The Evil Within kan köras över 30 FPS på PC – rekommenderas inte av Bethesda

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Att Bethesda är rädda för hög FPS vet vi ju redan.

Titta bara på Skyrim: finns det något annat spel i världshistorien som har en fysikmotor som flippar ut totalt om du har mer än 60 fps?

Antagligen så kommer TWE använda samma värdelösa fysikmotor, det hade förklarat deras korkade utspel.

Försök spela Dead Space i 120fps. I dare you. Det är skyrim x 200.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mina spel som jag vill ha mina powerpointpresentationer! Minst 60 bildrutor per sekund i 21:9!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Försök spela Dead Space i 120fps. I dare you. Det är skyrim x 200.

Haha, va tvungen att googla lite och okej, jag ger mig. Samma princip, men mycket värre i ett horrorspel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur alla blir så upprörda varje gång Bethesda gör något idiotiskt då dem gör det med varenda speltitel som dem har präglat.

- Bethesda making shitty decisions since 1986.

Permalänk
Medlem

30 FPS är inte spelbart...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

"The Evil Within" syftar nog på spelkoden och bethesda's utvecklare... 30 FPS.... det är riktig ondska det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Haha, va tvungen att googla lite och okej, jag ger mig. Samma princip, men mycket värre i ett horrorspel.

Skitkul när man ser 40 monster komma flygandes förbi i korridorerna och alla förstörbara objekt ibland bara gick sönder av sig själva.
Effekten förstördes när man inte kunde öppna dörrar längre.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna, det är inte Bethesda som utvecklat spelet utan de är endast utgivare för The Evil Within. Det är någon japansk utvecklare som står bakom spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det finns ett objektiv sätt att se på saken och ett subjektivt. Jag har ingen intresse för att övertyga dig om varför det är ologiskt och rentav löjligt att släppa ett spel till PC i princip utan stöd för pekdon och tangentbord. Det är dumt helt enkelt.
Sedan är det helt irrevelant om just Du inte bryr dig om det finns ett sådant stöd eller ej. Att du därefter påstår att spelet ser "riktigt snyggt ut" är något du får stå för på egen hand. Spelet ser ut som skräp och därav anledningen till varför det är lättdrivet.
Poängen kvarstår, japaner och PC går inte ihop.

GeDoSaTo*

Skickades från m.sweclockers.com

Där håller jag med 200%, att inte lägga tid på att göra det bra även med tgtbord+mus är riktigt beigt, alla har ju inte en PS3 eller XBOX kontroll till hands t.ex.

Däremot gör inte högupplöst grafikrendering ett spel, design och känsla gör väldigt mycket, man kan använda en gnutta fantasi också när man lirar.
Men som tur är är spelet lättmoddat på PC om man vill skruva upp grafiken lite grand, inga större restriktioner där.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Måste faktiskt säga emot här, Dark souls 2 var en fantastiskt bra port. Har haft väldigt lite strul, typ 0 krasher och det flyter väldigt bra.

Jag kunde till o med köra DS2 i 4k-upplösning på riktigt bra fps (konstant 60+ med råge) och gpuerna kunde användas till 100%.

Dark souls 2 var en horribel port. Motorn räknar absoluta frames, vilket gör att exempelvis durability går ner snabbare om du har högre framerate (formlen är, kraftigt förenklat "antal frames vapnet spenderar i hitboxen för en död fiende" * [konstant värde]) så bara genom att öka från 30 till 60 fps så håller dina vapen hälften så länge.

Fungerade även dåligt i SLI i flera månader, men det bör delvis lastas på nvidia för att dom aldrig lyckades klämma ur sig en SLI-profil för spelet.

Edit: ska väl tilläggas att jag ändå hade (och har) väldigt kul med spelet, men en bra port var det inte.

Permalänk
Inaktiv

Bethesda är dessvärre fullkomligt värdelösa på detta. Skyrim är enligt min mening ospelbart på grund av den inprogrammerade fördröjning på musen. Man kan stänga av vsync och släppa FPSen fri för att bli av med detta men då havererar fysikmotorn istället då den är knuten till FPSen i spelet.
Kan inte minnas några sådana problem i Morrowind eller Oblivion så jag vet inte vad Bethesda sysslar med nuförtiden.
Självklart ska PC spelaren få avgöra sin FPS själv utifrån hårdvaran man köpt.

Nu är det ju inte Bethesda som utvecklar detta själva men är jag helt ute och cyklar om jag gissar att de använder Bethesdas spelmotor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vadå att 30 fps skulle ge en optimal spelupplevelse.
Det låter som skitsnack.

Detta citat stämmer ju troligtvis. Upplevelsen blir optimal pga att en massa buggar, brister och ej anpassad kod som skulle visa sig då man skruvat upp FPS då slipper upplevas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Synd att de inte släpper det i 24 fps, för optimal "biokänsla"...

hahah. Jag fick mig ett gott skratt.
Köp nya The evil Within nu med äkta biokänsla i hela 23,976 fps!

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

hahah. Jag fick mig ett gott skratt.
Köp nya The evil Within nu med äkta biokänsla i hela 23,976 fps!

och får inte glömma hur miljövänligt det blir när monster riggar endast går till 25% och man sparar ström är fan nästan värt en svanmärkning samtidigt som bio känsla blir ju inte mer winwin än så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Fattar inte varför folk klagar så, står ju klart o tydligt att det går att köras i högre FPS än vad som rekommenderas (30). Vad gäller optimal spelupplevelse kanske detta är en av gångerna jag faktiskt fattar varför 30 FPS skulle ha en poäng. Säger inte att det blir bättre, men jämfört med typ stop-motion animation och 3D upplever jag och säkert många andra att stop-motion är mer "creepy" på grund av den omänskliga ryckigheten i rörelser. Antar att det är denna känsla de vill återskapa. Än en gång, om det fungerar i praktiken får man ju vänta o se..

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

hahah. Jag fick mig ett gott skratt.
Köp nya The evil Within nu med äkta biokänsla i hela 23,976 fps!

Jag skulle vara OK med det om det var ett modigt konstnärligt beslut.
Dock inte om det var ett fegt tekniskt beslut.

Permalänk
Medlem

30 FPS är optimal upplevelse?

Va?, Va? Vaaaaa?

Doktorn.... antingen drömmer jag, eller tyckte inte jag att Last Gen laggade en anning när jag spela och det var 30FPS?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nu börjas det på PC också? Seriously?!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

En obvious konsol portning som jag aldrig kommer att köpa. Om de nu inte kan göra spel för PC så är det ju bättre då att de låter bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Fattar inte varför folk klagar så, står ju klart o tydligt att det går att köras i högre FPS än vad som rekommenderas (30). Vad gäller optimal spelupplevelse kanske detta är en av gångerna jag faktiskt fattar varför 30 FPS skulle ha en poäng. Säger inte att det blir bättre, men jämfört med typ stop-motion animation och 3D upplever jag och säkert många andra att stop-motion är mer "creepy" på grund av den omänskliga ryckigheten i rörelser. Antar att det är denna känsla de vill återskapa. Än en gång, om det fungerar i praktiken får man ju vänta o se..

Lite detta jag också misstänker, att vissa sekvenser och rent av stora delar är gjorda för den cinematiska upplevelsen, vilket 21:9 skvallrar rätt friskt om. Gargongen i den här tråden är kanske inte så upplyst, så jag väntar med att spy galla till jag själv spelat spelet för att se om deras tankar kring hur det ska upplevas går hem.

Döm inte boken efter omslaget...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Varför inte 1 fps, så att man verkligen hinner uppleva allt spelet har att visa?

Skämt å sido,detta luktar skitsnack lång väg. Console parity mellan konsoler och PC.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Nu är jag i och för sig en som anser att 60FPS/Hz är perfekt och maximalt för var jag (personligen) kan uppfatta någon skillnad på. 45FPS som helt okej och 30FPS som godkänt.

Men det är helt idiotiskt att låsa kunderna vid ett FPS-tal, särskilt ett under 60Hz (som ändå är den vanligaste specifikationen), även om det går att låsa upp. Uttalandet får man att antingen tro att utvecklarna inte vad vad dem håller på med eller att med medvetet ljuger - jag vet inte vilken slutsats som är värst.

Värsta är att låser man på 30FPS kommer spelet likt förbannat att hoppa ner några FPS under limiten då och då. Kör man 60FPS och den hoppar ner på 50 under en sekund gör det inget men om den hoppar från 30 till 20 är det under all kritik.

Permalänk
Avstängd

Och att ingen tagit upp att det är så här man marknadsför ett spel för att få gratis media coverage sen vid släpp blir det antagligen rabalder hur dom fixat det för pc så wips är dom bäst och allt jättebra igen för seriöst så känns det för flummigt för att vara helt sant då dom vet att många pc användare kommer gnälla arselt av sig med 30 fps

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

30 FPS är optimal upplevelse?

Spelet är byggt för oss som loggar in, står stilla och vägrar spela läskiga spel Vi bara står och rör inte en fena

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Högst troligen, gamla spel var inte gjorda för framtiden. T.ex det första Hitman spelet ballar ur helt (inte specifikt fysikmotorn men faktum kvarstår) och är i princip ospelbart på även en 6-7 år gammal PC.

Skyrim flippade ut redan första veckan om du gick mycket över 70fps

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

och får inte glömma hur miljövänligt det blir när monster riggar endast går till 25% och man sparar ström är fan nästan värt en svanmärkning samtidigt som bio känsla blir ju inte mer winwin än så

Hahah. Evil Within Eco Edition

Skrivet av Mooter:

Jag skulle vara OK med det om det var ett modigt konstnärligt beslut.
Dock inte om det var ett fegt tekniskt beslut.

Tror nog mera på det tekniska beslutet.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheDiddler:

Jag fattar inte hur alla blir så upprörda varje gång Bethesda gör något idiotiskt då dem gör det med varenda speltitel som dem har präglat.

- Bethesda making shitty decisions since 1986.

Jag menar det.

Skrivet av #enbom:

Nu börjas det på PC också? Seriously?!

Hindra den tekniska utvecklingen är det nya tjäna pengar. Varit på G ett par år nu, men med de nya konsolerna är det dags att börja ta i!

Permalänk
Skrivet av epple:

Lite detta jag också misstänker, att vissa sekvenser och rent av stora delar är gjorda för den cinematiska upplevelsen, vilket 21:9 skvallrar rätt friskt om. Gargongen i den här tråden är kanske inte så upplyst, så jag väntar med att spy galla till jag själv spelat spelet för att se om deras tankar kring hur det ska upplevas går hem.

Döm inte boken efter omslaget...

30 fps och konstiga bildförhållanden hör inte hemma på PC. Vill du inte ha ordentligt utvecklade spel så finns konsoler att tillgå. Vill du ha biokänsla så gå på bio.

Konsolports förstör så jävla mycket. Ska de göra skitspel till PC ska de inte klaga på att skiten inte säljer sedan. #PCMASTERRACE

Permalänk
Avstängd

+1 @Nizor!

Ja vad säger man, vilka jävla idioter, hoppas ingen ger ett sketet öre för spelet!

"PCMASTERRACE"