Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

varm processor

Hejsan jag har en AMD fx 8350 och en coolmaster Hyper 212 Evo
När jag belastar datorn hårt så dör den helt. Har ett program som man kan kolla hur varm processorn är och då jag sitter och konverterar om filmer så går den upp i 80-90° sedan dör datorn.
Har nyligen blåst ren datorn från damm och även provar köra fläkten sugen och blåsande men ingen skillnad.

snälla någon som kan hjälpa mig och förstå hur jag skall göra

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av martin_xxx:

Hejsan jag har en AMD fx 8350 och en coolmaster evo 911
När jag belastar datorn hårt så dör den helt. Har ett program som man kan kolla hur varm processorn är och då jag sitter och konverterar om filmer så går den upp i 80-90° sedan dör datorn.
Har nyligen blåst ren datorn från damm och även provar köra fläkten sugen och blåsande men ingen skillnad.

snälla någon som kan hjälpa mig och förstå hur jag skall göra

Du har något som inte stämmer. Att du lyckas komma över 70°C tyder på att något är riktigt tokigt.
Processorn har TJMax vid 62°C och börjar då throttla.

Är CPU-fläkten igång ens?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

yes fläkten går som den skall men nu kände jag på nordbryggan och den är så pass varm så man bränner sig vet ej om programmet jag har mäter processorn eller något annat men det står att det är processorn men den är inte ens varm då jag har tagit bort kylaren nu och känt på processorn.

Börjar tro det är moderkortet som spökar då nordbryggan blir glöd het

Skrivet av DavidtheDoom:

Du har något som inte stämmer. Att du lyckas komma över 70°C tyder på att något är riktigt tokigt.
Processorn har TJMax vid 62°C och börjar då throttla.

Är CPU-fläkten igång ens?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av martin_xxx:

yes fläkten går som den skall men nu kände jag på nordbryggan och den är så pass varm så man bränner sig vet ej om programmet jag har mäter processorn eller något annat men det står att det är processorn men den är inte ens varm då jag har tagit bort kylaren nu och känt på processorn.

Börjar tro det är moderkortet som spökar då nordbryggan blir glöd het

Dåligt luftflöde över moderkortet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

ja jag tror det men har monterat dit en 40mm fläkt nu får se om det hjälper

Skrivet av DavidtheDoom:

Dåligt luftflöde över moderkortet?

Permalänk

kände nu på processorn och den är så varm så man bränner sig så kan stämma tempen som vissas

Permalänk
Medlem

Kylaren felmonterad? för mycket kylpasta? är den överklockad?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

kände nu på processorn och den är så varm så man bränner sig så kan stämma tempen som vissas

Vadå kände på processorn? Menar du att du inte har monterat kylaren, eller menar du att processorkylaren är varm?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Vadå kände på processorn? Menar du att du inte har monterat kylaren, eller menar du att processorkylaren är varm?

han kan väl också montera bort cpu-kylaren och känna rakt på processorn iofs.

Permalänk

kände i närheten av processorn & har även monterat bort kylaren och känt på den så åxå

Jag har löst problemet det är helt enkelt så att jag har för dåligt med fläktar till mitt chassie för datorn blev bara så pass varm då jag konverterade om film så alla 8 kärnor jobbade konstant 100% stängde av 2 så konverterar med 6 kärnor nu och nu blir den inta varmare än 50