EF-S 17-55 passar till denna kamera eller misstar jag mig?

http://www.amazon.de/gp/product/B000EOTZ7G/ref=s9_psimh_gw_p2...

Det är ju i mitt tycke i så fall ett hyffsat billigt perfekt allroundobjektiv. Thoughts?

Kollat runt lite på dina videos också Nisse, ser att du har en del andra kameror du testar också bla en SONY FS-100 (?), verkar schyst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Alltså jag ser att Canons EF-S 17-55 passar till denna kamera eller misstar jag mig?

http://www.amazon.de/gp/product/B000EOTZ7G/ref=s9_psimh_gw_p2...

Det är ju i mitt tycke i så fall ett hyffsat billigt perfekt allroundobjektiv. Thoughts?

Kollat runt lite på dina videos också Nisse, ser att du har en del andra kameror du testar också bla en SONY FS-100 (?), verkar schyst.

Det objektivet funkar alla tiders och ger fin kvalitet.
Själv körde jag budget med Tamron 17-50/2.8 VC (Vi = stabilisation) det funkar imo lika bra.
Har många exempel på min kanal

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det objektivet funkar alla tiders och ger fin kvalitet.
Själv körde jag budget med Tamron 17-50/2.8 VC (Vi = stabilisation) det funkar imo lika bra.
Har många exempel på min kanal

Jo såg Tamrons också men tänkte att jag har råd med Canons plus att andrahandsvärdet känns så pass stabilt att jag nog får tillbaka pengarna om jag skulle sälja av det.

Känns som konstant julafton att skaffa kamerautrustning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men du köper väl begagnat hoppas jag.
Ett Tamron kostar inte mer än 2000 och ett Canon kanske 3000.

Men bästa zoomobjektivet för den kameran är tveklöst Sigma 18-35/1.8.
Klart populäraste Blackmagic gluggen.

Permalänk

Såg sigmaobjektivet men hade inte riktigt råd nu. Köpte canons begagnat för 3700, verkar vara samma pris i Sverige och tyskland. Ibland är tyskland billigare men inte denna gång hehe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Såg sigmaobjektivet men hade inte riktigt råd nu. Köpte canons begagnat för 3700, verkar vara samma pris i Sverige och tyskland. Ibland är tyskland billigare men inte denna gång hehe.

Nice, du får posta lite resultat sen

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nice, du får posta lite resultat sen

Will do! Ser fram emot att börja filma!

Visa signatur