Hjälp. Primär monitor stängs av ca 2 min efter jag stänger av sekundär. Bättre förklaring i tråd.

Permalänk

Hjälp. Primär monitor stängs av ca 2 min efter jag stänger av sekundär. Bättre förklaring i tråd.

Hej

Har köpt ny TV, en TX-P65ST60Y.
Köpt ny monitor, en ASUS 24" VG248QE 144Hz.

Monitorn är kopplad direkt till datorn och inställd som primär skärm.

TVn är kopplad till receivern som i sin tur är kopplad till datorn och det är tänkt att TVn skall vara avstängd om jag inte vill se på film t.ex. då jag aktiverar TVn och inaktiverar monitorn.

Har inte haft några problem direkt. Var lite i början när jag inte hade Monitorn som primär så blev den automatiskt inställd på 2 monitor setup så fort jag satte igång receivern. Lite jobbigt om man spelar t.ex. PoE på hardcore och riskerar att förlora sin karaktär. Men det var enkelt löst.

Nu stängs min monitor av om jag har receivern på och TVn av. Sätter jag på TVn så går monitorn igång igen (orange sleep light går över till blått i samma sekund som TVn går på och monitorn fungerar sen). Det jag finner underligt är att när jag slår på TVn för att "sätta på" monitorn så aktiveras ju ändå inte TVn i datorn. Alltså den rutan med dual monitors är fortfarande urcheckad i Nvidia och jag kommer inte åt den via upplösningsmenyn i windows heller då den inte är aktiverad.

Varför påverkar TVn/Receivern min monitår så? Vad kan jag försöka göra för att få bort skiten? Jag vill t.ex. kunna köra musik från datorn till mitt ljudsystem genom receivern utan att behöva ha den nya plasman på någon stillbild bara så att inte min datormonitor skall slockna.

Jag har kopplat datorn till receivern med HDMI och optisk. Kör oftast musik etc. via den optiska då jag konfigurerat winamp/spotify till att spela direkt på den kanalen som standard. Är det ett problem med 2 kopplingar som så?

Tack för er hjälp om ni nu ens orkade läsa igenom den här skiten.

uppskattas'

tldr
stänger av tv'n 30 sek senare får jag "dvi no signal" på datormonitor. sätter på tv'n och datormonitor får signal. Bara 1 monitor aktiv på datorn.