Permalänk
Livstids semester

Nforce 2 FAQ

Jag ser allt fler och fler trådar om frågor kring Nforce2 så jag tänkte försöka summera dem till en liten FAQ. Jag ämnar att inte ta upp överklockning än, utan tänker fokusera först och främst på eventuella problem man kan få. Jag ämnar att uppdatera FAQ:n med jämna mellanrum, och om ni ser något fel eller vill lägga till något i FAQ:n som jag har missat, skicka mig ett email så för jag in det i FAQ:n.

<->

Moderkortstillverkare med Nforce2-baserade moderkort eller kommande produkter:
Abit
Asus
Albatron
AOpen
BIOSTAR
Chaintech
EPoX
FIC
Leadtek
MSI
Shuttle
Soltek

Allmänt matnyttiga sidor där man kan bl.a. få råd eller hjälp:

nForcersHQ.com
AMDmb.com
Duh!

<->

Q: Jag har ett problem med det integrerade ljudkortet Soundstorm. Det skorrar, knastrar, ploppar eller har andra oljud för sig. Vad beror det på?

I sju fall av tio, så beror det på något som heter APIC som är alltid enabled i moderkortets bios. Tanken med APIC är att hårdvara ska kunna dela på IRQ:erna, vilket är ju en god tanke, men det vill sig inte riktigt då USB (särskilt Logitechs möss) och Soundstorm har en tendens att kollidera. Det finns ett par sätt man kan lösa det här på; man kan sätta APIC på disable varpå man bör installera om Windows, vilket i övrigt rekommenderas, eller att man ändrar en sak.

Device Manager->Computer->ACPI Uniprocessor PC->Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC.

** Vid en ominstallation så är återskapandet från en ghost image inget jag rekommenderar då du kommer bara att återskapa problemet **

Slutligen, man kan prova att flytta musen från USB till PS/2 om man vill ha APIC aktiverat.

Information om APIC finns här.

APIC assigns interrupt signals to a specific processor on Multi-Processor system. It provides additional IRQs beyond conventional 16 IRQs under Windows 2000 or XP.
You MUST enable APIC option and then reinstall OS if you want to achieve the benefit of APIC function under Windows 2000 or XP. (Note: Do no change the APIC option, no matter enable or disable it, after successfully installed the Windows system, otherwise it may cause system abnormal or crashed.)

Q: Jag får inte Dual Channel att fungera med mina DDR-minnen. Vad gör jag för fel?

För att Dual Channel ska fungera så måste du placera dem i minnesslot 1 & 3, 2 & 3, 1, 2 & 3. Och låta minnen köra i 100% synch under bios, i annat fall, konsultera din manual.

Q: Vilka drivrutiner bör jag använda?

Något som många rekommenderar att du använder är nVidias egna. De är just nu i v2.03 och kan laddas ner från nVidia själva.

.. mer kommer ..

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk

Bra initiativ! Får se om det kommer klister på den här!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Ett fel dock.
På Epox är det DIMM 1+2 eller 1+3 eller 1+2+3 som gäller. 2+3 funkar inte i dual channel på 8RDA.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

soltek 75frn-l

tänkte bara hör en sak med er visa jag har väldiga problem med mitt soltek 75 frn att det hänger sig helatiden så fort det börjar arbeta lite om man tex ska spela spel tror 2 min haha är mitt rekord att hålla ett spel i gång jag har grejat med det vanliga provat att uppdatera bios clear c mos swappa minnen pillat på diverse i bios men inget hjälper är tackasam för förslag

mitt system är
soltek 75frn-l
xp2000
2 st twinmos 256mb 3200 minnen
creative geforce 3 200 ti 64mb
ibm 80gb 7200

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om ni har problem med att musaktivitet gör att ljudet knastrar kan ni prova att byta USB-controller från den primära som sitter uppe vid PS/2-kontakterna till den extra som finns på i stort sett alla moderkort, den sitter förmodligen på en annan IRQ som förhoppningsvis inte delas med Soundstorm.
Hur man än ser det så är såna här problem väldigt ovanliga idag och kan oftast lösas genom att sänka "PCI Latency Timer" till lägre värden, standard är 64 klockcykler men lägre kan lösa problemen (PCI-enheter håller bussen kortare tid med lägre värden).
Man bör också se till att "PNP OS Installed" är "Enabled" så att operativsystemet har en chans att styra om resurserna. Dessutom bör man så fort man installerat ett nytt PCI-kort göra en "Reset Configuration Data" för att låta moderkortets BIOS göra en ny fördelning av resurser (DMA+IRQ).
Slutligen bör man använda ACPI, det ska fungera om grejerna man har följer standard.

Permalänk
Medlem

Q: Jag ändrade lite inställningar (trimmade/tweakade) i bios och nu låter datorn som en brandbil när jag försöker starta upp den.

Börja med att starta om datorn (reset). Håll sen in INSERT tangenten när datorn startas om. nu borde du kunna komma in i bios igen genom att tycka DELETE tangenten. inställningarna du gjorde finns kvar, ställ tillbaka till dom inställningarna som sist fungerade.
Funkar det inte med INSERT knappen så testa att "Cleara" Cmos. kolla manualen. funkar inte det heller, plocka ut batteriet. självklart ska stömmen också vara bruten till nätagget.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Låser MSI K7N2-L upp t-bred processorer?

