Windows 10 i skärmdumpar och bilder

Permalänk
Avstängd

Kul att så många verkar positiva till Windows 10, det kan nog bli en succé det här

Skrivet av BengansBlogg:

Det jag saknar mest i temat för 8.1 är nog en rejäl skugga bakom det fönster som är aktivt så man ser det tydligare utan att behöva lyfta blicken och kolla om ramen uppe har rätt färg.

Händer ofta att man har fokus i fel fönster i win 8.1 och det är väldigt irriterande...

Windows 10 har skuggor bakom fönstren till skillnad från Windows 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ni får släppa detta med "metro" vs "vanliga" program. Det finns inga naturlagar om hur ett program ska se ut. Nu ligger ju apparna i fönster som går att dra, resiza och snappa åt sidan så jag ser inte problemet alls.

Avsikten är ju att apparna ska fungera på alla Windows plattformar, det är ju något positivt. Att vilja skilja på dessa så snävt är ju bara larv. Det jobbiga med 8/8.1 var ju dualiteten där man tvingades in i fullskärmar och charmsbarer ..etc i Windows 10 är det en bra lösning och man känner att det är ETT system (och bättre kommer det bli skulle jag tro, detta är en CTP release).

Att vissa irriterar sig på "metro" inställningar. Det är ju återigen ingen naturlag att inställningspanelen ska se ut på ett visst sätt. Det finns en poäng att inställningarna ska se likadana ut på alla devices och det är bra löst nu med även dessa i fönster när man kör på desktop.

Permalänk
Medlem

Virituella skrivbord hade gjort susen på jobbet faktiskt, har 3 skärmar och mycket i luften samtidigt oftast och blandar massa saker på alla skärmar huller om buller beroende på vad som skall göras.

CTRL + F1 PANG. Virtual desktop #1 nu ska jag hålla på med Sharepoint/winsrv2012r2 administration och så ligger remote desktop connection manager på skärm 1 , mailen på skärm 2 och webbläsaren på skärm 3

CTRL + F2 PANG. nu ska jag surfa sweclockers på skärm 1 lyssna på spotify på skärm 2 och hänga på facebook på skärm 3

CTRL + F3 PANG. nu ska jag administrera lite Exchange och ... ja ni förstår

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Virituella skrivbord hade gjort susen på jobbet faktiskt, har 3 skärmar och mycket i luften samtidigt oftast och blandar massa saker på alla skärmar huller om buller beroende på vad som skall göras.

CTRL + F1 PANG. Virtual desktop #1 nu ska jag hålla på med Sharepoint/winsrv2012r2 administration och så ligger remote desktop connection manager på skärm 1 , mailen på skärm 2 och webbläsaren på skärm 3

CTRL + F2 PANG. nu ska jag surfa sweclockers på skärm 1 lyssna på spotify på skärm 2 och hänga på facebook på skärm 3

CTRL + F3 PANG. nu ska jag administrera lite Exchange och ... ja ni förstår

Tyvärr har jag inte hittat någon keyboard shortcut för att direkt växla till en viss virtual desktop. Jag la in det i feedback appen men har bara en röst än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livetsgoda:

Finns Windows Classic temat?

Skrivet av OSkar000:

Tyvärr inte.

Saknar det också, inte för att det är snyggt men för att det är funktionellt och tydligt.

Får hoppas möjligheterna att påverka utseendet blir bättre framöver för som det ser ut nu är jag långt ifrån nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Pinna inga Live Tiles på Start-menyn och ändra Window Color till grått så har ni Windows Classic. Start-menyn i Win 10 är fan mer Windows Classic än i Win 7.

Permalänk
Avstängd

Ser lovande ut!
Det här är bara Windows 8 borde ha varit!
Ser ut att bli en värdig uppföljare till Windows 7 efter Windows 8 som kändes lite som ett snedsteg även om den hade en del bra saker med.

Permalänk
Medlem

Så vi är återigen tillbaka till ett statiskt skrivbord med oerhört fula genvägar.. Varför vill så många använda sig av en startmeny och inte själva skrivbordet? Win 8 gjorde många fel men det var ändå ett steg i rätt riktning.. Detta känns gammalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoiu:

Ni får släppa detta med "metro" vs "vanliga" program. Det finns inga naturlagar om hur ett program ska se ut. Nu ligger ju apparna i fönster som går att dra, resiza och snappa åt sidan så jag ser inte problemet alls.

Avsikten är ju att apparna ska fungera på alla Windows plattformar, det är ju något positivt. Att vilja skilja på dessa så snävt är ju bara larv. Det jobbiga med 8/8.1 var ju dualiteten där man tvingades in i fullskärmar och charmsbarer ..etc i Windows 10 är det en bra lösning och man känner att det är ETT system (och bättre kommer det bli skulle jag tro, detta är en CTP release).

Att vissa irriterar sig på "metro" inställningar. Det är ju återigen ingen naturlag att inställningspanelen ska se ut på ett visst sätt. Det finns en poäng att inställningarna ska se likadana ut på alla devices och det är bra löst nu med även dessa i fönster när man kör på desktop.

Tack.

Permalänk

Fortfarande byggklossar från Duplo istället för ikoner?

Jag blir så trött... på Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoiu:

i Windows 10 är det en bra lösning och man känner att det är ETT system (och bättre kommer det bli skulle jag tro, detta är en CTP release).

Nej, det känns som två väldigt olika system, inklämda i ett med våld. Men ja, det är betydligt bättre än 8:an.

Skrivet av twoiu:

Att vissa irriterar sig på "metro" inställningar. Det är ju återigen ingen naturlag att inställningspanelen ska se ut på ett visst sätt. Det finns en poäng att inställningarna ska se likadana ut på alla devices och det är bra löst nu med även dessa i fönster när man kör på desktop.

Om alla inställningar körde med modern ui så vore det bättre. Men så är det ju inte. Det är just denna inkonsekvens som stör. Men visst, det är inte helt konsekvent i Windows 7 heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Går det att få "run" till vänster i startmenyn istället för i en tile?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vejto:

Så vi är återigen tillbaka till ett statiskt skrivbord med oerhört fula genvägar.. Varför vill så många använda sig av en startmeny och inte själva skrivbordet? Win 8 gjorde många fel men det var ändå ett steg i rätt riktning.. Detta känns gammalt

Jag skulle tro att det går att välja hur man vill ha det i den slutliga versionen av Windows 10. Denna tech preview är väl främst till för att försöka locka alla som ogillar Windows 8.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Någon som kan dela med sig av sina kompabilitetserfarenheter kring win 10 relativt win 8? Hur är det med populära drivisar och program? Fungerar äldre program som tänkt? (Bc2 t.ex). Skall byta komponenter i morgon och funderar på att köra in win 10 ist för 8.1 nämligen.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 har skuggor bakom fönstren till skillnad från Windows 8.1.

Det är helt klart en förbättring, men skuggan skulle tjäna på att krympas och förstärkas (förmörkas) ordentligt för att tjäna som en tydlig indikator på vilket fönster som är aktivt. Och så kanske det blir också, det är ju som sagt bara en förhandsvisning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Rent spontant http://www.youtube.com/watch?v=YaG5SAw1n0c

Mer nyanserat anser jag att Microsoft borde fixa två separata OS, ett till plattor och telefoner och ett till pcdatorer för dem som inte har någon användning av pekskärmar och annat trams.

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Schysst med svar! Tänkte dock mer på aktivitetsfältet, sorry för att jag var otydlig; dvs går det att göra ännu smalare än vad det är? Hyggligt med alla screens, man får en bra uppfattning om det nya utseendet!

Ja det går att göra taskbar lite smalare om man högerklickar på den och väljer Propeties och bockar i Use small taskbar buttons

Visa signatur

janee

Permalänk

Är det så här Windows 8.2 kommer se ut?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Jag blev inte så imponerad av Windows 10. Tyckte det mer såg ut som Windows 8. Fortfarande så försvinner max/min knapparna på fönster om man vill ha mörkt tema. Dessa ska för helsike anpassa sig efter färgen man vill använda. Vi får se hur slutresultatet blir om nåt år

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoiu:

Ni får släppa detta med "metro" vs "vanliga" program. Det finns inga naturlagar om hur ett program ska se ut. Nu ligger ju apparna i fönster som går att dra, resiza och snappa åt sidan så jag ser inte problemet alls.

Avsikten är ju att apparna ska fungera på alla Windows plattformar, det är ju något positivt. Att vilja skilja på dessa så snävt är ju bara larv. Det jobbiga med 8/8.1 var ju dualiteten där man tvingades in i fullskärmar och charmsbarer ..etc i Windows 10 är det en bra lösning och man känner att det är ETT system (och bättre kommer det bli skulle jag tro, detta är en CTP release).

Att vissa irriterar sig på "metro" inställningar. Det är ju återigen ingen naturlag att inställningspanelen ska se ut på ett visst sätt. Det finns en poäng att inställningarna ska se likadana ut på alla devices och det är bra löst nu med även dessa i fönster när man kör på desktop.

Gränssnittet kommer inte vara gemensamnt för olika enheter...

"Microsoft backar från den hårt kritiserade satsningen på ett gemensamt gränssnitt och istället inför individuella anpassningar för olika typer av enheter."

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Varför två versioner? Om du kollade in pressmötet så såg du en funktion som heter "Continuum" som skall göra att om du pluggar ur tangentbordet så frågar windows om du vill växla till "pek-läge" och mer likna en surfplatta med fullskärmsappar och om du sätter tillbaka tangentbordet så frågar den igen om du vill köra desktop, det är innovativt enligt mig.
Känns ändå som denna version är en bra förfinad version som kommer tillgodose både Windows 7 samt Windows 8 användarnas behov.
Start menyn känns utan att själv ha använt den som en bra och väl avvägd del av OS:et, jag har inget behov att få den till att se ut som Windows 95.
Virtuella skrivbord är något som funnits hos Ubuntu ett bra tag och jag tycker Microsoft gjort helt rätt i att implementera även detta till Windows.
Detta med att blanda "modern" men win32 appar är väl inget stort problem i Windows 10 eftersom "modern" appar fungerar precis som win32 appar när de körs på skrivbordet.
Microsoft vill nog att större delen skulle vara i "modern" men inser samtidigt att man inte kan skrota ut 95 procent av de program som idag körs på Windows maskiner så denna kompromiss känns helt naturlig. Man får inte glömma att Microsofts styrka och svaghet har varit att de alltid har stöd för gammal hårdvara till en viss gräns medans företag som Apple är med hårdhänta med sina användare när det kommer till gammal hårdvara.
Det kommer alltid finnas några som klagar oavsett vad Microsoft gör med Windows men jag tror att den största majoriteten av användare där ute kommer gilla vad som gjorts.
Glöm inte heller att denna versionen är avsedd främst för att företag skall komma med vad de vill att Windows skall fungera och att inte alla konsumentrelaterade funktioner finns där i denna version.
Konsument versionen sägs titta fram i början på 2015 där det säker kommer komma mer nyheter som tilltalar slutkonsumenten ännu mer.
Hoppas nu att ni som laddat ner Windows 10 ger era synpunkter till Microsoft om vad som är bra och vad ni vill se mer av för det är ju ändå dessa förhandstittar är till för.
Känns ändå att Microsoft tar stadiga steg framåt med VD:n Satya Nadella som kapten för skeppet.

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen Aero. Tycker Windows gick ett antal år bak i designed när de tog bort det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

är winver 6.4?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ja, rent visuellt ser det riktigt trevligt ut. Hoppas bara det inte kommer upp några knäppa och helt konstiga funktioner/finesser framöver. Man böjar ju bli lite van med sådant när det gäller microsoft.

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Nej, det känns som två väldigt olika system, inklämda i ett med våld. Men ja, det är betydligt bättre än 8:an.

Om alla inställningar körde med modern ui så vore det bättre. Men så är det ju inte. Det är just denna inkonsekvens som stör. Men visst, det är inte helt konsekvent i Windows 7 heller.

Känner precis samma som dig. Det ska vara antingen i Metro-UI eller i Kontrollpanelen. Inte en blandning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

För att släppa fokus på utseende lite, hur ser det ut med drivrutiner för er som har installerat? Är det Win 8 drivisar som gäller i nuläget på sånt som inte kommer förinstallerat? Grafik, ljud etc. Går det att spela, koppla in skrivaren, hur funkar olika tredje parts program mm?
Det är ju bara en TP version, men kul att veta hur bra/dåligt sådant funkar redan.

Installerade det på en burk med E8500, SSD och GTX570 igår och Windows Update hade en uppdatering för grafikkortet. Blev dock väldigt segt och hackigt med den drivrutinen. Att flytta eller storleksändra ett fönster tog sin lilla tid, skärmbilden frös i ett par sekunder innan något hände och så höll det på. Fast detta löses så klart med uppdateringar, personligen är jag mer orolig över att det är just så här Windows 10 kommer att se ut, platt och tråkigt.

Permalänk
Medlem

Ska det vara så svårt att lägga till stöd för att kunna:

1. Binda knappar till olika fönsteraktiviteter såsom
- Flytta fönster (Jag har CTRL+piltangenter och CTRL-SHIFT+piltangenter för mindre förflyttnigar i Fluxbox på Arch Linux)
- Förstora/förminska fönster (Jag har CTRL-SUPER+piltangenter (och shift som ovan..) i Fluxbox)

2. Alt + mouse1 för att flytta runt fönstret genom att klicka varsom i det och dra ...
3. Alt + mouse2 för att förstora/förminska fönstret (samma som att klicka/hålla/dra i något av hörnen på Windows)

4. Låta mig enkelt göra en keymap så att jag kan ha engelsk layout och bara hålla in ALTGR och trycka på [ för att få å, etc.

5. Låta mig enkelt sätta tangentbordskombinationer för att köra kommandon

6. Låta mig söka med regexp

7. Låta mig byta virtuella skrivbord genom att köra CTRL-ALT+pil höger/vänster

8. Låta mig flytta med fönster till andra skrivbord genom att hålla CTRL-ALT-SHIFT+pil höger/vänster

Fixar de detta så hade det varit en mycket trevligare upplevelse (dock långt från Linux om man som jag är utvecklare, men av andra skäl än de nämnda.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig, eller e de fullkomligt omöjligt att ha 4 st "medium" genvägar att lägga sig lodrätt?
Bild förklarar mer

vem vill ha medium-ikoner som blir såhär?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/219096/big-tiles-wut.png

edit: verkar inte gå med små ikoner heller... måste ha 2 ikoner i bredd för att fortsätta "bygga neråt"?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Nu när väl startmenyn och Microsoft återvänder tillbaka till klassiska Windows delen så fortsätter gnället ändå, var nöjda för en gång skull.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Nu när väl startmenyn och Microsoft återvänder tillbaka till klassiska Windows delen så fortsätter gnället ändå, var nöjda för en gång skull.

Varför skulle man låtsas vara nöjd om man inte är nöjd? Är det något företag som ändrar för ändrandets skull så är det Microsoft.

Så för att de först tar bort startmenyn trots att användarna inte vill detta och sedan lägger tillbaka den så bör man vara nöjd med allt övrigt? Känns som farlig logik det där.

Kan ju ta frukthandeln som exempel. Först säljer man frukt, sen säljer man frukt med bekämpningsmedel, sen marknadsför man frukt utan bekämpningsmedel som något extra och tar extra betalt för det. Smart marknadsföring för företaget, mindre smart för dig och mig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Nu när väl startmenyn och Microsoft återvänder tillbaka till klassiska Windows delen så fortsätter gnället ändå, var nöjda för en gång skull.

Finns mer än bara startmenyn som är fel. En sak är den som jag nämnde några poster upp. Man ska kunna välja tema utan att saker och ting ska bli osynliga. Ska jag var nöjd med det tycker du?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare