Toshiba gör x86-platta för dryga tusenlappen

Permalänk
Melding Plague

Toshiba gör x86-platta för dryga tusenlappen

Nya Toshiba Encore Mini kan mycket väl vara den lägst prissatta Intel x86-baserade surfplattan hittills, som med Windows 8.1 kliver in på motsvarande 1 100 kronor inklusive moms.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant budgetmodell! Dock vill jag ha en påkostad 8 tummare med Wacom/N-trig digitizer support!!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

1 Terrabyte molnlagring är så jävla nice. Har det via jobbet med Office 365 med.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Passar nog ganska bra som Carputer om man kan få ut ljudet digitalt

Permalänk
Medlem

Är man intresserad av att skaffa moln-lagring så är det ju i princip billigare att köpa den här plattan istället ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Kan ju faktiskt vara riktigt intressant att ha bilen för barnen.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk

Har den vanliga 8" encore.

Kan intyga att det är mycket trevligt med en platta med ett riktigt operativsystemen på, som man kan installera riktiga program på, inte bara telefon-appar.

Har även flera plattor och telefoner med Android, och IOS, eftersom jag behöver för att testa webbsajter mm.
Encore med 8.1, är den enda jag även använder till vardags.

Hårdvaran är klart sämre än min retina ipad4, men operativsystemet är totalt överlägset, just pga att det är helt oberoende av nån sunkig app-shop

Permalänk
Medlem

120 EUR menar ni? 120USD är typ 800. Eller räknar ni med att det alltid blir dyrare här?

Permalänk
Snusfri

Hade kunnat vara intressant om den varit större, när man har en Lumia 1520 med 6" skärm så känns en 7" platta lite överflödig

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den har fyra kärnor fast den kallas för encore. Vilken luring.

Undrar om den klarar lätta spel som emulatorer och spel från tidigt 2000-tal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Den har fyra kärnor fast den kallas för encore. Vilken luring.

Undrar om den klarar lätta spel som emulatorer och spel från tidigt 2000-tal.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle kunna tänka mig att den klarar PC-spel från den tid då Pentium 4 var aktuell. Gällande emulatorer så hänger det nog på om programmet klarar av att hantera fler kärnor. Annars blir det nog inget bättre än N64

Visa signatur

Citera om du vill ha min uppmärksamhet :)

Permalänk
Medlem

Billig är den men 1 024 x 600 lockar inte alls.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Fungerar metro apparna om skärmen bara är 1024x600? Jag har för mig att metro appar inte funkar på netbooks med den upplösningen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

11 millimeter, för tjock.
1 024 x 600 pixlar, för låg upplöst.

Permalänk

Upplösningen är för låg annars bra pris. Varför är allt med Intel Atom idag? Är det så kopiöst överlägset så tillverkarna vill inte använda något annat?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Billig jo, men nästan oanvändbar med den upplösningen och storleken.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Billig jo, men nästan oanvändbar med den upplösningen och storleken.

För dig

Finns nog en massa olika bra användingsområden för den trosts den dåliga upplösningen.

Permalänk

intressant men frågan är hur bra den är

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Intressant platta synd bara att upplösning avskräcker.
Hur kommer detta gå ihop med appar då tro?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Synd på upplösningen, annars ser den ju riktigt bra ut för priset. Dessa lär använda WIMboot så runt 12gb ledigt utrymme på enheten från fabrik skulle jag tro. Om återställningspartionen ligger på enheten så försvinner nog lite till.

Skrivet av MatsSvensson:

Har den vanliga 8" encore.

Kan intyga att det är mycket trevligt med en platta med ett riktigt operativsystemen på, som man kan installera riktiga program på, inte bara telefon-appar.

Har även flera plattor och telefoner med Android, och IOS, eftersom jag behöver för att testa webbsajter mm.
Encore med 8.1, är den enda jag även använder till vardags.

Hårdvaran är klart sämre än min retina ipad4, men operativsystemet är totalt överlägset, just pga att det är helt oberoende av nån sunkig app-shop

Instämmer, jag gillar min Encore med. MS borde marknadsföra x86 tablets mer och visa fördelarna med dessa.

Har din Encore problem med att den fryser ibland? RMA'ade min för två veckor sedan pga det. Toshiba är inte direkt snabba..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNeK:

120 EUR menar ni? 120USD är typ 800. Eller räknar ni med att det alltid blir dyrare här?

Moms och annat. Blir alltid dyrare här.

Permalänk
Medlem

Ingen USB (standard A) port???

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedish Berserk:

Upplösningen är för låg annars bra pris. Varför är allt med Intel Atom idag? Är det så kopiöst överlägset så tillverkarna vill inte använda något annat?

Vad skulle de annars köra?

Det enda jag kan tänka mig fungerar som en konkurrent är Jaguar baserade AMD men det har med energieffektiviteten, värmeutveckling, batteritid att man inte har AMD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Sir_Magnum:

Fungerar metro apparna om skärmen bara är 1024x600? Jag har för mig att metro appar inte funkar på netbooks med den upplösningen?

Det stämmer. Modern/Metro-appar kräver minst 768 pixlar på höjden.

Vilket innebär att produktbilderna är sjukt missvisande och nästan anmälningsvärda för falsk marknadsföring. Ingen av de där Modern-apparna som syns på bilderna kommer att kunna ens starta.

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker på när jag ser något sånt här är: Batteritiden då?

Kan ju tänka mig att det är en av sakerna som får leda när de försöker skära in så mycket som möjlig för att pressa priset. En platta behöver inte ha så superflashig skärm eller jättesnabb processor. Men för mig måste en platta ha minst ett par timmars användning utan att man behöver ladda den. Annars är det ingen surfplatta, då är det något som bara ligger undanstoppat, aldrig är laddat och aldrig används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Synd på upplösningen, annars ser den ju riktigt bra ut för priset. Dessa lär använda WIMboot så runt 12gb ledigt utrymme på enheten från fabrik skulle jag tro. Om återställningspartionen ligger på enheten så försvinner nog lite till.

Instämmer, jag gillar min Encore med. MS borde marknadsföra x86 tablets mer och visa fördelarna med dessa.

Har din Encore problem med att den fryser ibland? RMA'ade min för två veckor sedan pga det. Toshiba är inte direkt snabba..

Min har fryst vid ett par tillfällen, det jag dock stör mig på är batteriet blir i stort sett tomt över natten när plattan är i viloläge.
Har därför som regel nu att jag slår av den numera när jag inte använder den.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Önskar ThinkPad 8 hade kunnat få åtminstone en konkurrent. När man är van vid 1920*1200 på 7 tum lockar inget annat. Men 5000+ för en x86-platta är tyvärr lite för dyrt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vore as schysst att ha i mitt kundservice-arbete. Skulle kunna genomföra hjärndöda arbetsuppgifter till och från jobbet på min en timmes bussresa.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Min har fryst vid ett par tillfällen, det jag dock stör mig på är batteriet blir i stort sett tomt över natten när plattan är i viloläge.
Har därför som regel nu att jag slår av den numera när jag inte använder den.

Har den inte tömt batteriet så har den fryst eller fryser efter en stunds användning. Stängde oftast av min helt med. Ju längre den är igång ju större risk för att mitt ex fryser.

Trots dess kvalitetsproblem så är ju även vanliga Encore för priset en fin produkt. Jag kikade ganska nyligen på alternativ till den (då den gamla modellen verkar ha eller vara på väg att sluta tillverkas) och tittar man på specifikationerna så är Encore fortfarande bäst i det billigare segmentet. Lenovo Miix 2 8" är rätt lika men med 64gb lagring men ingen microhdmi istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Önskar ThinkPad 8 hade kunnat få åtminstone en konkurrent. När man är van vid 1920*1200 på 7 tum lockar inget annat. Men 5000+ för en x86-platta är tyvärr lite för dyrt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

1200p på en 8 tummare skalar inte så bra i desktop mode. Alla ikonerna är pyttesmå!

Varför inte köra med 800p? Visst, lite lägre upplösning men det märker man väl inte så länge man inte sitter med plattan mot näsan?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII