Permalänk
Medlem

Dell UP2715K (5120x2880)

Vad sägs om Dells kommande skärm med upplösningen 5120x2880 på en 27 tummare?
Dem ska även släppa en 55 tums datorskärm med samma upplösning. 27 tummaren tycker jag är för liten men 55 tummaren är väl alldeles för stor för ett skrivbord eller vad tycker ni?

Vilken skulle ni välja om ni fick? 27 eller 55?

https://www.youtube.com/watch?v=yFHhGflSgBA#t=11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Vad sägs om Dells kommande skärm med upplösningen 5120x2880 på en 27 tummare?
Dem ska även släppa en 55 tums datorskärm med samma upplösning. 27 tummaren tycker jag är för liten men 55 tummaren är väl alldeles för stor för ett skrivbord eller vad tycker ni?

Vilken skulle ni välja om ni fick? 27 eller 55?

https://www.youtube.com/watch?v=yFHhGflSgBA#t=11

55'' på skrivbordet lär inte fungera så bra oavsett upplösning nej. På 27'' är det en fin upplösning dock, skala till 200% så får du samma yta som 1440p men mycket skarpare.

Jag köpte precis en 60'' TV som visserligen inte är så högupplöst men storleken är ju ganska densamma. Batteriet tog slut till kontrollen till mitt Playstation och sladden var ganska kort så jag fick sätta mig mycket närmare teven och det var för stort. Jag kunde inte se vad som hände i överkant när jag tittade på mitten liksom. För arbete kan det förstås fungera för då behöver man ju inte se allt hela tiden, typ som att ha flera skärmar eller så, men för spel är det nog helt kört. Men även för skrivbordsarbete så tror jag inte att så stor yta är bra på något sätt, i så fall en ultrabred (böjd antagligen om den ska vara så stor) eller så. Jag tror man hade fått problem med nacken ganska snabbt av att sitta och tilta huvudet uppåt och neråt hela tiden.

Permalänk
Medlem

55" är perfekt, kan man slänga ut TVn och säga upp Radiotjänst.
27" till skrivbordet såklart, men jag har redan en 27" 1440p där så känns inte intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

55" är perfekt, kan man slänga ut TVn och säga upp Radiotjänst.
27" till skrivbordet såklart, men jag har redan en 27" 1440p där så känns inte intressant.

Absolut. Jag har länge efterfrågat stora skärmar utan mottagare så man slipper betala deras fjanterier. Men på skrivbordet hade det varit kasst och som TV/Filmvisare så behöver man kanske inte så hög upplösning? Varför inte sälja några apparater typ mellan 42 och 65 tum till samma pris och med samma kvalitet som en TV men utan själva mottagaren liksom.

Sen börjar det bli ganska löjligt att prata om mottagare numera då vi inte har något analogt marksänt nät kvar och snart inget kabelnät heller liksom (inte där jag bor i alla fall). Varför ska en mottagare som inte går att koppla in i något berättiga en avgift liksom? Man kanske borde ta avgift från de som har ett TV-abonnemang istället, de har ju TV bevisligen liksom. Där jag bor är det enda sättet att få någon TV överhuvudtaget, även om det går att få ett avgiftsfritt abb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Absolut. Jag har länge efterfrågat stora skärmar utan mottagare så man slipper betala deras fjanterier. Men på skrivbordet hade det varit kasst och som TV/Filmvisare så behöver man kanske inte så hög upplösning? Varför inte sälja några apparater typ mellan 42 och 65 tum till samma pris och med samma kvalitet som en TV men utan själva mottagaren liksom.

Ja det är märkligt att inte det finns faktiskt.

Permalänk
Rekordmedlem

55" låter närmast perfekt om upplösningen blir hög, då slipper man ha flera monitorer, jag har idag 2x30" men lite högre och lite smalare vore perfekt om man inte tappar pixlar.
Hoppas de fort hamnar på överkomliga priser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Han verkade ju tycka antireflex-filtret var najs också, så det är ju grymt också ifall de har lyckats med ett filter som har det bästa av båda världar utan för mycket kompromisser.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

55" låter närmast perfekt om upplösningen blir hög, då slipper man ha flera monitorer, jag har idag 2x30" men lite högre och lite smalare vore perfekt om man inte tappar pixlar.
Hoppas de fort hamnar på överkomliga priser.

Vad blir det för ppi på en 55 tums skärm med 5120x2880 upplösning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av landahl:

Vad blir det för ppi på en 55 tums skärm med 5120x2880 upplösning?

Har inte kollat men ett överslag säger ju att det är ungefär samma som på en normal 30" are fast ytan blir nästan 4ggr större och det är ju det jag skulle vilja åt, framförallt mera pixlar på höjden, jag tror det vore en mycket bekväm storlek för jobb, kanske öka tittavståndet lite till kanske 80-100 cm för att kompensera för den fysiska höjdökningen så har man nog en finfin "nyttomonitor"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte kollat men ett överslag säger ju att det är ungefär samma som på en normal 30" are fast ytan blir nästan 4ggr större och det är ju det jag skulle vilja åt, framförallt mera pixlar på höjden, jag tror det vore en mycket bekväm storlek för jobb, kanske öka tittavståndet lite till kanske 80-100 cm för att kompensera för den fysiska höjdökningen så har man nog en finfin "nyttomonitor"

Och tänk att spela på en sådan. Halva upplösningen är ju 2560x1440 så det borde se bra ut på lite håll att halvera upplösningen i spel?

Vilken skärm tror du ger mest inlevelse för pengarna? 55 tummaren eller LG34UM95?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av landahl:

Och tänk att spela på en sådan. Halva upplösningen är ju 2560x1440 så det borde se bra ut på lite håll att halvera upplösningen i spel?

Vilken skärm tror du ger mest inlevelse för pengarna? 55 tummaren eller LG34UM95?

Jag kör ibland med projektor så jag satsar på storlek för att ge inlevelse, bilspel på proj i hembio är roligt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.