Vändbara USB Type-C färdigställs

Permalänk
Melding Plague

Vändbara USB Type-C färdigställs

Efter en längre tids överläggande färdigställer organisationen bakom USB kontaktdonet Type-C, som ersätter den klassiska USB-kontakten och dessutom är vändbar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yeeesssss! Hur lång tid av sitt liv har man inte spenderat på att vända en usb, sen inse att man hade rätt håll från början och vända tillbaka igen.

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Varför gjorde de inte såhär från början om det nu är tekniskt möjligt? Vet inte hur många veckor effektiv tid man spenderat på att vända USB-kontakter fram och tillbaka men det har gått åt en del tid under åren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte koppla ur och i usb så mycket. Men när man gör det, blir det betydligt simplare nu

Ska moderkorten komma med två uppsättningar kontakter nu? Ett för att stödja äldre usb minnen och tangentbord/mus och kontakter för dom nya grejerna

Har inte ens köpt USB 3 minnen än tyckt dom varit lite dyra än så länge:) Så kan ju vänta tills type-c kommer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Standardiserad laddning av bärbara datorer (förhoppningsvis), yey!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Äntligen!

Permalänk
Permalänk

Änrtligen, som jag har längtat efter det här! Har höga förhoppningar.

Visa signatur

I'll sleep when I'm dead! ...ooor later tonight.

Permalänk
Medlem

Vi har lyckats sätta folk på månen och nu har vi lyckats fullända USB kabeln.

Mänsklighetens innovationer är makalösa!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

R.I.P

Permalänk
Medlem

Hoppas dom gör något åt hållbarheten. USB Micro går sönder för lätt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Varför gjorde de inte såhär från början om det nu är tekniskt möjligt? Vet inte hur många veckor effektiv tid man spenderat på att vända USB-kontakter fram och tillbaka men det har gått åt en del tid under åren.

För att första USB-standarden släpptes 1996 av var specad för 12 Mbps och 150 mA. Vidare var storleken inte ett problem då det inte existerade så små och tunna enheter så kontaktdonen behövde vara kompakta. Det fanns inte en tanke på att den skulle klara 1000 gånger högre hastigheter och 32 gånger högre ström ström (130 gånger högre effekt) och detta till enheter som är tunnare än kontakten. Sen har de hållit kvar vid den gamla kontakten av kompatibilitetsskäl sen dess. Just målet med bakåtkompatibilitet har lett till lite udda skapelser som USB 3.0 mikro-B som är en 2.0 mikro-B med några extra stift på sidan så den blir väldigt bred. Detta enbart för att de skulle kunna hålla kvar bakåtkompatibiliteten.

Förhoppningsvis ersätter C alla de andra kontaktdonen nu så det blir en kontakt to rule them all. Standardiserade laddkablar även för laptopar hade också varit sjukt najs. Så underbart när nästan alla telefoner kan laddas med en vanlig USB-sladd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Men fortfarande är storleken bakåt alldeles för klumpig och stor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att första USB-standarden släpptes 1996 av var specad för 12 Mbps och 150 mA. Vidare var storleken inte ett problem då det inte existerade så små och tunna enheter så kontaktdonen behövde vara kompakta. Det fanns inte en tanke på att den skulle klara 1000 gånger högre hastigheter och 32 gånger högre ström ström (130 gånger högre effekt) och detta till enheter som är tunnare än kontakten. Sen har de hållit kvar vid den gamla kontakten av kompatibilitetsskäl sen dess. Just målet med bakåtkompatibilitet har lett till lite udda skapelser som USB 3.0 mikro-B som är en 2.0 mikro-B med några extra stift på sidan så den blir väldigt bred. Detta enbart för att de skulle kunna hålla kvar bakåtkompatibiliteten.

Förhoppningsvis ersätter C alla de andra kontaktdonen nu så det blir en kontakt to rule them all. Standardiserade laddkablar även för laptopar hade också varit sjukt najs. Så underbart när nästan alla telefoner kan laddas med en vanlig USB-sladd.

Fast bakåtkompatibiliteten hade ju även på den tiden kunnat lösas med adaptrar, som man nu väljer att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Apple kör ju sin thunderbolt som jag tycker är underbar, dock inte vändbar.

Är det licensen eller vad det kallas som är nackdelen med thunderbolt?

Hur är det med usb? Kostar det något per kontakt på ett moderkort te.x?

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Från Anandtech

Citat:

Scalable power charging with connectors being able to supply up to 5 A and cables supporting 3 A for up to 100 watts of power

Vad är det för idé med kontakter som stödjer 5A om kablarna bara stödjer 3A? Hur blir detta vidare 100W? Ska de börja stödja 20V nu (ligger väl på 5-6V i nuläget)?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av nME:

Från Anandtech

Vad är det för idé med kontakter som stödjer 5A om kablarna bara stödjer 3A? Hur blir detta vidare 100W? Ska de börja stödja 20V nu (ligger väl på 5-6V i nuläget)?

Antagligen höjer de spänningen. I längre kablar försvinner massor med effekt om man kör med låg spänning och hög ström pga. stora spänningsfall i kabeln.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Från Anandtech

Vad är det för idé med kontakter som stödjer 5A om kablarna bara stödjer 3A? Hur blir detta vidare 100W? Ska de börja stödja 20V nu (ligger väl på 5-6V i nuläget)?

Hmm, svarar lite på min egen fråga efter Googling..
http://www.ellisys.com/technology/usbpd.php
Verkar som man mycket riktigt kommer stödja 20V. Och som jag förstår det är det särskilda kontakter för 5A, medan 3A går på de som beskrivs här, eller? Kommer bli en uppsjö av nya väggadaptrar nu?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

låter skitbra!

