Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Prefekt, den 3:e anslutningen är till för när du ska tömma.
Så den ska inte sitta i loopen annars, du byter plats på pluggen och anslutningen

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att de blir såhär:
Slang från pump - Push On - T-Korsning - Push On - slang till rad...
T-Korsning andra hål - Dubbel u/u - Strypventil - slang - Push On - plugg
Du förstår hur jag menar?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Och jag som har biltema i stan.
Antar att man fortfarande behöver Antikorrosions & algvätska till detta?
Räcker 3 liter vätska? Tänkte även skölja av radiatorerna innan användning.

Jag kör med destvatten och en så kallad silver kill coil, helt enkelt en silverspiral som ligger i reservoaren och är bakterie/alg dödande, det har funkat bra i alla år än så länge för mig. Att blanda i massa tillsatser i en vanlig vattenkylning tror jag inte på.

Angående volymen vatten så vet jag inte hur mycket vatten dina rads kommer rymma men jag tror inte din loop kommer rymma ens en liter vatten så 3 liter ska räcka bra att att både fylla och spola.
Angående spolningen finns det varierande tips, vissa säger spola bara med dest vatten, jag brukar börja med att köra igenom många liter vatten med bra tryck direkt från kranen, följt av att jag tömmer radiatorn så mycket som möjligt, spolar genom med dest vatten, tömmer och sen en andra runda dest vatten, efter det får man tro på homeopati för att tro kranvattnet ska orsaka problem typ

Skrivet av SvenskFisk:

Du har blandat metaller i loopen (nickel och koppar), kan leda till problem.
http://martinsliquidlab.org/2012/01/24/corrosion-explored/

Koppar och nickel har i princip identiska galvaniska egenskaper så du kommer aldrig få korrosion mellan dessa under en vattenkylnings livstid, Aluminium däremot har inte i en loop med koppar/nickel att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Antar att de blir såhär:
Slang från pump - Push On - T-Korsning - Push On - slang till rad...
T-Korsning andra hål - Dubbel u/u - Strypventil - slang - Push On - plugg
Du förstår hur jag menar?

njae inte riktigt
T-korsnings andra hål blir >dubel u/u>strypventil>plugg för 24/7.
Ska du tömma blir det Dubbel u/u>strypventil>kompression>slang>behållare

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

njae inte riktigt
T-korsnings andra hål blir >dubel u/u>strypventil>plugg för 24/7.
Ska du tömma blir det Dubbel u/u>strypventil>kompression>slang>behållare

T-korsningen sitter ju där för att jag ska ha möjlighet och kunna tömma systemet, och därför vill jag ju gärna ha en strypventil - slang - plugg/propp förmonterad för att jag lätt ska kunna ta ut slangen från själva datorchassit, öppna plugg/proppen, sen öppna strypventilen så vattnet rinner ur i en behållare utanför chassit.
Och där T-korsningen kommer sitta kan jag lätt glömma undan tömningsslangen bakom en radiator.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

T-korsningen sitter ju där för att jag ska ha möjlighet och kunna tömma systemet, och därför vill jag ju gärna ha en strypventil - slang - plugg/propp förmonterad för att jag lätt ska kunna ta ut slangen från själva datorchassit, öppna plugg/proppen, sen öppna strypventilen så vattnet rinner ur i en behållare utanför chassit.
Och där T-korsningen kommer sitta kan jag lätt glömma undan tömningsslangen bakom en radiator.

Då har du ju ingen användning av ventilen, tanken med den är ju att den ska vara stängd och pluggad för att vara säker på att den inte läcker.
sen när det är dags för tömmning så tar du bara bort pluggen och skruvar dit kompressions fittingen med en bit slang på som går ner till en behållare.

Det är ju den lättaste och snyggaste lösningen, så du slipper ha en extra tom slang som hänger när du inte behöver den, man tömmer trots allt inte loopen så ofta!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Då har du ju ingen användning av ventilen, tanken med den är ju att den ska vara stängd och pluggad för att vara säker på att den inte läcker.
sen när det är dags för tömmning så tar du bara bort pluggen och skruvar dit kompressions fittingen med en bit slang på som går ner till en behållare.

Det är ju den lättaste och snyggaste lösningen, så du slipper ha en extra tom slang som hänger när du inte behöver den, man tömmer trots allt inte loopen så ofta!

Ja förlåt. Haha Jag kom på mig själv nyss. De blir antagligen den bästa lösningen. Jag fick för mig att vattnet skulle forsa ut när jag öppnade pluggen, men sålänge strypventilen är stängd så ska de ju inte komma något vatten, då kan jag enkelt sätta på en push on + slang vid tömning. Tack lowngcawt, hoppas du har förståelse för newbie me. haha xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag kör med destvatten och en så kallad silver kill coil, helt enkelt en silverspiral som ligger i reservoaren och är bakterie/alg dödande, det har funkat bra i alla år än så länge för mig. Att blanda i massa tillsatser i en vanlig vattenkylning tror jag inte på.

Vart kan man hitta en sådan Silver kill coil?
Jag ska ju beställa denna res: https://www.inet.se/produkt/5331110/reservoar-ek-res-x3-150
Och där finns ju redan något i reservatorn. Används den till något? Ska jag ta ut den isf och lägga i en killcoil.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Ja förlåt. Haha Jag kom på mig själv nyss. De blir antagligen den bästa lösningen. Jag fick för mig att vattnet skulle forsa ut när jag öppnade pluggen, men sålänge strypventilen är stängd så ska de ju inte komma något vatten, då kan jag enkelt sätta på en push on + slang vid tömning. Tack lowngcawt, hoppas du har förståelse för newbie me. haha xD

Haha, ingen fara!

Skrivet av SweSparky:

Vart kan man hitta en sådan Silver kill coil?
Jag ska ju beställa denna res: https://www.inet.se/produkt/5331110/reservoar-ek-res-x3-150
Och där finns ju redan något i reservatorn. Används den till något? Ska jag ta ut den isf och lägga i en killcoil.

Det som är i ressen där är till för att förhindra cyclones, för då kan pumpen börja suga i sig luft och det är inte bra varken för pumpen, kylningen eller ljudnivån. (även om det kan se lite coolt ut ^^)
Rekommenderar dig att skaffa en lite större res, dels så går det snabbare när du ska fylla loopen (behöver inte stänga av pumpen efter en sekund för att fylla på res igen) och så blir det mycket snyggare!

Kill coil verkar vara svårt att hitta, ska leta lite till!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Haha, ingen fara!

Det som är i ressen där är till för att förhindra cyclones, för då kan pumpen börja suga i sig luft och det är inte bra varken för pumpen, kylningen eller ljudnivån. (även om det kan se lite coolt ut ^^)
Rekommenderar dig att skaffa en lite större res, dels så går det snabbare när du ska fylla loopen (behöver inte stänga av pumpen efter en sekund för att fylla på res igen) och så blir det mycket snyggare!

Kill coil verkar vara svårt att hitta, ska leta lite till!

Bytte ut 15cm Res till 25cm ist.
Kom på att jag kan ju använda Kompression-slang för påfyllning till reservatorn som tomning till strypventilen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Bytte ut 15cm Res till 25cm ist.
Kom på att jag kan ju använda Kompression-slang för påfyllning till reservatorn som tomning till strypventilen.

Absolut kan du det!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Får jag ihop allt idag så beställs de kanske idag också. Tror att de ända som saknas är en killcoil isf, och då kan jag hoppa tillsatsen för alg och Antikorrosion antar jag?

Vatten köper jag från biltema, och de blir 3 liter.

Kundkorgarna ser ut såhär:

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Vart kan man hitta en sådan Silver kill coil?
Jag ska ju beställa denna res: https://www.inet.se/produkt/5331110/reservoar-ek-res-x3-150
Och där finns ju redan något i reservatorn. Används den till något? Ska jag ta ut den isf och lägga i en killcoil.

Skrivet av lowngcawt:

Kill coil verkar vara svårt att hitta, ska leta lite till!

Första länken som dök upp
http://www.frozencpu.com/products/11441/ex-tub-705/IandH_Silv...

Tror dock inte det finns att beställa från någon butik i Sverige? Men frakten borde inte bli så hög ändå, annat tips är att kolla på Ebay då där brukar finnas fraktfritt från China tex även om jag nog skulle tagit det säkra kortet i detta fallet.
Ett annat alternativ är ju att kolla med en lokal silver/guld smed om de har någon lämplig spillbit silver man kan köpa billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Första länken som dök upp
http://www.frozencpu.com/products/11441/ex-tub-705/IandH_Silv...

Tror dock inte det finns att beställa från någon butik i Sverige? Men frakten borde inte bli så hög ändå, annat tips är att kolla på Ebay då där brukar finnas fraktfritt från China tex även om jag nog skulle tagit det säkra kortet i detta fallet.
Ett annat alternativ är ju att kolla med en lokal silver/guld smed om de har någon lämplig spillbit silver man kan köpa billigt.

Beställd efter att ha bråkat med Paypal en stund. ;P

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Första länken som dök upp
http://www.frozencpu.com/products/11441/ex-tub-705/IandH_Silv...

Tror dock inte det finns att beställa från någon butik i Sverige? Men frakten borde inte bli så hög ändå, annat tips är att kolla på Ebay då där brukar finnas fraktfritt från China tex även om jag nog skulle tagit det säkra kortet i detta fallet.
Ett annat alternativ är ju att kolla med en lokal silver/guld smed om de har någon lämplig spillbit silver man kan köpa billigt.

Jo, den hittade jag.
Men var från någon nordisk butik jag menade att det var svårt!

Bra att det löste sig iaf!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jo, den hittade jag.
Men var från någon nordisk butik jag menade att det var svårt!

Bra att det löste sig iaf!

Funderar på att beställa resterande delar typ nu, allt finns på lager hos coolerkit. Inet behöver få in sista radiatorn och 2 fläktar jag vill ha. Hoppas på att alla delar trillar in till helgen 1-2 november, då är jag ledig och har tid och skruva.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Första länken som dök upp
http://www.frozencpu.com/products/11441/ex-tub-705/IandH_Silv...

Tror dock inte det finns att beställa från någon butik i Sverige? Men frakten borde inte bli så hög ändå, annat tips är att kolla på Ebay då där brukar finnas fraktfritt från China tex även om jag nog skulle tagit det säkra kortet i detta fallet.
Ett annat alternativ är ju att kolla med en lokal silver/guld smed om de har någon lämplig spillbit silver man kan köpa billigt.

Skrivet av lowngcawt:

Jo, den hittade jag.
Men var från någon nordisk butik jag menade att det var svårt!

Bra att det löste sig iaf!

EN fråga, De verkar som att sista paketet trillar in imorgon. SÅ nu inväntar jag endast killcoilen från frozencpu som kan dröja ännu, sorterad sist i Chicago 19/10. Men jag är grymt sugen på att bygga ihelgen. Kan jag bygga tex på Lördag och sen tappa i killcoilen efteråt i reservatorn när den anlänt eller rekommenderar ni att jag inväntar killcoilen?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

EN fråga, De verkar som att sista paketet trillar in imorgon. SÅ nu inväntar jag endast killcoilen från frozencpu som kan dröja ännu, sorterad sist i Chicago 19/10. Men jag är grymt sugen på att bygga ihelgen. Kan jag bygga tex på Lördag och sen tappa i killcoilen efteråt i reservatorn när den anlänt eller rekommenderar ni att jag inväntar killcoilen?

Problemet med att bygga i hop allt innan du lägger i killcoilen är att du måste skruva av toppen på reservoaren för att få i den vilket inte är så praktiskt om du redan fyllt systemet.
Men visst, är du beredd på att stänga ner systemet och eventuellt tappa ut lite vatten för att kunna öppna upp reservoaren och lägga i killcoilen så är det inga problem att köra utan en vecka eller 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Problemet med att bygga i hop allt innan du lägger i killcoilen är att du måste skruva av toppen på reservoaren för att få i den vilket inte är så praktiskt om du redan fyllt systemet.
Men visst, är du beredd på att stänga ner systemet och eventuellt tappa ut lite vatten för att kunna öppna upp reservoaren och lägga i killcoilen så är det inga problem att köra utan en vecka eller 2.

Jag kommer enkelt kunna skruva av toppen utan att tappa ur vattnet då jag ska dra båda slangarna nertill på reservatorn. Iaf är de tänkt så.

Öppningen på toppen av reservatorn är tänkt att användas som påfyllning port. Sen när systemet är uppfyllt så pluggar man igen hålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Jag kommer enkelt kunna skruva av toppen utan att tappa ur vattnet då jag ska dra båda slangarna nertill på reservatorn. Iaf är de tänkt så.

Öppningen på toppen av reservatorn är tänkt att användas som påfyllning port. Sen när systemet är uppfyllt så pluggar man igen hålet.

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall borde det inte vara något problem att skruva av toppen om inte reservoaren är helt full. Bara att köar på då!

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem att göra så, bara se till att killcoilen inte kan sugas in i pumpen när du väl får den, vore ju högst olyckligt om det skulle hända!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Sweet, tack för all hjälp. De kommer troligtvis upp ett galleri på de hela om allt funkar som de ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Vilka fläktar blev det?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vilka fläktar blev det?

Corsair SP120 till 360 radiatorn.
Corsair SP140 i fronten med vit led till 280 radiatorn. Fanns inte sp utan led. Men tror inte de kommer synas så väl bakom frontluckan.
Corsair Af140 bak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Corsair SP120 till 360 radiatorn.
Corsair SP140 i fronten med vit led till 280 radiatorn. Fanns inte sp utan led. Men tror inte de kommer synas så väl bakom frontluckan.
Corsair Af140 bak.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra

Kör samma i min setup...inte kunnat testat prestandan än dock

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Bra

Kör samma i min setup...inte kunnat testat prestandan än dock

Jaså? Nyligen installerat ett vattenkylningssystem?
Ja de ska bli kul och testa, jag känner väl att de inte finns så mycket och hämta på processorn, kör redan idag på 4,5ghz @ 1.3v.
4,6ghz kräver 1.38v+, känns inte riktigt värt de.
Däremot GPUn, förtillfället kan jag inte köra +200mV, då tempen sticker iväg till 94C och kortet börjar trottla. Med Vatten räknar jag med +200mV och högre klocks.
Sen framför allt, tystare dator i idle och load. Grafikkortet är otroligt högljutt när de belastas hårt. Tur att mitt G35 headset är så pass slutet så de dämpar enheldel av oväsendet.
Kommer styra fläktarna via moderkortet och ASUS AI suite, har redan kladdat lite i de programmet. Hoppas på att kunna hålla 700rpm eller lägre i idle på samtliga fläktar, men fortfarande med låga temps.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kom nyss hem från jobbet och killcoilen låg innanför dörren.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jaså? Nyligen installerat ett vattenkylningssystem?
Ja de ska bli kul och testa, jag känner väl att de inte finns så mycket och hämta på processorn, kör redan idag på 4,5ghz @ 1.3v.
4,6ghz kräver 1.38v+, känns inte riktigt värt de.
Däremot GPUn, förtillfället kan jag inte köra +200mV, då tempen sticker iväg till 94C och kortet börjar trottla. Med Vatten räknar jag med +200mV och högre klocks.
Sen framför allt, tystare dator i idle och load. Grafikkortet är otroligt högljutt när de belastas hårt. Tur att mitt G35 headset är så pass slutet så de dämpar enheldel av oväsendet.
Kommer styra fläktarna via moderkortet och ASUS AI suite, har redan kladdat lite i de programmet. Hoppas på att kunna hålla 700rpm eller lägre i idle på samtliga fläktar, men fortfarande med låga temps.

Ett projekt som stannat upp. Väntar på nyare grafikkort Vill ha bättre än det jag har idag. GTX 980 är bara några fps mer och inte värt besväret, för mig.

980 Ti/Next Gen är väl målet. Allt är väl klart bara korten kvar och lite slangdragning. Kör ju 12 stycken SP120 så det borde gå att få ner ljudnivån. Testkörde 6 st på lägsta rpm:n och de var helt ljudlösa

1.38V låter mycket för 4.6
Lotteri tyvärr

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ett projekt som stannat upp. Väntar på nyare grafikkort Vill ha bättre än det jag har idag. GTX 980 är bara några fps mer och inte värt besväret, för mig.

980 Ti/Next Gen är väl målet. Allt är väl klart bara korten kvar och lite slangdragning. Kör ju 12 stycken SP120 så det borde gå att få ner ljudnivån. Testkörde 6 st på lägsta rpm:n och de var helt ljudlösa

1.38V låter mycket för 4.6
Lotteri tyvärr

780 TI Classified SLI, Hmm, känns som att de kommer hålla ett tag.
Jag har ju planer på att köpa in ett till 290X Lightning i framtiden, men får se hur lätt de är att få tag i ett då. Och om de är värt de.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

780 TI Classified SLI, Hmm, känns som att de kommer hålla ett tag.
Jag har ju planer på att köpa in ett till 290X Lightning i framtiden, men får se hur lätt de är att få tag i ett då. Och om de är värt de.

Jo de gör ju det, tyvärr.

290X borde inte vara några större problem att få tag på. R9 290 ligger ju på 2690 kr idag, så ett X borde inte vara världens största problem

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jo de gör ju det, tyvärr.

290X borde inte vara några större problem att få tag på. R9 290 ligger ju på 2690 kr idag, så ett X borde inte vara världens största problem

Nja Lightning korten är ju lite dyrare. Jag fick ju tag på mitt för 4500kr, ord.pris: 5800kr. Men visst 290/290x ska ju sjunka i pris. Men tror ändå att man får räkna med ca 4000kr för lightningkortet. Sen block+backplate på de går på ytterligare 1500kr+. Inte så sugen på att slänga ut 5000-5500kr på ett till lightningkort.
Men de är inte aktuellt nu iaf, detta kylningspaketet har gått på påtok förmycket redan. Så de blir något för framtiden och hoppas på att kunna hitta ett lightningkort begagnat. Sen hade de ju varit trevligt med ett större nätagg så jag kan använda lightningkortet till fullo, då 1 kort kan ta 3st PCI-E strömkablar, och jag har bata 4st i nätagget tillgängligt. Korten kan även köras på 2, men då blir OC möjligheterna lägre antagligen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2