Permalänk
Medlem

Jag kollade upp lite mer angående VLAN och Telias inställningar i Smart-routern.

Min bild av det hela är följande (rätta mig om jag har fel):

1) WAN-sidan är taggat i 3 VLAN
2) LAN-sidan är otaggad och går på samma VLAN (om man tar allt från en port)
3) Smart-routern agerar router på så sätt att den känner av destinationer från de lokalt anslutna enheterna (PC, TV-box osv) och skickar ut mot rätt destination (de olika VLANen för "Internet", IPTV, IPTele)

Man borde kunna göra en sådan lösning själv genom att konfigurera en egen router (med VLAN-stöd) på samma vis, däremot så kan det bli svårt/en del jobb att få reda på vilka regler som behövs i routern för att avgöra vilket "WAN"-VLAN ut som ska väljas. Det är går sannolikt att sniffa trafiken och ta reda på detta, men utan att ha gjort några större efterforskningar så är det nog en del jobb.

EDIT: Jag tolkade ditt grundproblem som att du enbart kunde ha en kabel från routern vidare. Om det har ändrats som du säger så att du har flera kablar till routern så kan du ju enkelt byta ut Teliaroutern mot en Ubiquiti Edgerouter och separera VLANen mot olika fysiska portar på samma sätt som Telias. Det jag skrev ovan gäller för om du vill kunna ha en kabel från routern som "har internet/iptv" i samma kabel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux