Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vatten och elektronik går väl inte så bra ihop, eller hur tänkte DU nu?

Elektronikrengöring (isopropanol aka 2-propanol) är en alkohol som dels löser föroreningar (vattenlösliga som icke vattenlösliga) och är flyktig vilket underlättar upptorkningen.
Jo du kan "tvätta" bort fukten med detta eftersom den är fuktdrivande.

Ingen form av vatten är lämplig vid rengöring av elektronik, speciellt inte eftersom det finns annan avsedd lösning för detta ändamål.
OBS, därmed inte sagt att det absolut inte fungerar, men lämpligt? Knappast..

I just detta fall har väl alla komponenter redan utsatts för vatten.

Att skölja bort den värsta skiten med avjoniserat vatten,
innan man går på med elektronikrengöring är väl inte en helt orimlig ansats...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ska köpa
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3... idag och påbörja tvätten.
Hoppas grejjer kommer fungera efteråt.
Postar här med resultaten när jag e klar.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag först sköljt av det med vanligt vatten för att få bort den värsta skiten, kanske tom använt diskmedel för att lösa upp fett/oljor. Sen när det fortfarande var blött sköljt med destillerat vatten för att få bort så mycket joner och annan skit som kan kortsluta systemet. Sen till slut hade jag torkat i torkskåp och kört med elektroniksprayen för att få bort det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

vatten, dvs H2O, är i sig inte ledande, så jag ser inte vad för skada det skulle göra.

Som sagt, eftersom det finns bättre saker varför då använda vatten i någon form?

Skrivet av FatherOfThree:

I just detta fall har väl alla komponenter redan utsatts för vatten.

Att skölja bort den värsta skiten med avjoniserat vatten,
innan man går på med elektronikrengöring är väl inte en helt orimlig ansats...

Fo3

Inte helt orimlig, MEN totalt onödig.

Skrivet av Semenra:

Personligen hade jag först sköljt av det med vanligt vatten för att få bort den värsta skiten, kanske tom använt diskmedel för att lösa upp fett/oljor. Sen när det fortfarande var blött sköljt med destillerat vatten för att få bort så mycket joner och annan skit som kan kortsluta systemet. Sen till slut hade jag torkat i torkskåp och kört med elektroniksprayen för att få bort det sista.

Snälla, diskmedel på elektronik?
Du vet att diskmedel ger en fet avlagring i sig om det inte försvinner till 100%?
Samt elektronikrengöring löser fett/olja betydligt effektivare.

Förstår inte varför folk envisas med att rekommendera vatten i någon form när det finns anpassade saker för detta..
Hade man inte haft tillgång till något annat hade jag förstått rekommendationerna att skölja av sakerna i rent vatten, det hade kanske varit bästa chansen då.
Men jag tycker det är ganska basic att vatten och elektronik inte hör ihop eftersom det skadar i betydligt fler fall än det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som sagt, eftersom det finns bättre saker varför då använda vatten i någon form?

Batterivatten kostar 59kronor dunken (5L), el-rengöring kostar 70kronor flaskan (500ml?)

Om du haft översvämning och all lort som tidigare låg på källargolvet numera bor i komponenterna är det aningen mer ekonomiskt att först skölja rent med vatten.
Men det beror väl lite på hur pass lort som "absorberats".

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Batterivatten kostar 59kronor dunken (5L), el-rengöring kostar 70kronor flaskan (500ml?)

Om du haft översvämning och all lort som tidigare låg på källargolvet numera bor i komponenterna är det aningen mer ekonomiskt att först skölja rent med vatten.
Men det beror väl lite på hur pass lort som "absorberats".

Bokstavligtalat så finns där lort i datorn då toaletten även översvämmade och det vart bajs på hela toagolvet.
Men iallafall.
fick rekommendationen av min släkting att inte ta batterivatten på delarna, det kommer förstöra mer än vad det är av nytta.
Nu vet jag inte om det är den du länkade då han e bilmekaniker så han kan ju givetvis tänka på starkare grejjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Bokstavligtalat så finns där lort i datorn då toaletten även översvämmade och det vart bajs på hela toagolvet.
Men iallafall.
fick rekommendationen av min släkting att inte ta batterivatten på delarna, det kommer förstöra mer än vad det är av nytta.
Nu vet jag inte om det är den du länkade då han e bilmekaniker så han kan ju givetvis tänka på starkare grejjer.

Det jag länkar till är "vanligt" vatten som renats med ifrån diverse orenheter(med någon form av filter kan jag tänka mig).
Det finns även destillerat vatten, som är ännu renare och dyrare.
Det vattnet kokas istället upp och sedan kondenseras och blir då jätterent, brukar finnas på apoteket.

Det är inte så att din mekaniker vän tänker på batterisyra eller kylarvatten?
Det vatten man har i kylaren är ju blandat med tillsatser så att det inte ska frysa förrän vid väldigt låga temperaturer. Tillsatserna är nog inte så bra för komponenterna.

Ligger det bajs på komponenterna måste du ju spola bort det med något, tror det blir svårt att rengöra med bara spray.

