Flimrig/pixlig bild, Geforce GTX 770

Permalänk
Medlem

Flimrig/pixlig bild, Geforce GTX 770

Hejsan!

Har nu stött på ett litet problem. Jag ska börja med att säga att jag för ungefär en vecka sedan köpte en dator i delar, som jag byggde ihop själv. Det var första gången jag byggde en dator själv.

Problemet jag har är att skärmen vid vissa tillfällen blir flimrig/pixlig, oftast när jag kollar på videos eller liknande. Jag har även problem när jag spelar spel som WoW och CS:GO, först börjar bilden bli flimrig/pixlig och sedan fryser sig bilden så man inte kan röra någonting. Ljudet är oftast kvar ett litet tag efter, men stängs även det av efter ett tag. Från början fungerade datorn hur bra som helst, tills för någon dag sedan då problemet uppstod. Jag tror det har något med drivrutinerna att göra, men då jag har både avinstallerat och testat äldre versioner av drivrutiner så får jag inte riktigt rätt på vad felet är.

Detta finns i datorn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7221324/dator

Här är två bilder på hur det kan se ut:
http://imgur.com/18IQd2Y
http://i.imgur.com/20igJUL.jpg

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Eftersom det är skärmdumpar och inte foton så kan man räkna bort fel på skärmen och signalfel.

Hur varmt går kortet? Har du överklockat?

De kan ha med värme att göra eller att det är fel spänning på kortet.
Om du har garanti kvar hade mitt tips varit att snacka med butiken(jag antar inet eftersom du länkar dit) du köpt det av och se om du kan få ett nytt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där lär inte vara drivrutinsfel.. Snarare trasigt eller överhettat grafikkort om jag får gissa!

Funkar ventilationen i lådan? Snurrar alla fläktar? (ingen som fastnat i nån kabel eller liknande?)

Byggde du burken själv? Säker på att allt är kopplat rätt och alla sladdar sitter ordentligt? (plus att moderkortsdistanser osv är korrekt monterade och att grafikkortet sitter ordentligt fastskruvat i sockeln mm)

*edit*
Arazand hann före och jag håller med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Eftersom det är skärmdumpar och inte foton så kan man räkna bort fel på skärmen och signalfel.

Hur varmt går kortet? Har du överklockat?

De kan ha med värme att göra eller att det är fel spänning på kortet.
Om du har garanti kvar hade mitt tips varit att snacka med butiken(jag antar inet eftersom du länkar dit) du köpt det av och se om du kan få ett nytt.

Jag har inte överklockat, grafikkortet ligger runt 27°C hela tiden, alla fläktar går som dom ska och inget i datorn är varmare än 35°C. Jag har absolut garanti kvar, köpte grejerna för ungefär två veckor sedan och byggde allt själv efter Kompletts guide på hur man byggar datorer.

Är det något speciellt jag ska kolla på för att se om det är kortet som är trasigt eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enixel:

Jag har inte överklockat, grafikkortet ligger runt 27°C hela tiden, alla fläktar går som dom ska och inget i datorn är varmare än 35°C. Jag har absolut garanti kvar, köpte grejerna för ungefär två veckor sedan och byggde allt själv efter Kompletts guide på hur man byggar datorer.

Är det något speciellt jag ska kolla på för att se om det är kortet som är trasigt eller liknande?

Du kan testa grafikkortet i en annan dator för att kontrollera om det är moderkortet eller grafikkortet det är fel på.

Men som sagt har du garanti så få det utbyt i butiken, det är lättast. Ju längre tid du väntar ju svårare blir det för dig att byta det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att moderkortets vrm ser ut till att vara lite i klenaste laget på det moderkortet, men som dom ovanför sagt, testa grafikkortet i en annan dator för att se om det är kortet eller moderkortet som är problemet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag köpte delar av en granne för många år sedan. När jag väl monterade ihop datorn så hade jag precis samma störningar som du. Det var grafikkortets processor som var skadat.Det hade gått en flis ur den.. Jacket gick att se med bara ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Du kan testa grafikkortet i en annan dator för att kontrollera om det är moderkortet eller grafikkortet det är fel på.

Men som sagt har du garanti så få det utbyt i butiken, det är lättast. Ju längre tid du väntar ju svårare blir det för dig att byta det.

Skrivet av Mac83:

Jag tycker att moderkortets vrm ser ut till att vara lite i klenaste laget på det moderkortet, men som dom ovanför sagt, testa grafikkortet i en annan dator för att se om det är kortet eller moderkortet som är problemet.

Skrivet av Dawda:

Jag köpte delar av en granne för många år sedan. När jag väl monterade ihop datorn så hade jag precis samma störningar som du. Det var grafikkortets processor som var skadat.Det hade gått en flis ur den.. Jacket gick att se med bara ögat.

Kan tyvärr inte testa grafikkortet i någon annan dator då jag inte har tillgång till det.

Mac83 - så du menar att jag har för dåligt moderkort? Fick denna datorn tipsad av ett gäng på fragbite som sa att det var bra.
Dawda - får kanske kolla upp så att där inte är något som är pajj på det då.

Permalänk
Medlem

VRM har med moderkortets spänning att göra, det är den del av moderkortet som ser till att CPUn får rätt ström, om man överklockar eller köper ett moderkort av dålig kvalité kan det bli problem med spänningen och VRM-delen klarar helt enkelt inte av att leverera rätt ström till CPUn.

Så länge du inte överklockat något så bör det inte vara VRM kretsen som är besväret.

(Sidenote: VRM står för voltage regulator module och du kan hitta en sådan krets på grafikkort, moderkort, ljudkort med mera. VRM kretsar blir väldigt varma, det är normalt att de når upp emot 70-80 grader. Det viktiga är hur stor bank av spänningsreglerare som en VRM krets har och hur bra kvalité de är av. Värmen på dem spelar inte så stor roll så länge de är av bra kvalité. Vad än VRM gör är att den ser till att omvandla spänningen som kommer in genom din PSU till rätt spänning så att din CPU eller annan del inte blir stekt. Skulle VRM'en haverera så lär du märka detta snabbt och det orsakar oftast kortslutningar eller sprängda kondensatorer, båda två hörs oftast och lämnar den distinkta doften av bränd elektronik.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

VRM har med moderkortets spänning att göra, det är den del av moderkortet som ser till att CPUn får rätt ström, om man överklockar eller köper ett moderkort av dålig kvalité kan det bli problem med spänningen och VRM-delen klarar helt enkelt inte av att leverera rätt ström till CPUn.

Så länge du inte överklockat något så bör det inte vara VRM kretsen som är besväret.

(Sidenote: VRM står för voltage regulator module och du kan hitta en sådan krets på grafikkort, moderkort, ljudkort med mera. VRM kretsar blir väldigt varma, det är normalt att de når upp emot 70-80 grader. Det viktiga är hur stor bank av spänningsreglerare som en VRM krets har och hur bra kvalité de är av. Värmen på dem spelar inte så stor roll så länge de är av bra kvalité. Vad än VRM gör är att den ser till att omvandla spänningen som kommer in genom din PSU till rätt spänning så att din CPU eller annan del inte blir stekt. Skulle VRM'en haverera så lär du märka detta snabbt och det orsakar oftast kortslutningar eller sprängda kondensatorer, båda två hörs oftast och lämnar den distinkta doften av bränd elektronik.)

Då har jag googlat helt galet alltså! Nej det har jag inte gjort. Nu fattar jag lite bättre var det är, tackar för den infon!

Tycker ni att grafikkortet jag har är bra så jag ska köpa det igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enixel:

Tycker ni att grafikkortet jag har är bra så jag ska köpa det igen?

Det är ett bra grafikkort, men om du vill ha något bättre kommer du ju få betala extra.
På tala om delar, du skrev aldrig vad du hade för PSU. Beroende på vilken PSU du har kanske du kan byta emot ett AMD Radeon R9 280. De kräver mer effekt så det beror på vad du använder för PSU.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det är ett bra grafikkort, men om du vill ha något bättre kommer du ju få betala extra.
På tala om delar, du skrev aldrig vad du hade för PSU. Beroende på vilken PSU du har kanske du kan byta emot ett AMD Radeon R9 280. De kräver mer effekt så det beror på vad du använder för PSU.

Dessa delarna är i min dator, plus ett nätagg på 650 watt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7188964/2014-09-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av enixel:

Dessa delarna är i min dator, plus ett nätagg på 650 watt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7188964/2014-09-24

Dock fortfarande vad är det för PSU? hur många påstådda watt det okända agget har är inte intressant att veta utan att veta vad för agg det är.

Finns en hel del agg som är klassade med ett visst antal watt, som inte är i närheten av att kunna hålla det, alternativt om det är gammalt, lämnar watten på "fel" linor, eller är slitet osv

Är därför vi alltid frågar VAD det är för agg exakt, veta watt är helt ointressant utan att veta vilket agg det är

Troliga är dock att grafikkortet är defekt, moderkortet är väl ingen höjdare, men inte dåligt, snarare designat för CPU med inte så högt TDP, strömförsörjning är lite klen på det moderkortet.
Skulle inte klocka nått med det moderkortet i alla fall med den CPU du har.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300