Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ska inte hänga upp sig på "phases" (heter faser på svenska) för mycket.
Flera är inte bättre. I grunden är det totala strömstyrkan man är ute efter och hög verkningsgrad. Modernare processorer drar mer ström speciellt då dom använder lägre spänning än tidigare generationer. Effekten (Mäts i Watt förskortas med W) är summan av Ström (mäts i Amper och förkortas med A) gånger Spänningen (mäts i Volt och förkortas V) så hur mycket ström man behöver är rätt lätt då tillverkaren ofta skriver ut max ström styrka. För dom flesta processorer i dag runt 95W TDP är det ca 100A max.

En fas kan ge allt mellan himmel och jord vad det gäller ström. Men ett modernt moderkort med 4-8 faser till CPU kan nog ge runt 40-50A per fas. Sett AM3 och AM3 moderkort med 5 faster på 50A vardera tex. Sedan behövs så klart kylning så det inte sätter stop men det bör moderkortstillverakaren ha fixat och är man orolig bör man köra med luftkylning där fläkten blåser över VRM flänsarna annars om man kör vatten får man montera separat fläkt för det i så fall.

Men som sagt fler faser är inte bättre. Ju fler faser man har ju sämre effekt per area enhet får man. Det som ofta händer då är att tillverkarna tar bort kondensatorer vilket inte direkt är önskvärt sedan har man mindre ström per fas.

Från vad jag läst bland personer som designar just sådana lösningar professionellt så bör en modern dator optimal ha ca 6-8 faser för en CPU (65-140W TDP) beroende på behov. Mer är bortkastat och tar mer area och varje fas blir klenare och gör det hela till en sämre lösning. Färre faser än 6st för 120-140W TDP processorer kanske inte duger till överklockning etc men bör räcka stock . Men som sagt hur många beror lite på CPU och behov. Men för många är bortkastat.
Kört med 8 faser på alla mina i7 130W TDP processorer och överclockat till motsvarande 180W TDP och har igen extra kylning av mosfetsen eller då VRM delen. En fas för byggdes upp av två mosfets, form av transistorer sedan en spole och sedan en eller flera kondensatorer som faserna delar. Numera är mosfetsen en del plus annan styr elektronik helt integrerat så många moderkort har färdiga lösningar där tillverkaren monterar tex 5st VRM kretsar (innehåller mosfetsen mm) som kommer som ett kitt och ska användas i hop sedan spolar (fyrkantiga pressade järnkärnor som oftast kan ses framför kylflänsen till VRM kretsen) och sist kondensatorer framför det runt socketen.

Moderkort med 24 faser kan omöjligen ge samma effekt som ett med 8 faser på samma area då effekten per area blir sämre då mindre komponenterna helt enkelt är större i förhållande till effekten dom ger. Man kan ofta se att två moderkort i samma serie med olika mängd faser så är det inte ovanligt att det med färre tex 8 faser har fler kondensatorer och totalt högre faradtal där än tex det dyrare med 16 faser.
Dessutom fuskar många moderrkortstillverkare och sätter dubbla spolar per fas så egentligen har man bara hälften av dom utlovade antal faser.

Primära orsaken till att moderkort har fler faser än 8st för CPU's primära spänningsmatning är att nischa sig helt enkelt. Fler faser säljer dår större eller fler alltid är bättre i folks huvud även om så inte är fallet.

Mitt gamla GeForce GTX 570 på 250W TDP har 4 faser för GPU:n så då kan man rimligen anta att även en i7 5820K på 140W TDP med en 4.2Ghz OC (runt 225W TDP) skulle kunna drivas på samma antal faser då spänningen på GTX 570 är väl runt 1V så det betyder ju att varje fas där klarar över 60A och lite till.

Dold text

Självklart. Men verkar som billiga moderkort snålar just på detta även dom har en kylfläns och man lägger en fläkt på räckt inte det. TS i fråga bytte moderkort och då var problemet borta. Som jag nämnde högre upp. Han köpte ett vanligt atx för runt 700kr.

AMD´s cpuer drar en hel ström. Bara dom dom släppt nu som är lite strypta som ligger på TDP 95. en 8 kärnig cpu men undermåttliga faster går inte ihop.

Därför sa jag att bättre och köra med ett moderkort som har tillräckligt med pulver i faserna. Därför kändes som 6 var vettigare än bara 4.

Jag personligen skulle valt annat agg,men det funkar det du har.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:
Dold text

Självklart. Men verkar som billiga moderkort snålar just på detta även dom har en kylfläns och man lägger en fläkt på räckt inte det. TS i fråga bytte moderkort och då var problemet borta. Som jag nämnde högre upp. Han köpte ett vanligt atx för runt 700kr.

AMD´s cpuer drar en hel ström. Bara dom dom släppt nu som är lite strypta som ligger på TDP 95. en 8 kärnig cpu men undermåttliga faster går inte ihop.

Därför sa jag att bättre och köra med ett moderkort som har tillräckligt med pulver i faserna. Därför kändes som 6 var vettigare än bara 4.

Jag personligen skulle valt annat agg,men det funkar det du har.

Varför då?
Funderar på byta till 8320E för att få ner watten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Varför då?
Funderar på byta till 8320E för att få ner watten

Det finns bättre agg på marknaden Be quiets agg är det endast fläkten som är bra.

Ett agg är lite mer komplicerat än vad andra delar i datorn är och det är den som ska hålla delarna säker från oren (rippel) och rätt strömstyrka (volt).
Många nätaggstillverkare har fula ovanan att tillverka agg med sämre kondensatorer bara för att få ner priset (just för köpåaren tror att ett 300kr agg med 600 watt är lika bra som ett som kostar 700kr 600watt). Där är sen köparen som får ta smällen, om agget förstör något.

Det Be quiet agget är aningen bättre än CX (om du googla på "corsair cx capacitors" t.ex), även andra agg från Be quiets har samma låga kvalité som CX aggen så se upp vilken agg du köper, för det skiftar även inom samma serie.

Sen får du tänka på att modulärt är en extra kostnad och lite som extra tillbehör till bilen. På agg så går ungefär 200/300kr av priset till att få modulärt (cirka värde). Sen utöver det ska man betala runt 1kr watten (det för att få ett dugligt agg).

I alla fall här är ett annan semimodulärt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1368720 som har hög kvalité

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det finns bättre agg på marknaden Be quiets agg är det endast fläkten som är bra.

Ett agg är lite mer komplicerat än vad andra delar i datorn är och det är den som ska hålla delarna säker från oren (rippel) och rätt strömstyrka (volt).
Många nätaggstillverkare har fula ovanan att tillverka agg med sämre kondensatorer bara för att få ner priset (just för köpåaren tror att ett 300kr agg med 600 watt är lika bra som ett som kostar 700kr 600watt). Där är sen köparen som får ta smällen, om agget förstör något.

Det Be quiet agget är aningen bättre än CX (om du googla på "corsair cx capacitors" t.ex), även andra agg från Be quiets har samma låga kvalité som CX aggen så se upp vilken agg du köper, för det skiftar även inom samma serie.

Sen får du tänka på att modulärt är en extra kostnad och lite som extra tillbehör till bilen. På agg så går ungefär 200/300kr av priset till att få modulärt (cirka värde). Sen utöver det ska man betala runt 1kr watten (det för att få ett dugligt agg).

I alla fall här är ett annan semimodulärt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1368720 som har hög kvalité

Allright, tack för svaret/svaren Nu har jag redan klickat hem datorn, får hålla tummarna att inget pajar

Tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Allright, tack för svaret/svaren Nu har jag redan klickat hem datorn, får hålla tummarna att inget pajar

Tack alla!

Okej hoppas du bli nöjd, nä inte troligt att agget förstör något. Inte inom 1/3år i alla fall, om det inte är defekt (som är troligare på billigare agg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Allright, tack för svaret/svaren Nu har jag redan klickat hem datorn, får hålla tummarna att inget pajar

Tack alla!

Har själv skaffat mig en billig 8350 och är ute efter ett Matx moderkort. Funkade datorn bra med det moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomson:

Finns detta bland annat detta http://www.asus.com/se/Motherboards/M5A88M_EVO/, det stödjer dom flesta FX CPU:er upp till FX 8370(även E-serien).
I ditt fall så kanske du ska kolla på den "nya" FX serien dvs
8320E eller 8370E då dom har ett lägre TDP värde på 95W,dom andra utan "E" har 125W på TDP.

Om TS ska ha det moderkortet, så rekommenderar jag att limma fast heatsinks på vrm'en.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|