Permalänk
Medlem

nej, att spola med batterivatten är ingen fara.

spola ordentligt med batterivatten (köp 10 liter och bara hamra på)

sedan låt det torka i ugn under en dag på 50-60 grader och sedan puffa ihop och starta.

händer ibland att jag doppar datorer i vatten på jobb, då gör jag såhär för att åtgärda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jo det är sak samma.. eller avjoniserat för den delen.

Skrivet av Karaff:

Avjoniserat vatten är väl högst lämpligt för att tvätta bort vattenlösliga föroreningar, eller hur tänkte du nu ?

Hur som helst kan du inte tvätta bort fukten som finns med något annat heller utan datorn måste rengöras från sådant som kan orsaka överslag och sedan torka väl.

Avjoniserat vatten och destillerat vatten är inte samma sak.

Skrivet av m4gnify:

vatten, dvs H2O, är i sig inte ledande, så jag ser inte vad för skada det skulle göra.

Vanligt vatten, H2O, leder visst ström. Även avjoniserat vatten leder ström, men i sån liten mängd att det är försumbart. Bör vara samma med destillerat vatten.

TS: Kör som andra tycker och tvätta i destillerat vatten/batterivatten och torka sedan i ugnen. Alternativt kontakta försäkringsbolaget och hänvisa till hemförsäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det jag länkar till är "vanligt" vatten som renats med ifrån diverse orenheter(med någon form av filter kan jag tänka mig).
Det finns även destillerat vatten, som är ännu renare och dyrare.
Det vattnet kokas istället upp och sedan kondenseras och blir då jätterent, brukar finnas på apoteket.

Det är inte så att din mekaniker vän tänker på batterisyra eller kylarvatten?
Det vatten man har i kylaren är ju blandat med tillsatser så att det inte ska frysa förrän vid väldigt låga temperaturer. Tillsatserna är nog inte så bra för komponenterna.

Ligger det bajs på komponenterna måste du ju spola bort det med något, tror det blir svårt att rengöra med bara spray.

kan vara det han tänker på.
Finns ju inte "Bajs" i datorn direkt, utan Bajsvatten skulle jag väl säga. Så slipper bajskorvar i fläktarna.
Men köper mig en dunk Batterivatten då på Biltema när jag köper elektroniksprayen.

Permalänk
Inaktiv

Jag sympatiserar helt ut mannen

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

kan vara det han tänker på.
Finns ju inte "Bajs" i datorn direkt, utan Bajsvatten skulle jag väl säga. Så slipper bajskorvar i fläktarna.
Men köper mig en dunk Batterivatten då på Biltema när jag köper elektroniksprayen.

Du gör visserligen som du vill, men alla som är utbildade inom elektronik kan skriva under på att elektronik och vatten (oavsett typ) är två saker som inte bör kombineras.
Om inte skitvattnet redan förstört komponenterna finns det alltid risk att ytterligare vatten gör det, däremot är risken att förstöra något med elektronikrengöring 0.

Elektronikrengöring är heller inte så flyktigt att det dunstar direkt utan du kommer troligen att få hälla bort en del innan du lägger det på tork och munstycket som följer med gör att du kommer åt trängre utrymmen samt hjälper till att blåsa bort en del skit.

Det roliga är också att du nämner en eller två släktingar som jag förstått har kunskap om elektronik och båda dessa rekommenderar dig att inte använda vatten, trotts detta litar du mer på ett antal personer du inte känner gällande detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Inget farligt med att något har fått vatten på sig. Det är ju alla föroreningar som finns i vattnet som kan vara farligt (ie ligga kvar och leda ström efteråt). Gör som det redan har blivit föreslagit. Tvätta allt i rent vatten (batterivatten låter som en bra ide). Sen torka i ugnen. Inga problem om du håller temperaturen låg nog. Sen är det ju frågan hur du ska testa det, det bästa vore om du hade en skräpburk som du kunde använda för att verifiera varje del för sig själv.

fast nu handlar det inte om nåt som bara fått vatten sig

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du gör visserligen som du vill, men alla som är utbildade inom elektronik kan skriva under på att elektronik och vatten (oavsett typ) är två saker som inte bör kombineras.
Om inte skitvattnet redan förstört komponenterna finns det alltid risk att ytterligare vatten gör det, däremot är risken att förstöra något med elektronikrengöring 0.

Elektronikrengöring är heller inte så flyktigt att det dunstar direkt utan du kommer troligen att få hälla bort en del innan du lägger det på tork och munstycket som följer med gör att du kommer åt trängre utrymmen samt hjälper till att blåsa bort en del skit.

Det roliga är också att du nämner en eller två släktingar som jag förstått har kunskap om elektronik och båda dessa rekommenderar dig att inte använda vatten, trotts detta litar du mer på ett antal personer du inte känner gällande detta.

Kommer inte ta med vatten.
Skall endast rengöra med Elektronikrengöringsmedel, snackade lite mer idag med min släkting irl islt för över sms.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite sent att oroa sig för att först skölja med (nått rent) vatten när dator redan varit under (smutsigt) vatten en längre tid vid översvämningen?

Man avsluta förstås med att också köpa det ni rekommenderat och gör rent mm.