No Man's Sky - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Ändra till typ 120 i TKGRAPHICSSETTINGS, det känns som ungefär 85-90 då.

Funderade faktiskt på om den skulle acceptera högre än vad options inne i spelet gör. Underligt att de låst ner menyalternativen, hade gärna kört med 100+

Tröttnade och begärde återbetalning på steam. Det här är första gången jag någonsin gjort det, men det här känns inte som något jag vill stötta alls. Ett väldigt platt spel där genereringen av planeter närmast försöker dölja ett tråkigt gameplay. Det kunde varit så mycket mer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1/§1.6*

Tog bort en diskussion som spårade ur i otrevligheter, vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Funderade faktiskt på om den skulle acceptera högre än vad options inne i spelet gör. Underligt att de låst ner menyalternativen, hade gärna kört med 100+

Tröttnade och begärde återbetalning på steam. Det här är första gången jag någonsin gjort det, men det här känns inte som något jag vill stötta alls. Ett väldigt platt spel där genereringen av planeter närmast försöker dölja ett tråkigt gameplay. Det kunde varit så mycket mer.

Spelets gameplay har dock aldrig sett bra ut, ärligt talat. Vill du ha ett spel med intressant slumpgeneration, utforskning, planeter, rymdskepp, så spela Starbound. Det är inte 3D visserligen, men utvecklarna har förstått vad för slags gameplay ett spel som detta måste ha för att öht fungera. Terraria är ett annat bra spel i samma genre.

De kostar inga 600:- heller, vilket i sig skulle göra mig misstänksam, här verkar utvecklaren ta ordentligt betalt för att kunna scamma de som gått på hypen och som förbeställer osv, för han fattar nog själv att hypen störtdyker nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Har följt spelet i ca 2 år och var riktigt taggad på det. Har spelat 10 timmar och tycker det är väldigt roligt. Jag är i och för sig någon som kan hålla mig sysselsatt i de flesta open world spel då jag följer egna mål. (Har över 1000 timmar på skyrim...) Spelet kunde flyta på bättre, fick min första crash efter 10 timmar. Om jag spelar i ca 2-3 timmar så låser sig spelet på 11 fps tills man startar om det. Inte så stort problem dock då spelet startas väldigt fort på SSD. Spelet passar mig helt klart.

Permalänk
Medlem

Köpte det precis, finns det ingen exit knapp så man kan stänga av spelet? Är tvungen att avsluta med task manager. Prestandan är även den väldigt dålig, hade hellre väntat 1-2 månader till för mer finputs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte det precis, finns det ingen exit knapp så man kan stänga av spelet? Är tvungen att avsluta med task manager. Prestandan är även den väldigt dålig, hade hellre väntat 1-2 månader till för mer finputs.

esc - options - quit to desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av psymania:

esc - options - quit to desktop

Tack!

Men har testat 30 minuter nu och får inte mer än 15 fps, blir att lämna tillbaka detta.

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig ingenting av detta spel sen det börjades utvecklas, idén var för simpel för att leda till en djup spelupplevelse och efter ca 15h så har jag kommit fram till att det är precis vad som har hänt. Planeterna är så lika med olika färger och platta, vart är höga berg och djupa dalar? Hav? Öken? Djungel? osv.
Listan kan göras lång på vad som inte finns i detta spel och kort gällande vad som finns. Det finns ca 10 varianter av baser man hittar på alla planeter, ca 10st typer av obelisker och i grunden går detta spel ut på att grinda sig från punkt A till B till C osv.
Få ett bättre vapen, uppgradera det, får ett bättre skepp, uppgradera det. Där tar spelet slut. Det finns ingenting att utforska efter några timmar. Då har man sett allt som finns att se och kan bara förvänta sig mindre variationer av det.

Mitt betyg 1 av 10, årets flopp vilket tyvärr var förväntat.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Jag förväntade mig ingenting av detta spel det börjades utvecklas, idén var för simpel för att leda till en djup spelupplevelse och efter ca 15h så har jag kommit fram till att det är precis vad som har hänt. Planeterna är så lika med olika färger och platta, vart är höga berg och djupa dalar? Hav? Öken? Djungel? osv.
Listan kan göras lång på vad som inte finns i detta spel och kort gällande vad som finns. Det finns ca 10 varianter av baser man hittar på alla planeter, ca 10st typer av obelisker och i grunden går detta spel ut på att grinda sig från punkt A till B till C osv.
Få ett bättre vapen, uppgradera det, får ett bättre skepp, uppgradera det. Där tar spelet slut. Det finns ingenting att utforska efter några timmar. Då har man sett allt som finns att se och kan bara förvänta sig mindre variationer av det.

Mitt betyg 1 av 10, årets flopp vilket tyvärr var förväntat.

Jag har stött på både hav, djupa dalar, någorlunda berg och wasteland (som jag skulle säga är nästan samma som öken). Så på den fronten tycker jag de har lyckats ganska bra, sedan att man inte tycker det är roligt att flyga runt och kolla på det är en annan visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Spelets gameplay har dock aldrig sett bra ut, ärligt talat. Vill du ha ett spel med intressant slumpgeneration, utforskning, planeter, rymdskepp, så spela Starbound. Det är inte 3D visserligen, men utvecklarna har förstått vad för slags gameplay ett spel som detta måste ha för att öht fungera. Terraria är ett annat bra spel i samma genre.

De kostar inga 600:- heller, vilket i sig skulle göra mig misstänksam, här verkar utvecklaren ta ordentligt betalt för att kunna scamma de som gått på hypen och som förbeställer osv, för han fattar nog själv att hypen störtdyker nu.

Har faktiskt starbound, men fastnade aldrig riktigt för det. Tror det var 2D-läget i den typen av spel som inte riktigt fick mig att fastna. Däremot älskar jag FTL, som har en del randomness och 2D-grafik med pixelart.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Digital fyndjägare

No Man's Sky = No Man's Game
Jag var så taggad inför all hype men, Sorry Man's Game , för mig känns spelet som en flopp men ska försöka ge det en chans fram till de hunnit släppa några uppdateringar så det åtminstone kan flyta på bättre, tycker annars att det ser helt OK ut men lite väl enformigt. Känns som spelet kommer bli Free2Play via Steam om något år eller så, men vi får se hur det utvecklas. Kanske kommer det bra tillägg till spelet eller något mer spännande framöver.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

"Känns som spelet kommer bli Free2Play via Steam om något år"

F2p? Hur tänker du där egentligen?

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas flera olika typer av solsystem och de olika typerna påverkar lite hur planeterna i solsystemet genereras och hur varierande de är. Jag såg följande post på Reddit:
https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4xle85/psa...

Citat:

Yellow Stars/Class G

These are the default star systems you can travel to from the start of the game. Mostly basic resources can be be found on the planets present within them, and a lot of the planets are barren.

Red Stars/Class K

You need a warp reactor sigma upgrade to travel to these stars. Planets will have slightly rarer resources on them, and more planets will be habited with fauna and flora.

Green Stars/Class E

You need warp reactor tau upgrade to have the ability to travel to these systems. They contain even rarer resources and even more planets will be tropical/lush.

Blue Stars/Class B

You need a warp reactor theta upgrade to travel to these systems. Planets will have a chance of having even the rarest resources on them, and a higher chance of being lush with plentiful plant and animal life.

In my experience, by default the waypoints to the center, Atlas interference, and black holes only traverse the yellow stars, so by following the path you will only be seeing the lower tier systems. I think it's a way to reward players for venturing off the beaten track, but I'm not certain.

Keep in mind, this is only information from my experience. But to me, it seems that the higher tier systems have a higher chance of having more lush planets with rarer resources.

Sedan verkar det även finnas ännu fler än de fyra jag citerar ovan enligt svar i reddit-posten.

Permalänk
Medlem

Har inte lyckats få upp FPSn till en spelbar nivå. Den ligger på 25 enligt steam men känns mindre än så.

Jag körde systemrequirementlab och fick till min förvåning att mitt grafikkort inte är tillräckligt bra. Kör GTX960M. Kan det stämma? Ny laptop som jag köpte för att klara alla nya spel några år framöver så blir lite förvånad när han klagar på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psymania:

esc - options - quit to desktop

Haha, måste varit en japan som gjort interfacet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oatz:

Har inte lyckats få upp FPSn till en spelbar nivå. Den ligger på 25 enligt steam men känns mindre än så.

Jag körde systemrequirementlab och fick till min förvåning att mitt grafikkort inte är tillräckligt bra. Kör GTX960M. Kan det stämma? Ny laptop som jag köpte för att klara alla nya spel några år framöver så blir lite förvånad när han klagar på grafikkortet.

Efter att ha gjort en snabb koll på GTX 960M's prestanda verkar det som att kortet klarar av medium/low i moderna titlar med 60fps+. I äldre eller lättare titlar, som Battlefield 4 och Overwatch, kan man klara av High. Med andra ord skulle jag inte vilja påstå att kortet är någon höjdare, även om det säkert klarar av medium-inställningar i 720p/1080p i något år eller två framöver.

Sedan brukar supporten för grafikkort i bärbara inte vara särskilt bra, varför det inte är underligt att No Man's Sky, utvecklat av en indie-studio, kanske inte sett till att spelet fungerar speciellt prima på ditt kort. I framtida uppdateringar kan prestanda utan tvekan höjas, dock.

Källa: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-960M.138006.0...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Efter att ha gjort en snabb koll på GTX 960M's prestanda verkar det som att kortet klarar av medium/low i moderna titlar med 60fps+. I äldre eller lättare titlar, som Battlefield 4 och Overwatch, kan man klara av High. Med andra ord skulle jag inte vilja påstå att kortet är någon höjdare, även om det säkert klarar av medium-inställningar i 720p/1080p i något år eller två framöver.

Sedan brukar supporten för grafikkort i bärbara inte vara särskilt bra, varför det inte är underligt att No Man's Sky, utvecklat av en indie-studio, kanske inte sett till att spelet fungerar speciellt prima på ditt kort. I framtida uppdateringar kan prestanda utan tvekan höjas, dock.

Källa: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-960M.138006.0...

Har sänkt grafikinställningarna till lägsta möjliga och testat allt annat för att få upp FPSn till en acceptabel nivå. Tråkigt att det ska hända när man lägger 600kr på ett spel. Kör andra vad jag skulle påstå mer krävande spel med fin FPS.

Vänta och se vad Hello Games kan göra antar jag?

Permalänk
Medlem

Har haft detta i bakhuvudet sedan det utannonserades men då jag aldrig förbokar spel så känns det som jag gott kan skippa detta. Har läst ett flertal recensioner samt kollat en del på Youtube och det hela känns mer och mer som Kejsarens nya kläder.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Goteborgan:

F2p? Hur tänker du där egentligen?

Eftersom spelet känns redan som en flopp idagsläget så tror jag det släpps gratis (Free Man's Sky) om något år eller går ner rejält i pris. Som typ Evolve Stage 2 http://store.steampowered.com/app/273350/ eller som Elite Arena m.m. http://steamcommunity.com/games/443080/announcements/detail/8...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Köpte spelet runt midnatt och tiden bara flög iväg när jag bara skulle testa lite. Kom i säng 6.30 i morse. Buggigt som fan men roligt. Vet fortfarande inte vad spelet går ut på men skit samma. Nu är jag nyvaken och ska fortsätta utforska.

Nån som vet om det finns någon sli-fix som fungerar?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Eftersom spelet känns redan som en flopp idagsläget så tror jag det släpps gratis (Free Man's Sky) om något år eller går ner rejält i pris. Som typ Evolve Stage 2 eller som Elite Arena m.m.

Vad du inte förstår är att de spelen är multiplayer spel, särskilt Evolve, om få spelar multiplayer så dör de typer av spel. No man's sky är i stort sett bara single-player om de inte ändrar och utvecklar för det.

Men ja, priset går säkert ner, särskilt efter ett år.

Permalänk

Någon mer än jag som korsat väg med en annan spelare?

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Eftersom spelet känns redan som en flopp idagsläget så tror jag det släpps gratis (Free Man's Sky) om något år eller går ner rejält i pris. Som typ Evolve Stage 2 http://store.steampowered.com/app/273350/ eller som Elite Arena m.m. http://steamcommunity.com/games/443080/announcements/detail/8...

Ett problem bara, dem spelen du har gett som exempel är beroende av online. Vilket No Man's Sky inte är, du kan spela det utan ens ha internet. Så ditt f2p teori funkar inte så bra här.

Som en annan också påpekade ovanför.

Men visst, att priset kan sjunka inom kort kan allt hända. Men f2p, nej inte en närmsta framtiden.

Edit:
Fast som f2p spel tror jag inte det skulle funka heller, dem hade fått göra om en massa grejer i spelet. Om dem ska ens tjäna pengar på det som f2p.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Skrivet av Oatz:

Har inte lyckats få upp FPSn till en spelbar nivå. Den ligger på 25 enligt steam men känns mindre än så.

Jag körde systemrequirementlab och fick till min förvåning att mitt grafikkort inte är tillräckligt bra. Kör GTX960M. Kan det stämma? Ny laptop som jag köpte för att klara alla nya spel några år framöver så blir lite förvånad när han klagar på grafikkortet.

Tror tyvärr att du finner svaret i ordet laptop... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Det verkar finnas flera olika typer av solsystem och de olika typerna påverkar lite hur planeterna i solsystemet genereras och hur varierande de är. Jag såg följande post på Reddit:
https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4xle85/psa...
Sedan verkar det även finnas ännu fler än de fyra jag citerar ovan enligt svar i reddit-posten.

Verkar finnas en del att hitta trots allt. Någon annan än mig som fått intrycket av att ati är mindre drabbat av fps-drops och annat elände?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

Verkar finnas en del att hitta trots allt. Någon annan än mig som fått intrycket av att ati är mindre drabbat av fps-drops och annat elände?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inga direkta problem med mitt R9 290 iallafall. Kör 16.8.2 och har fungerat fint i... 15 timmar eller vad det nu kan vara. Så länge jag inte Alt+Tab'ar då, fått döda spelet via aktivitetshanteraren när det hände. Men det är ju ett problem med själva spelet. Likaså att objekt kan spawna ovanför marken ibland.

Hade dock gärna sett att spelet får stöd för Vulkan då det ändå är en OpenGL-titel. Återstår dock att se hur mycket kärlek Hello Games tänkt ge oss PC-spelare samtidigt.

Permalänk
Medlem

Inga problem här. i5 3570k @ 4,4ghz / gtx 970

60+ med allt på max

Permalänk
Medlem

hahaha denna var rolig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Spelets gameplay har dock aldrig sett bra ut, ärligt talat. Vill du ha ett spel med intressant slumpgeneration, utforskning, planeter, rymdskepp, så spela Starbound. Det är inte 3D visserligen, men utvecklarna har förstått vad för slags gameplay ett spel som detta måste ha för att öht fungera. Terraria är ett annat bra spel i samma genre.

De kostar inga 600:- heller, vilket i sig skulle göra mig misstänksam, här verkar utvecklaren ta ordentligt betalt för att kunna scamma de som gått på hypen och som förbeställer osv, för han fattar nog själv att hypen störtdyker nu.

minus slumpgenerationen, planeter, utforskning allting ser ju typ likadant ut i starbound, bossarna suger osv. Terraria däremot verkar intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

minus slumpgenerationen, planeter, utforskning allting ser ju typ likadant ut i starbound, bossarna suger osv. Terraria däremot verkar intressant

Kolla in starbound i första hand tycker jag.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >