Dator extremt långsam vid youtube-tittande

Permalänk
Medlem

Dator extremt långsam vid youtube-tittande

Hej Swec!

Min dator beter sig lite underligt vid framförallt youtubetittande eller inlänkade youtube-klipp på diverse sidor.
Jag använder till 99% Chrome men har även prövat i Firefox utan resultat (gick över till Chrome för ett par år sedan då den upplevdes snabbare än Firefox).

Det som sker är att sidan hänger sig, musen "laggar", scrollning på sidan går långsamt. Det enda som hjälper är att refresha sidan för att kunna kolla på nästa videoklipp (exempelvis i en RSS-Läsare) eller stänga tabben och öppna nytt klipp.

Specsen på datorn är tillräckligt och mer med Z77X-UD3H, Core i7 3770k, 16 gb DDR3 ram, 2x AMD Radeon R9 200 samt Samsung Evo 830 SSD och Windows 8.1. Även 100/100 bredband. Kör grafikkorten i Crossfire men även testat att stänga av detta utan något större resultat. Inbillar mig att mitt förra Nvidia kort upplevdes och funderar på om problemet är drivrutinsbaserat (Nvidia vs Ati), dock kan jag inte minnas att problemet fanns direkt efter jag skaffat korten i höstas. Allt är uppdaterat, rensat och inga virus finns.

Någon som har några förslag eller tips på bättre webbläsare? Alternativa bättre drivrutiner än ATIs kraschvänliga?

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Hedersmedlem

Samsung har mig veterligen inte gjort någon 830 Evo, så vilken modell har du egentligen? Jag känner inte till någon Radeon 200-modell heller, tyvärr.

Det kan vara flashproblem tillsammans med grafikdrivrutinerna. Har du senaste Flash-version och senaste grafikdrivrutiner?

Jag känner inte alls igen att AMDs drivrutiner skulle vara "kraschvänliga". Inte haft någon AMD-relaterad krasch på flera år trots olika kort, så det låter som att ditt system troligen är defekt eller felkonfigurerat.

Lista alla delar, inklusive nätaggregatet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Samsung har mig veterligen inte gjort någon 830 Evo, så vilken modell har du egentligen? Jag känner inte till någon Radeon 200-modell heller, tyvärr.

Det kan vara flashproblem tillsammans med grafikdrivrutinerna. Har du senaste Flash-version och senaste grafikdrivrutiner?

Jag känner inte alls igen att AMDs drivrutiner skulle vara "kraschvänliga". Inte haft någon AMD-relaterad krasch på flera år trots olika kort, så det låter som att ditt system troligen är defekt eller felkonfigurerat.

Lista alla delar, inklusive nätaggregatet.

Sorry för förvirring.
Systemdisk: SSD 830 256 GB
Grafikkort: 2x Sapphire Radeon R9 290 4GB
Ram: Corsair cmx16gx3m2a, 16 GB DDR3
Moderkort: Z77X-UD3H
Nätagg: Fractal Design 800w

Senaste flash är installerat.
Catalyst version 14.4

Möjligtvis om nätaggregatet är lite i svagaste laget för grafikkorten men har ej haft problem med krascher vid högupplösta spel så det känns som det ändå räcker till.

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Hedersmedlem

Konflikter i enhetshanteraren?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av xianze:

Sorry för förvirring.
Systemdisk: SSD 830 256 GB
Grafikkort: 2x Sapphire Radeon R9 290 4GB
Ram: Corsair cmx16gx3m2a, 16 GB DDR3
Moderkort: Z77X-UD3H
Nätagg: Fractal Design 800w

Senaste flash är installerat.
Catalyst version 14.4

Möjligtvis om nätaggregatet är lite i svagaste laget för grafikkorten men har ej haft problem med krascher vid högupplösta spel så det känns som det ändå räcker till.

Testa Youtube i HTML5? https://www.youtube.com/html5

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick precis samma problem när jag installerade Steam nyligen, förmodligen något med steam som flippar ur flash ibland då alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Dubbelkollade detta men kör redan i HTML5.

Körde in den något äldre drivrutinen och körde igenom adwcleaner och jukware (dock hittades ingent dåligt).

Skrivet av MrSir:

Fick precis samma problem när jag installerade Steam nyligen, förmodligen något med steam som flippar ur flash ibland då alltså.

Hmm, Steam skulle kunna vara något, Kör mest Origin men installerade Steam i våras så du skulle kunna vara något på spåren, dock autostartar jag ej Steam så processen körs inte när felet uppstår.

Testade precis efter att ha gjort ovanstående och felet uppstår fortfarande, skall pröva att avaktivera HTML5 och se om det löser något.

//Edit
Laddade ner något plugin till Chrome som stängde av HTML5 vid youtube-tittande. Problemet nu löst och datorn fryser sig inte längre.

HTML5 var problemet.
Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.