Nytt grafikkort => Datorn hänger sig vid splash screen. Går ej att nå BIOS.

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort => Datorn hänger sig vid splash screen. Går ej att nå BIOS.

Summering av vad som hänt
Köpte ett nytt grafikkort (Palit 750 Ti) och fick hem det idag. Stoppade i det i datorn men detta resulterade i att datorn hängde sig vid splash screen. Inga kommandon förutom [Ctrl + Alt + Del] hade någon som helst effekt.
Efter att ha bytt tillbaka till mitt 610 och mekkat runt lite i BIOS försökte jag igen. Nu hade jag stängt av [Full Screen Logo] och hoppades få lite information vid POST. Som förväntat hängde sig datorn men POST-screen är svart. AMI-loggan syns men annars är allt svart.
Bytte grafikkort igen. Allt fungerar kanon, men fortfarande blank POST-screen.
Stoppade i det nya grafikkortet i en annan dator. Där fungerade allting klanderfritt.

Nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska prova härnäst. Jag har resetat BIOS, ryckt CMOS-batteriet, provat att boota utan hårddiskar, provat flera PCI-ingångar.

Specs på datorn där kortet inte fungerar:
Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4
BIOS: U1g

CPU: 2600k
GPU: < fungerar ej > Palit 750 Ti KalmX
GPU: < fungerar > Asus GT 610
PSU: CM Dark Silent Pro 850 W
RAM: 8 GB Corsair Vengeance, 1600 MHz

All hjälp mottages tacksamt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Summering av vad som hänt
Köpte ett nytt grafikkort (Palit 750 Ti) och fick hem det idag. Stoppade i det i datorn men detta resulterade i att datorn hängde sig vid splash screen. Inga kommandon förutom [Ctrl + Alt + Del] hade någon som helst effekt.
Efter att ha bytt tillbaka till mitt 610 och mekkat runt lite i BIOS försökte jag igen. Nu hade jag stängt av [Full Screen Logo] och hoppades få lite information vid POST. Som förväntat hängde sig datorn men POST-screen är svart. AMI-loggan syns men annars är allt svart.
Bytte grafikkort igen. Allt fungerar kanon, men fortfarande blank POST-screen.
Stoppade i det nya grafikkortet i en annan dator. Där fungerade allting klanderfritt.

Nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska prova härnäst. Jag har resetat BIOS, ryckt CMOS-batteriet, provat att boota utan hårddiskar, provat flera PCI-ingångar.

Specs på datorn där kortet inte fungerar:
Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4
BIOS: U1g

CPU: 2600k
GPU: < fungerar ej > Palit 750 Ti KalmX
GPU: < fungerar > Asus GT 610
PSU: CM Dark Silent Pro 850 W
RAM: 8 GB Corsair Vengeance, 1600 MHz

All hjälp mottages tacksamt!

Kolla om det finns någon uppdaterad version av UEFI/BIOS, ibland löses kompatibilitetsproblem den vägen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa om det går att ställa in PCI-E porten i BIOS på kompatibilitet eller äldre standard, typ 2,0 eller vad det finns.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Summering av vad som hänt
Köpte ett nytt grafikkort (Palit 750 Ti) och fick hem det idag. Stoppade i det i datorn men detta resulterade i att datorn hängde sig vid splash screen. Inga kommandon förutom [Ctrl + Alt + Del] hade någon som helst effekt.
Efter att ha bytt tillbaka till mitt 610 och mekkat runt lite i BIOS försökte jag igen. Nu hade jag stängt av [Full Screen Logo] och hoppades få lite information vid POST. Som förväntat hängde sig datorn men POST-screen är svart. AMI-loggan syns men annars är allt svart.
Bytte grafikkort igen. Allt fungerar kanon, men fortfarande blank POST-screen.
Stoppade i det nya grafikkortet i en annan dator. Där fungerade allting klanderfritt.

Nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska prova härnäst. Jag har resetat BIOS, ryckt CMOS-batteriet, provat att boota utan hårddiskar, provat flera PCI-ingångar.

Specs på datorn där kortet inte fungerar:
Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4
BIOS: U1g

CPU: 2600k
GPU: < fungerar ej > Palit 750 Ti KalmX
GPU: < fungerar > Asus GT 610
PSU: CM Dark Silent Pro 850 W
RAM: 8 GB Corsair Vengeance, 1600 MHz

All hjälp mottages tacksamt!

Skrivet av evil penguin:

Kolla om det finns någon uppdaterad version av UEFI/BIOS, ibland löses kompatibilitetsproblem den vägen.

Ja, precis. Det är nog BIOS på moderkortet som måste uppdateras.

Här är U1L bios, som är senaste enligt Gigabytes hemsida; http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-z68xp-ud...

