Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Köp lösa borr istället, i den dimension du skall ha. Du kommer inte att ångra dig, tro mig:)

För större hål än 12mm är det stegborr som gäller om du skall borra i tunn plåt! glöm hålsåg om du inte skall göra riktigt stora hål, men bra sådana kostar oxå, och det är svårt att göra snyggt i plåt (centrumborren har lätt för att förstora centrumhålet i tunn plåt, och då blir hålet fult. Det är bättre med dremel isåfall

Lycka till med ditt projekt!

Håller med, stycke borr är billigare för dig. ca: 50-200kr/st
Gör du stora hål, bör du fundera på en pelarborr, dessa ger dig den precision du vill ha.
Som andra skrivit, vet du inte hur fort du ska borra så ska du borra så långsamt du bara kan, tar det längre än 5sek så antingen en paus eller kylning för borr (vatten/olja)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Där har jag egentligen inte sagt annat ifall du backar tillbaks, hur är det med din läsförståelse?

Så bra, då är vi ju överens!

Jag reagerade emot påståendet ovan att de var olika lämpade för olika material beroende på vilken serie de tillhör, någon sådan slutsats kan man nämligen inte dra. Borrhammare är fortfarande det som behövs till betong, och jag menar att det är vilseledande marknadsföring att skriva att en slagborrmaskin klarar av att borra i betong.

Permalänk
Medlem

Har Bosh grön 18v skruvdragare/borrmaskin och den funkar hur bra som helst för allt hemmapul jag gör.
Proffsmaskiner (blå bosh, dewalt, makita, hitachi, milwaukee osv) skall funka att borra kanske flera hundra hål/dag, 5 dagar per vecka, 260 dagar om året och kräver således en pålitlig hög kvalitativ borrmaskin. Skall du borra litegranna hemma så behöver du absolut ingen proffsmaskin för flera tusen. Jag kör Dewalt, Makita med Dormer på jobbet men där finns det ju krav på att maskinerna skall hålla.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Dormer som privatperson är dock inte fel. När jag byggde min MechMate var det en del hål att gänga i balkar.
Med lokalt införskaffade gängtapparna var det ett helvete, gick t om sönder i hålen. Fick tag i dormer, det var som att gänga i smör

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Förlåt för off-topic... men 4 sidor om borrar på Sweclockers! Grymt häftigt att se all kunskap folk sitter inne med dock. Nu hoppas jag bara på en tråd om finansiella instrument så en annan också kan bidra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Förlåt för off-topic... men 4 sidor om borrar på Sweclockers! Grymt häftigt att se all kunskap folk sitter inne med dock. Nu hoppas jag bara på en tråd om finansiella instrument så en annan också kan bidra.

Haha, håller med.

"Kunskap"