Permalänk
Medlem

Det här låter ja bra... jag hade ingenaning om att det inte gick att sätta minnena hursomhelst

Permalänk
Medlem

Eh, jag har nforce 2.
Ett vanligt fel är nog att man seer sina ide enheter som scsi.
bla jag.
Vad är det för fel?
Dessutom funkar inte autorun på min cds...

Permalänk
Medlem

Jag hörde rykten om att vissa Asus nForce2-moderkort inte klarar andra minnen än Corsair. Stämmer detta ?

Permalänk

om jag då har ett tidigare bios, (1/29/03 som kom med kortet), hur ser jag då om mitt minne arbetar som dual ddr?
Går det att se från windows?

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

Det sprakande och knastrande ljudet fixade sig för mig när jag ändrade "Digitaliserad inspelning" och "Spela in" till SPDIF i nForce audio controlpanel.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mandrake
Jag hörde rykten om att vissa Asus nForce2-moderkort inte klarar andra minnen än Corsair. Stämmer detta ?

För Corsairminnen måste man ha speciella minnesinställningar. (Rätta mig om jag har fel.)

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

nForce2 är lite petigit med minnena, det tycker ej om skit men visst kan du köra med annat än Corsair.

Corsair TWINX3200LL (har jag för mig att det var) bettede sig skumt med nForce innan det att nVidia löste det genom en biosuppgradering (korttilverkarnas BIOS bygger på referensbioas från nvidia).

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Tackar nic å oskis!

Permalänk
Medlem

Hur vet man att epoxyt aktiverat dual channel då?
Vidare, hur likadana minnen måste det vara för att dual channel ska fungera? Funkar det med säg två cas2.5minnen med lite olika svarstid(ns)? Funkar det med ett cas2minne och ett cas2.5minne?
Tacksam för svar jag tror ge lyse i ett rätt skummigt hörn av tråden

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

I nästa Epox BIOS ska vi kunna se om vi kör minnet i dual channel har jag för mig

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
Det sprakande och knastrande ljudet fixade sig för mig när jag ändrade "Digitaliserad inspelning" och "Spela in" till SPDIF i nForce audio controlpanel.

^självcitat^

Ignorera det inlägget :S Hur jag än gör försvinner inte det där förbannade knastrande ljudet. Det förekommer mest i BF1942, men även i Ravenshield och andra spel. Jag trodde det var borta men neeej. ARGH.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Livstids semester

Nu är jag hemma igen så jag ska sätta mig ner och uppdatera FAQ:n lite till.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem

Använd INTE drivrutinerna till Soundstorm som finns på Windows Update.

Jag fick knasterproblemet efter att jag kört in dom i burken (i spel som Splinter cell bl.a) och efter att jag tagit bort alla spår av dom och installerat dom som finns med i 2.03 drivisarna från nVidia så löste det sig nästan helt, (spraka i nån millisekund ibland)

Kan tilläga att när knastret börjat så slutade det inte, men det var som sagt WU drivisarna som sabba i mitt fall.

/winmine

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har bios 3303 och vid uppstart står det klart och tydligt huruvida dualchannel är aktiverat eller ej.
Två frågor om ljudkortet har jag dock.
Finns EAX på soudstormljudkortet på mitt mobo?
Finns det någonting man bör aktivera gällande ljudkortet för att öka prestandad på något sätt?

Permalänk
Medlem

Standard 512 DDR

Funkar det bra med standard 512 DDR minnen till ett EPOX 8RDA+?
Tänkte köpa 2st 512 DDR PC2700/DDR333. Jag tänkte inte klocka, då borde det väl fungera fint?

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

Q: Jag kan inte bränna sedan jag installera nvidia UDP och installerade SW-drivrutinen.

Den kan skapa problem för vissa, prova att stänga av Autoplay i TweakUI eller högerklicka på IDE-kontrollern i Enhetshanteraren -> Egenskaper -> Uppdatera drivrutin -> Välj själv vilken du ska installera -> MCP2 IDE Controller.

Gör dock bara detta om du har problem, då SWE-drivrutinen är optimerade för nforce2.

Tips: Deaktivera RAID-kontrollern och USB2-kontrollern om dom inte används, snabbar upp booten. Stäng AV Fast-Writes för bättre prestanda i spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Såg recension på NF7 och upptäckte att det inte läste av XP:ns interna temperatur etc?
Är det så på alla Nforce2 kort eller är det någon funktion i bios som kommer att komma i senare versioner?

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]

Permalänk
Medlem

Hur är det med Western Digital Diskar, har hört att dessa inte funkar med Norce 2 moderkort. Eller bara funkar i enstaka fall.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Livstids semester

Uppdatering på g.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
Hur är det med Western Digital Diskar, har hört att dessa inte funkar med Norce 2 moderkort. Eller bara funkar i enstaka fall.

Jag kan rapportera att WD 800JB och 1200JB fungerar alldeles utmärkt på Abit NF7-S v1.2. Inga problem alls, men om man har det kanske man bör prova att använda cable-select istället för att sätta dom hårt som slave/master.

Permalänk
Medlem

om man t.ex kör dualchannel med 2*256Mb, blir det 256Mb eller 512Mb då?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

BountY:
I teorin blir det 2*256=512 men i praktiken ligger prestandadökningen i dag på ca 4%.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett NF7-S rev1.0 och jag lyckas inte få dual channel ddr att funka. provade 1+2 och 2+3 och fick samma minnesprestanda i sisoft sandra. Någon inställning i BIOS som jag har missat?

WD800BB funkade inte med mitt moderkort, har dock inte testat med cable select som någon tipsade om.

Creative GF3Ti200 64 Mb funkade inte heller

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant