Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Skärmen startar inte/Reset BIOS?

Hej

Igårkväll så tänkte jag testa att överklocka min i7 4770k via BIOS, men bara till 4ghz (brukar vara på 3.9) för att testa lite. När jag sen sparade ändringarna och startade om sen så gick inte skärmen igång, men chassi och processorfläktar (Noctua NH-D15) går igång. Jag läste någonstans att man kan reseta BIOS med CMOS Jumpern för att fixa sånt här, men jag har ingen sån där bygel till jumpern. Har kollat på mina två andra moderkort som ligger i huset och dem har inte heller någon sån. Såg dock att Kjell o Company sålde sådana -
 http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Så här står det i moderkortsmanualen - http://imgur.com/BqvRv0Z men det säger mig inte så mycket. Har en MSI Z97 Gaming 5 förresten.

[B]Frågor[/B]
1. Kommer moderkort inte idag med byglar som ska sitta på CMOS Jumpern hela tiden?
2. Om jag köper sådana från Kjell, ska den sitta på hela tiden eller bara när jag resetar BIOS?
3. Vad kan det vara som orsakar det här, fel på någon komponent eller bara BIOS som krånglar?

Tack på förhand

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Medlem

Om det följer med en monterad bygel så är det tre pinnar på moderkortet. Sitter bygeln normalt mellan pin 1/2 så flyttar man den till pin 2/3 när allting är spänningslöst för att återställa. Det tar någon/några sekunder sedan flyttar man tillbaks. I ditt fall kan du kortsluta pinnarna med något ledande t.ex. en mejsel, datorn skall som tidigare nämnts vara spänninglös (helt urpluggad).
Så nej om du köper en bygel så kan den inte vara konstant monterad.
Andra alternativet är att plocka ur batteriet en liten stund.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

Om det följer med en monterad bygel så är det tre pinnar på moderkortet. Sitter bygeln normalt mellan pin 1/2 så flyttar man den till pin 2/3 när allting är spänningslöst för att återställa. Det tar någon/några sekunder sedan flyttar man tillbaks. I ditt fall kan du kortsluta pinnarna med något ledande t.ex. en mejsel, datorn skall som tidigare nämnts vara spänninglös (helt urpluggad).
Så nej om du köper en bygel så kan den inte vara konstant monterad.
Andra alternativet är att plocka ur batteriet en liten stund.

Har nu testat med att kortsluta med mejsel och plocka batteriet och det funkar inte :/ kan nämna att den inbyggda CPU temp på moderkortet byter mellan 0, 19 och 53 - http://imgur.com/XfZIM6m
Ska man åka till Inet och säga att moderkortet är sönder och byta mot ett nytt? Det här borde ju gå på garantin.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian9812:

Har nu testat med att kortsluta med mejsel och plocka batteriet och det funkar inte :/ kan nämna att den inbyggda CPU temp på moderkortet byter mellan 0, 19 och 53 - http://imgur.com/XfZIM6m
Ska man åka till Inet och säga att moderkortet är sönder och byta mot ett nytt? Det här borde ju gå på garantin.

Får du någon bild på den integrerade grafikkretsen?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad är det för moderkort du har? Vet att ganska många ASUS, i alla fall som mid-high end har en reset BIOS knapp på baksidan vid I/O portarna, använder min knapp ofta när jag överklockar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Först och främst, vad är det för moderkort du har? Vet att ganska många ASUS, i alla fall som mid-high end har en reset BIOS knapp på baksidan vid I/O portarna, använder min knapp ofta när jag överklockar.

Det står vilket moderkort han har i första inlägget.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch