Windows server 2012 - Autostart

Permalänk
Medlem

Windows server 2012 - Autostart

Sitter just nu med en virtualiserad Windows server 2012 och har lite autostart problem.

Jag kan autostarta vilket är bra, jag kan dock inte autostarta som jag vill på det sättet jag vill!
Via mappen autostart blir det som jag vill programmen startar i "aktivitetshanteraren / Startmenyn" man ser vilka som är igång, kommer upp "on screen". Det negativa med detta är att jag måste fysiskt logga in i windows för detta ska bli aktuellt. När jag väljer vid start i schemaläggaren så startas alla program i dolt läge även om dolt inte är valt.

Hur ska jag kunna få programmen att autostarta vid "server boot" utan att jag ska behöva logga in. Observera programmen ska öppnas i desktop mode så jag ser dom i aktivitetshanteraren.

Med vänlig hälsning/
Patrik

Visa signatur

Stationsansvarig på Pmradio.se
Webbdesigner och Serveransvarig

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikmr:

Hur ska jag kunna få programmen att autostarta vid "server boot" utan att jag ska behöva logga in. Observera programmen ska öppnas i desktop mode så jag ser dom i aktivitetshanteraren.

Varför inte bara köra autologin & lock så att du loggas in vid boot och direkt går in i låst skärm?

Denna fungerar fint på 2008 Server, vet ej om den fungerar på 2012.
http://www.softpedia.com/get/System/Launchers-Shutdown-Tools/...

Permalänk
Medlem

Skapa en service och välj "Allow service to interact with desktop"

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Normalt körs sådana program som en tjänst och sedan startar man ett gui för att interagera med tjänsten. Vad är det för program det gäller?

Permalänk
Medlem

Eftersom din desktop startas först när du loggar in så kan u inte starta program som kör på den desktoipen innan du har loggat in.
Går de som riktiga tjänter så kan man starta dem när man vill

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Normalt körs sådana program som en tjänst och sedan startar man ett gui för att interagera med tjänsten. Vad är det för program det gäller?

Det är ett rotationsprogram för en webbradio, Då detta är en VPS så kan huvudservern få för sig att boota om då vill jag att när min instans rullar igång så ska programmet med öppnas i "desktop" mode.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationsansvarig på Pmradio.se
Webbdesigner och Serveransvarig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Skapa en service och välj "Allow service to interact with desktop"

Vart hittar jag detta på ett svenskt windows server 2012??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationsansvarig på Pmradio.se
Webbdesigner och Serveransvarig

Permalänk

En del program körs i servicekontext, och en del i användarkontext. Är inte någon expert på detta, men har fått för mig att det inte är alla program som är gjorda för användarkontext som kan köras som en service. Kanske någon kan förtydliga.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Blanda inte in tjänster om det är ett sådant program då. Kör det som vanlig autostart, sätt igång autostart och se att skärmen låses automatiskt så att inte någon från hostingföretaget kommer in konsolvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Blanda inte in tjänster om det är ett sådant program då. Kör det som vanlig autostart, sätt igång autostart och se att skärmen låses automatiskt så att inte någon från hostingföretaget kommer in konsolvägen.

Hejsan,

Mitt problem är att jag inte kan få autostart-mappen att rulla igång programmen automatiskt via schemaläggaren. Den öppnar bara mappen men blir inte körbar.

Det sätt autostart-mappen funkar är om jag fysiskt loggar in användarkontot. Genom att ansluta via VNC och skriva in lösenordet.

Så detta är ett litet dillemma för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationsansvarig på Pmradio.se
Webbdesigner och Serveransvarig

Permalänk
Medlem

Om du öppnar "control userpasswords2" via kör och ställer in att man inte behöver lösenord för att logga in=autologin.
Sedan ett enkelt bat-script enligt nedan, pingen ligger där för att fördröja låsningen av skärmen på terminalen. Som du lägger i samma autostartskatalog.

ping 8.8.8.8 -n 60 rundll32.exe user32.dll, LockWorkStation