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Keeper of Traditions

Så fruktansvärt dumt...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Måste ju vara något som särskiljer vanliga kontakter från de som stödjer 100W kan man tycka. Blir knepigt när man vill koppla i sin 100W-enhet i en netbooks USB-port. Den netbooken kommer ju få det kämpigt om den ska kunna leverera 100W till alla sina portar.

Tror dock de tänkt till ordentligt denna gången, undrar bara hur det blir.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Fast bakåtkompatibiliteten hade ju även på den tiden kunnat lösas med adaptrar, som man nu väljer att göra.

Ja det hade det kunnat göra till viss del men de valde att försöka hålla kvar vid den enklare lösningen att använda samma kontakter så långt det gick istället för att göra det lättare för folk.

Skrivet av ustzeust:

Apple kör ju sin thunderbolt som jag tycker är underbar, dock inte vändbar.

Är det licensen eller vad det kallas som är nackdelen med thunderbolt?

Hur är det med usb? Kostar det något per kontakt på ett moderkort te.x?

Thunderbolt är ägs av Intel och inte av Apple. Det finns ingen licens men den kräver speciella styrkretsar som är dyra. Intels hemsida säger att de kostar 8-9 USD styck. Det är rätt mycket när vi tittar på prispressad elektronik och därför återfinns de bara i de allra högsta produktsegmenten. Vidare är nyttan begränsad i praktiken och tillbehören är extremt dyra. Det är i princip bara externa hårddiskrack som normalanvändaren har någon nytta av och de är mycket dyrare för ingen direkt vinst jämfört med USB. Så länge priset är högt på styrkretsarna kommer de aldrig slå. Du kan jämföra med Firewire som hade en licenskostnad på 1 USD per port och den är nästan helt utdöd trots att den rent tekniskt var bättre än USB som är "gratis". För att använda USB krävs en engångskostnad till USB-IF men den går att dela upp på lite olika sätt och det går att använda andras tillstånd och så vidare. Det handlar i alla fall om storleksordningen några tusen dollar vilket i sammanhanget är försumbart.

Skrivet av nME:

Från Anandtech

Vad är det för idé med kontakter som stödjer 5A om kablarna bara stödjer 3A? Hur blir detta vidare 100W? Ska de börja stödja 20V nu (ligger väl på 5-6V i nuläget)?

USB 3.1 stödjer både 12 V och 20 V utöver 5 V. Så 20 V och 5 A ger 100 W. 3 A är för standardkablar så de kommer väl lite tjockare doningar för de högre effekterna. 12 V och 5 A ställer ju lite högre krav på kabelarea och isolering. Finns nog mer information i de faktiska specifikationerna. Det som länkades i artikeln är ju bara press release.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En välkommen nyhet! Ser fram emot att kunna koppla in den utan att behöva tänka efter

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så fruktansvärt dumt...

Utveckla gärna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Apple kör ju sin thunderbolt som jag tycker är underbar, dock inte vändbar.

Är det licensen eller vad det kallas som är nackdelen med thunderbolt?

Hur är det med usb? Kostar det något per kontakt på ett moderkort te.x?

För att det är en konkurrerande lösning. Bolagen bakom USB är: Intel, Compaq, Microsoft, NEC, Digital Equipment Corporation, IBM, Nortel.

Jag antar AMD också kör usb enbart för att det är så utbrett.

Permalänk
Avstängd

Fan vad skönt, nu slipper man fiffla med att kolla vilket håll man ska vända på usb:et för att få i de.

Permalänk
Medlem

Detta blir nog den mest omfattande övergången av standarder i den moderna persondatorns tid. Jävlar vad det kommer suga, med tanke på att alla enheter idag har klassisk USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Fan vad skönt, nu slipper man fiffla med att kolla vilket håll man ska vända på usb:et för att få i de.

Japp, nu är det bara att vänta till denna typen är standard och dom gamla inte finns överhuvudtaget på mobiler, laptops osv. Verkar ju skitnajs att man kan ha den som laddare även till datorer också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kobb3:

För att det är en konkurrerande lösning. Bolagen bakom USB är: Intel, Compaq, Microsoft, NEC, Digital Equipment Corporation, IBM, Nortel.

Jag antar AMD också kör usb enbart för att det är så utbrett.

AMD är också medlemmar tillsammans med över 700 företag. Det var kanske inte så konstigt att AMD inte var med i starten eftersom de inte var lika stora då. På mitten av 90-talet tillverkade de fortfarande kloner av Intels x86 tillsammans med ett par andra företag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känner mig väldigt kluven till detta faktiskt. Känns som att det som i alla tider talat för USB har varit just det faktum att den är så standardiserad att det går att förutsätta att det alltid finns en port på alla datorer och ingen adapter behövs. Har en stor mängd usb-inkopplade grejer och det känns ju väldigt jobbigt om de inom de närmaste åren kommer bli svårare och svårare att använda utan adaptrar.

Undrar om detta kommer ge chansen till andra standarder att dyka upp på marknaden? Hade gärna sett thunderbolt/light peak slå igenom måste jag erkänna då det gränssnittet känns mer spännande. Rörande universella laddare tror jag inte det kommer hända för datorer större än ultrabooks då jag inte ser hur vissa av de där monsterklumparna man ibland ser på laddkablar till t.ex. alienwareburkar ska kunnas bytas ut mot små usb kablar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |