Telia satsar nio miljarder på svensk fiber

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från maten så är tillgången bra uppkoppling till överkomliga priser som jag saknar mest ifrån Sverige.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MacAllan:

Kanske inte direkt i ditt svar jag citerade, men artikeln är skriven så att det lätt kan missförstås.
Många tror dom har fiber bara för att kopplingen till huset går via fiber, tycker man kunde ta tillfället i akt att förklara skillnaden.
Röstningen kommer också därför bli missvisande, tror man kan ta bort mer än hälften av de som lagt rösten på fiber och lägga den på ethernet.
Men det kanske inte är så noga att den blir rätt?

Tror inte att det är förrän på dom senaste åren dom börjat med FTTH lösningar på nybyggen, det är betydligt vanligare med FTTB lösningen, så om man tittar på antalet uppkopplade hushåll tror jag fortfarande det är en ovanlig lösning.
Vad som sker nu är ju att stadsnäten byter ut sina gamla koppar linor mot fiber, men man går ju inte in i husen och drar nya fiber.

Jag vet inte ens vad du pratar om. Telia uppger att de ska dra fiber till 1,9 miljoner villahushåll. FTTH, FTTB eller vilka varianter som nu kan vara aktuella nämns inte överhuvudtaget.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sjuhundratjugo:

Och jag kan inte få ADSL än.

Men du har mobilt bredband då eller sitter du med uppringt internet? Undra om gammalt hederligt uppringt finns än idag?

Själv är jag uppvuxen på landet där där gsm-täckning bara finns på vissa ställen, de har dock fått fiber nu som tur är.

Jag tycker det är väldigt bra att de bygger ut infrasktrukturen generellt, bil, järnvägar som bredband.
Det enda jag kan känna med bredband är att jag redan själv har bra, men man får tänka på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag vet inte ens vad du pratar om. Telia uppger att de ska dra fiber till 1,9 miljoner villahushåll. FTTH, FTTB eller vilka varianter som nu kan vara aktuella nämns inte överhuvudtaget.

Glöm det..

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Kanske inte direkt i ditt svar jag citerade, men artikeln är skriven så att det lätt kan missförstås.
Många tror dom har fiber bara för att kopplingen till huset går via fiber, tycker man kunde ta tillfället i akt att förklara skillnaden.
Röstningen kommer också därför bli missvisande, tror man kan ta bort mer än hälften av de som lagt rösten på fiber och lägga den på ethernet.
Men det kanske inte är så noga att den blir rätt?

Tror inte att det är förrän på dom senaste åren dom börjat med FTTH lösningar på nybyggen, det är betydligt vanligare med FTTB lösningen, så om man tittar på antalet uppkopplade hushåll tror jag fortfarande det är en ovanlig lösning.
Vad som sker nu är ju att stadsnäten byter ut sina gamla koppar linor mot fiber, men man går ju inte in i husen och drar nya fiber.

Tror inte heller att FTTH anslutning är så vanligt. Vad menar du med "stadsnäten byter ut sina gamla koppar linor mot fiber"? Har man kört stadsnät på annat än fiber?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag vet inte ens vad du pratar om. Telia uppger att de ska dra fiber till 1,9 miljoner villahushåll. FTTH, FTTB eller vilka varianter som nu kan vara aktuella nämns inte överhuvudtaget.

Han pratar inte om vad Telia ska bygga, utan själva omröstningen.
Det han menar med Ethernet är att om man vet att anslutningen sker via fiber till huset väljer man då förslaget FTTH/fiber när det egentligen kanske handlar om en Ethernetuppkoppling.

P.S.
Vad menas med förslaget wifi? Att man snyltar på andras nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Med "internetanslutning" så menas vilken typ av förbindelse det är mellan dig och din ISP.

Ja, det var ju det jag sa förut. Bara för att man har WiFi till närmsta accesspunkt så betyder det ju inte att man har WiFi-anslutning mot sin ISP. Det går ju via kablar. Hur som helst, orkar inte dra detta fram och tillbaka mer. Jag tror vi båda har vettigare saker att göra.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Tror inte heller att FTTH anslutning är så vanligt. Vad menar du med "stadsnäten byter ut sina gamla koppar linor mot fiber"? Har man kört stadsnät på annat än fiber?

