Hjälp med att koppla in en sub

Permalänk
Medlem

Hjälp med att koppla in en sub

Tjena sweclockers var och köpte nya högtalare på hifi klubben idag så det blev http://www.hifiklubben.se/Products/argon-da2v2-digital-forsta... och http://www.hifiklubben.se/Products/argon-6350-kompakthogtalar...

Då jag redan hadde en sub hemma så köpte jag ingen men då jag kom hem och skulle börja plugga in allt så sprang jag på ett problem, subwoofern har ingen rca utgång utan bara 2 vanliga högtalar kablar D:

hur gör jag nu? om jag vill koppla in den här subben och inte punga ut 2000 kronor för den subben jag ville ha på hifi klubben

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

Tjena sweclockers var och köpte nya högtalare på hifi klubben idag så det blev http://www.hifiklubben.se/Products/argon-da2v2-digital-forsta... och http://www.hifiklubben.se/Products/argon-6350-kompakthogtalar...

Då jag redan hadde en sub hemma så köpte jag ingen men då jag kom hem och skulle börja plugga in allt så sprang jag på ett problem, subwoofern har ingen rca utgång utan bara 2 vanliga högtalar kablar D:

hur gör jag nu? om jag vill koppla in den här subben och inte punga ut 2000 kronor för den subben jag ville ha på hifi klubben

Vad jag förstår behöver du en aktiv sub till förstärkaren alternativt ett slutsteg om jag nu tänker rätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver i så fall en förstärkare till basen.
Vad är det för bas du har ? Det låter som det är nåt som följt med ett "alltiettpaket"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan vara så att den är aktiv, men saknar lågnivåingång. Dvs den tar bara emot vanliga högtalarkablar som du kan dra parallellt med dina kablar till dina stativare. Men om den är passiv, dvs saknar inbyggd förstärare i baslådan så ska du ej försöka koppla in den.
Man kan köpa en separat subförstärkare men det är ganska ovärt med tanke på vad man kan få för aktiv sub i dagens läge för ungefär samma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad jag förstår behöver du en aktiv sub till förstärkaren alternativt ett slutsteg om jag nu tänker rätt.

Det är en passiv bass så det kommer inte att funka

Skrivet av mrqaffe:

Du behöver i så fall en förstärkare till basen.
Vad är det för bas du har ? Det låter som det är nåt som följt med ett "alltiettpaket"

aa den kommer ifrpn ett gammalt JVC hemma bio system, om jag vill köra den här bassen så får jag nog ta dvd spelaren som följde med systemet och köra aux ifrån den om jag vill ha subben

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zZerf:

Det är en passiv bass så det kommer inte att funka
aa den kommer ifrpn ett gammalt JVC hemma bio system, om jag vill köra den här bassen så får jag nog ta dvd spelaren som följde med systemet och köra aux ifrån den om jag vill ha subben

Du behöver iallafall ha minst 3 slutstegskanaler, det kan gå att ordna via en passande hembioförstärkare eller med nåt liknande eller med flera enheter tex använda den gamla "originalförstärkaren" för att bara driva basen.
Det största problemet är nog att basen troligen är rätt dålig om den kommer från en alltiett anläggning men du kan ju prova att koppla ihop och justera in det och sedan bedöma hur ljudkvaliten blir.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.