Frågan är om du har rev 1.0 eller rev 1.3 av ditt moderkort. Det står skrivet någonstans på ditt moderkort. Typ nere i något hörn eller liknande.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kolla om det finns någon uppdaterad version av UEFI/BIOS, ibland löses kompatibilitetsproblem den vägen.

Skrivet av GTXOla:

Du skulle kunna testa om det går att ställa in PCI-E porten i BIOS på kompatibilitet eller äldre standard, typ 2,0 eller vad det finns.

Skrivet av Santrik:

Ja, precis. Det är nog BIOS på moderkortet som måste uppdateras.

Här är U1L bios, som är senaste enligt Gigabytes hemsida; http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-z68xp-ud...

Frågan är om du har rev 1.0 eller rev 1.3 av ditt moderkort. Det står skrivet någonstans på ditt moderkort. Typ nere i något hörn eller liknande.

Lycka till

Ni tror det kan vara så illa alltså? Jag som hade hoppats på fler alternativ innan jag var tvungen att ta till sådana åtgärder (har uppdaterat BIOS en gång förut, gick inte bra). Aja. Det får väl bli morgondagens kvällsprojekt!

Tack så länge!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Ja, precis. Det är nog BIOS på moderkortet som måste uppdateras.

Här är U1L bios, som är senaste enligt Gigabytes hemsida; http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-z68xp-ud...

Skrivet av evil penguin:

Kolla om det finns någon uppdaterad version av UEFI/BIOS, ibland löses kompatibilitetsproblem den vägen.

Nu sitter jag här och försöker flasha BIOS, men är oförmögen att göra så. När jag når Q-Flash kan jag inte välja något annat alternativ än "Exit Q-Flash". Detta är inte första gången jag uppdaterar BIOS (uppdaterade från F6 till U1g för två år sedan) proceduren som sådan kan jag. Någon som har något förslag på vad man kan ta sig till?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Nu sitter jag här och försöker flasha BIOS, men är oförmögen att göra så. När jag når Q-Flash kan jag inte välja något annat alternativ än "Exit Q-Flash". Detta är inte första gången jag uppdaterar BIOS (uppdaterade från F6 till U1g för två år sedan) proceduren som sådan kan jag. Någon som har något förslag på vad man kan ta sig till?

Mindre kul situation.

Uhm.

1: Är minnet formaterat i FAT32?
2: Är det ett USB 2.0 eller 3.0?
3: Är stickan inkopplad i I/O-panelen i bak eller i frontens usb-kontakter?

Kanske att det är något så simpelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Mindre kul situation.

Uhm.

1: Är minnet formaterat i FAT32?
2: Är det ett USB 2.0 eller 3.0?
3: Är stickan inkopplad i I/O-panelen i bak eller i frontens usb-kontakter?

Kanske att det är något så simpelt?

1. Ja
2. 3.0 (Detta kan vara ett problem, men jag vill verkligen minnas att det var exakt detta USB jag använde förra flashningen också.)
3. Har provat båda delar. Bootar man in i BIOS dyker förövrigt minnet upp, så problemet är inte att det "inte känns igen".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kanske att @BIOS kan hjälpa dig?

Man ska kunna uppdatera moderkortets bios genom operativsystemet -- som jag har uppfattat det.
Värt är det nog att läsa på lite om det här innan man ger sig in på det.

http://download.gigabyte.eu/FileList/Utility/mb_utility_atbio...

Permalänk
Medlem

Undra om det är samma problem för mig.
Leker lite med en äldre HTPC som bara kör PCI express 1.1
Den klarar utan problem PCI-E 2.0 kort fram till 6xxGT serien. Sätter man i ett 7xxGT serien så piper det och har sig

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Undra om det är samma problem för mig.
Leker lite med en äldre HTPC som bara kör PCI express 1.1
Den klarar utan problem PCI-E 2.0 kort fram till 6xxGT serien. Sätter man i ett 7xxGT serien så piper det och har sig

Jag har inte haft några problem med missljud el.dyl. Det enda som "händer" är att inget händer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Kanske att @BIOS kan hjälpa dig?

Man ska kunna uppdatera moderkortets bios genom operativsystemet -- som jag har uppfattat det.
Värt är det nog att läsa på lite om det här innan man ger sig in på det.

http://download.gigabyte.eu/FileList/Utility/mb_utility_atbio...

  1. Undvik gärna att länka till direkta nedladdningar.

  2. Fel operativsystem, men tack för förslaget!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Hakar på spåret som andra nämt. Det är med största sannorlikhet en biosuppdatering som måste ske. Fick själv mitt ASUS 970 igår, och blev bara svart när jag satte igång det. När jag sedan uppdaterat Bios funkade det som en smäck!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan meddela att felet avhjälptes med att köpa ett nytt USB 2.0-minne och använda det. Helt klart en bra investering (49 SEK) i förhållande till att köpa ny CPU!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