Man har inte alltid kört fiber ända fram till fastigheten utan haft den sista biten i koppar vilket nu byts ut, sen var det kanske fel av mig att säga "stadsnäten" som en generalisering då det säkert inte berör alla.

Sen det jag egentligen ville ha fram är att många tror dom har egen fiberanslutning bara för att dom sitter på ett stadsnät där fibern max går fram till deras fastighet dvs FTTB (nu pratar jag flerfamiljshus) vilket egentligen är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Han pratar inte om vad Telia ska bygga, utan själva omröstningen.
Det han menar med Ethernet är att om man vet att anslutningen sker via fiber till huset väljer man då förslaget FTTH/fiber när det egentligen kanske handlar om en Ethernetuppkoppling.

P.S.
Vad menas med förslaget wifi? Att man snyltar på andras nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Wifi måste vara det som förr hette radiolänk. Finns inte kvar så mycket av det och används mest på landsbygden. Desto vanligare i asien dock.

Här t.ex: http://www.skogsberg.com/radio.php

http://en.wikipedia.org/wiki/Long-range_Wi-Fi

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Vad innebär "obegränsat"? I Sverige är "obegränsat" = 5 GB, ibland mindre. Har själv 100 GB via Tre. Hoppas på mer konkurrens snart...

Obegränsat som i obegränsat utan citationstecken. Om jag loggar in på operatörens hemsida så visas det hur mycket av 10TB jag använt så i princip är det obegränsat skulle jag säga. Betalar 15€ för 4G + 10€ för modem. Använder mellan 300-600GB i månaden vanligtvis.

Permalänk
Medlem

Bra detta, det behövs på 90 talet låg vi i framkant på internet utbyggnad i världen nu har vi halkat ner ett antal platser. Det är dags att börja investera i det här igen...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kongokalle:

Obegränsat som i obegränsat utan citationstecken. Om jag loggar in på operatörens hemsida så visas det hur mycket av 10TB jag använt så i princip är det obegränsat skulle jag säga. Betalar 15€ för 4G + 10€ för modem. Använder mellan 300-600GB i månaden vanligtvis.

https://i.imgur.com/kttm0sL.png

Det är ju helt sjukt bra. Hoppas att EU:s förbud mot roaming inom EU som ska drivas igenom innebär att även vi svenskar ska kunna få teckna sådana abonnemang. Svenska mobiloperatörer är riktigt snåla.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Men du har mobilt bredband då eller sitter du med uppringt internet? Undra om gammalt hederligt uppringt finns än idag?

Själv är jag uppvuxen på landet där där gsm-täckning bara finns på vissa ställen, de har dock fått fiber nu som tur är.

Jag tycker det är väldigt bra att de bygger ut infrasktrukturen generellt, bil, järnvägar som bredband.
Det enda jag kan känna med bredband är att jag redan själv har bra, men man får tänka på andra.

Ja mobilt bredband. Har ett abonnemang som är många år gammalt och obegränsat. Skulle operatören av någon anledning ändra detta, då är det helt kört.
Finns inte en chans att en hel familj klarar sig på några tiotal GB per månad. Det gör man nästan åt på en dag för tusan. Youtube, Netflix nedladdningar på Steam mm. Och det går åt som bara den.

Permalänk
Medlem

Jag länkar en bild för att vara med och trösta er övriga stackare som sitter på samma ICA-Basic lina som jag.

http://www.ladda-upp.se/bilder/uhvwbtesnheynq/

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

100/10 ingår får ut 20/10. Ack o ve att vi måste använda bbb router eftersom telefonen går via den :'(.

Bor i betongen i en småstad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MattEDattE:

Vad bra, själv sitter man på 8/1 men får ut runt 7/0,5

Det är ju som det ska då, 7/0,5 är bra

Skrivet av IceDread:

Låter ju nästan för bra för att vara sant att ett företag kör igång med det. De tror alltså på investering i stället för att klaga över investeringskostnader!

Nu förstår jag inte vad du menar? Telia är ju de som har investerat mest av alla svenska opertörer

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det fibernät som byggs av Skanova, ett systerbolag till Telia, är ett öppet nät, vilket innebär att kunderna kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden inom bredband, telefoni och digital-tv.

Den relevanta delen av artikeln IMNSHO. Vi har ju som bekant krav här i landet på öppna nät. Man kan inte som en stor operatör bygga monopol och stänga ute andra operatörer. Vi vill ju inte ha det som i SovjetUni^H USA där Comcast etc har lokala monopol där du är hänvisad till dem och endast dem. de sätter vilka priser de vill, stryper trafik till folk de inte gillar/klämmer dem på pengar (netflix), kundtjänst kan du glömma osv. Rena rama mardrömmen och inget vi vill veta av här.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Bara stora städer får de bästa grejerna tyvärr.

Verkligen inte. Är själv från Luleå och hade fiber (10 mbit) vid milleniumskiftet och flyttade ner till stockholm för tio år sedan och det har varit nästintill omöjligt att få fiber här till bara för ett par år sedan.

Mindre studentstäder har haft/har i regel mycket bättre infrastruktur för fiber än storstäderna.

Permalänk
Medlem

Alltid vart lojal teliakund, underbar support, oftast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vad innebär "obegränsat"? I Sverige är "obegränsat" = 5 GB, ibland mindre. Har själv 100 GB via Tre. Hoppas på mer konkurrens snart...

Enligt Telenor är obegränsat = 100gb eller som jag brukar räkna, 5-10 spel på steam, visst 100gb kan anses mycket men obegränsat ar Fan obegränsat! Blåser man datorn en gång och vill ha in lite gamla spel/ program är du snart där... Never again!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shockwave:

Det han menade var väl att WiFi är en teknologi för lokala nätverk, inte ett sätt att koppla upp dig mot en ISP med.

Ok är det så. Jag körde WIFI mot min ISP i flera år i slutet på 90 talet. Riktantenn över ca 2km. 3Mb upp och ner Betydligt mycket bättre än jag kunde få via ISDN eller ADSL på den tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pholostan:

Den relevanta delen av artikeln IMNSHO. Vi har ju som bekant krav här i landet på öppna nät. Man kan inte som en stor operatör bygga monopol och stänga ute andra operatörer. Vi vill ju inte ha det som i SovjetUni^H USA där Comcast etc har lokala monopol där du är hänvisad till dem och endast dem. de sätter vilka priser de vill, stryper trafik till folk de inte gillar/klämmer dem på pengar (netflix), kundtjänst kan du glömma osv. Rena rama mardrömmen och inget vi vill veta av här.

Det du säger är att du inte vill betala för en tjänst om jag ska tolka dig rätt, du vill bara ha det gratis.

Skrivet av Kongokalle:

Vi kan ju vara nöjda över att vi har obegränsat 4G LTE till överkomliga priser iaf

Skrivet av KplSteiner:

Vad innebär "obegränsat"? I Sverige är "obegränsat" = 5 GB, ibland mindre. Har själv 100 GB via Tre. Hoppas på mer konkurrens snart...

Skrivet av Jockew1989:

Enligt Telenor är obegränsat = 100gb eller som jag brukar räkna, 5-10 spel på steam, visst 100gb kan anses mycket men obegränsat ar Fan obegränsat! Blåser man datorn en gång och vill ha in lite gamla spel/ program är du snart där... Never again!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har 4G med denna tråd att göra?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av vikham:

Den här artikeln fick mig att tänka på hur det var förr i tiden.

Då när man hade ett dial-up 56k modem som man var tvungen att ringa upp med varje gång för att få internet. Det var på 90 talet det.
Kostade skjortan per minut så man fick verkligen tjata på morsan för att få tillåtelse. Och ringde någon hem till en så blev man frånkopplad och fick börja om.

Kommer ni ihåg det här ljudet?
https://www.youtube.com/watch?v=gsNaR6FRuO0

Jag hade något som hette tele text eller liknande runt 90. 1200 baud modem till c64 eller A500, minns inte vilken det var. Hightech då. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Den relevanta delen av artikeln IMNSHO. Vi har ju som bekant krav här i landet på öppna nät. Man kan inte som en stor operatör bygga monopol och stänga ute andra operatörer. Vi vill ju inte ha det som i SovjetUni^H USA där Comcast etc har lokala monopol där du är hänvisad till dem och endast dem. de sätter vilka priser de vill, stryper trafik till folk de inte gillar/klämmer dem på pengar (netflix), kundtjänst kan du glömma osv. Rena rama mardrömmen och inget vi vill veta av här.

Skrivet av Rajat:

Det du säger är att du inte vill betala för en tjänst om jag ska tolka dig rätt, du vill bara ha det gratis.

Nej, han vill bara koppla upp sig mot vilka (lagliga) tjänster som helst utan att hans internetleverantör lägger hinder i vägen. Vissa internetleverantörer i USA hotade med att strypa bandbredd/tillgång till vissa internettjänster (Netflix med flera) om inte leverantören fick bra betalt av t.ex. Netflix för att släppa fram "sina" kunder. Både användarna och Netflix har redan betalat för sina internetuppkopplingar men nu ville vissa internetleverantörer ha del av Netflix's intäkter.
Ungefär som att Trafikverket skulle gå på Ikea och kräva dem på hundratals miljoner i vägslitage från Ikea-kunder, trots att detta redan betalas via skatter på fordon och drivmedel.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad har 4G med denna tråd att göra?

Det är rätt närbesläktat, många i Sverige har inte tillgång till fiber, kanske inte ens ADSL utan bara mobilt internet. Och det är bra att Telia satsar på fiber, men de får gärna ha lite mer humana villkor för oss som måste ha mobilt internet. Och det är rätt fascinerande att i Sverige är "obegränsat" allt från några få GB till 100 GB, men i Finland är det tydligen 10 TB. Rätt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Fick fiber från Uppsalastadsnät för nån månad sen. Har Bahnhof.
SÅ jävla skönt o slippa ADSL. Äntligen!!!:

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Sitter redan på en trevlig fiberlina

Men det är dags att resten av Sverige också blir anslutna!

Visa signatur

| Fractal Design North | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X | AMD Ryzen 9 7950X3D | Noctua NH-D15S | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | G.Skill 64GB Trident Z5 Neo | Crucial T700 4TB | be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W |

Permalänk
Medlem

Har själv 100/100.
Tror det är ADSL 2Mbit (ja 2!!) på jobbet, vet inte om chefen vill driva en till vansinne med slöa datorer och långsmmt internet.. frågar ju säkert minst varannan vecka om han har beställt något snabbare. Det är mitt i centrum, så borde finnas fiber i huset.

Permalänk
Medlem

Fick fiberuppkoppling första gången 1999 som student i Uppsala. Trevligt med ytterligare utbyggnad, även om jag inte känner några större problem med min ADSL med uppmätta 23 Mbit sedan jag flyttade permanent till sommarhuset. Sällan jag har mer bråttom med att få hem större filer och min ping håller sig mycket bra.

Med det sagt hoppar jag helt klart på fiber om de drar ut det hit, om inte annat för framtiden. Vore dock gladast om jag fick energibolaget att bygga ut, då EU subventionerar halva den kostnaden och man blir inte låst till någon leverantör, men ändå plus till Telia för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Precis och då är det inte FTTH utan FTTB vilket inte räknas som att ha egen fiber eftersom man kan dela fiber med någon annan från källaren och ut såvida det är ett flerfamiljshus dvs.

Precis:) dock verkar dom dra fibern individuellt till bostäder. Sen har det inte så stor praktisk betydelse, inte från vi får 10Gbit/100Gbit

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar