Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem

Fick hem min skärm från Proshop idag.

Helt fantastisk skärm! Jag har varken behov av en jättesnabb skärm, eller korrekta färger vid alla tillfällen, men är ändå lätt kritisk nog när det kommer till sådant. Jag såg lite lätt clouding först, men det gick bort en stund senare, antagligen var panelen kall av sig. Jag sitter ungefär en meter från skärmen, och ser att den blir lite mörkare ute i hörnen, men inget mer än så.

För pengarna, vid den här storleken och upplösningen, rekommenderar jag den verkligen! Underbart!

Permalänk
Skrivet av Soir:

Fick hem min skärm från Proshop idag.

Grattis! När beställde du och hur lång tid tog leveransen?

Enligt Proshop så ska min vara sänd i måndags, men den har inte lämnat Danmark ännu enligt onlinespårningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Grattis! När beställde du och hur lång tid tog leveransen?

Enligt Proshop så ska min vara sänd i måndags, men den har inte lämnat Danmark ännu enligt onlinespårningen.

Tack! Det tog runt två dagar.

Jag beställde den i tisdags, och den kom fram runt 11-tiden idag. Jag fick ringa Posten för att höra med dem om de visste mer om var den var. Jag såg på Posten.se att den skulle vara i Sverige, men de på Posten via telefon sa att den var fortfarande i Danmark. Detta var igår.

Permalänk
Medlem

Lite återkoppling från mig efter att ha suttit med denna skärm ett par veckor nu.

Har vant mig vid storleken och skulle ha stora svårigheter att koppla in gamla QHD 27" igen. All yta som finns att tillgå vid vanligt desktop användande är beroende framkallande!

På spelsidan är väl inte allt rosor då skärmen på ett sätt kostat mig över 5000:- extra då jag kände mig tvungen att införskaffa ännu ett 980 för att få duglig fps i högre inställningar i exempelvis Far cry 4 som blev relativt såsigt med ett kort. Utöver det så är det en mkt trevlig panel för spel i 60hz, skulle givetvis vara trevligt med någon form av G-sync/Freesync för att minimera tearing osv.

För film osv så är denna VA panel vida överlägsen alla IPS och PLS varianter jag testat innan och det enbart pga överlägsen kontrast och svärta. Förbaskat trevligt att se 1080p bluray på, 720p blir lidande dock.

Vid en eventuell ny revision av skärmen / 40" 4k av annan tillverkare så vill jag se G-sync/Freesync och skärmfot med någon form av inställnings möjlighet, släng på detta en lite aggressivare anti reflex behandling så slänger jag mig på köp knappen än en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Köpte du TRE stycken?! Du måste ju bjuda på bilder!!

Här är några bilder från mitt test på att köra dubbla Philips-skärmar. Tyckte dock det blev för mycket..

Permalänk
Skrivet av dblade:

Här är några bilder från mitt test på att köra dubbla Philips-skärmar. Tyckte dock det blev för mycket..

http://i.imgur.com/K4vFx6h.jpg

http://i.imgur.com/bAwwfTl.jpg

http://i.imgur.com/JAGvwUg.jpg

http://i.imgur.com/ki5syeR.jpg

Ja det där var inge vidare alls. Köra surround eller CF med bara 2 skärmar skulle jag inte rekommendera. Då har du ju alltid mittenskarven helt fel. Det stör ju ut precis allt,

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Fick min i onsdags! \o/

Problem:

  • En död pixel (alla tre subpixlar) + lite "skugga" runt om. Helt klart oacceptabelt enligt Philips pixelpolicy - men just nu är kanske inte läge att byta något...

  • 4K @ 60 Hz funkar i Windows 7, men i Linux är det max 30 Hz. Det finns femtielva beskrivningar på hur man manuellt konfigurerar DST - men detta är ju SST... Jag hittar inga relevanta options att pilla med. Driver-bug?

Petig jämförelse med Apples gamla Cinema HD 30:

  • Aningen "flammig" över ytan i ljusstyrka. (På HD 30 går det inte att se några sådana ojämnheter över huvud taget.)

  • Enormt mycket bättre kontrast och svärta på BDM4065UC! Det är så stor skillnad att man ser det klart och tydligt även på vanlig svart text på ljus bakgrund.

  • Betraktningsvinklar:

    • Lite mörk i kanterna och hörnen, om man inte sitter minst en meter ifrån.

    • "Lagom" mörka färger (ca 5-20% ljusstyrka) blir lite ljusare och grådisiga vid stora vinklar. Vänsterkanten verkar vara aningen mer känslig för detta.

    • Kan inte se något färgskift över huvud taget i ljusare partier, ens vid extrema vinklar! Det blir aningen mörkare, men inga konstiga färger.

    • Svart är verkligen kolsvart, även vid extrema vinklar! HD 30 blir ganska tydligt grå-lila i nedre hörnen vid normalt avstånd.

Observationer:

  • 75 Hz funkar fint i lite lägre upplösningar, och är märkbart "mjukare" än 60 Hz. Ska gå att köra upp till 85 Hz tydligen, men jag har bara testa på Linux, där det som sagt är lite driverproblem.

  • Den vita Power-LEDen jämte Philips-loggan är ganska intensiv och irriterande. Går den att dimma eller stänga av, tro...? Annars får man tejpa över den, som vi gör med "dödslasrarna" på vissa appliances i labbet...

  • Gaming i 4K (8.3 Mpixel) verkar inte vara så j-a tungt som alla inbillar sig... Jag kör iofs två kort - men det är bara ett par billiga 660! Får ändå 102 fps i HL2 Lost Coast stress test med max på allt; även FSAA, som ju inte är direkt nödvändigt med denna upplösningen. Nyare/tyngre spel blir ju så klart värre, men jag får ju inte intrycket att man måste uppgradera till 2-3 st av de värsta grafikkorten för att det ska gå att spela i 4K över huvud taget... (Och då menar jag ändå att 60 fps average är krav om man ska orka spela; 60 fps minimum i snabbare spel.) Hur man vänder på det så är det "bara" dubbla bandbredden mot min gamla 30", t ex.

Kort sagt så är det väl lite elakt att jämföra denna med en gammal toppmodell från Apple, som kostat 3-4 ggr så mycket - men det är inte så långt borta heller! BDM4065UC är klart överlägsen på flera punkter (förutom storlek och upplösning, så klart), och får man till kalibrering och inställningar så tror jag inte det är så mycket att klaga på. Och för spel, film och liknande kan jag nog säga att BDM4065UC är helt överlägsen, rakt av.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Hittade precis in i service-menyn.
På TFT-Central stod det att man ska hålla "joysticken" åt vänster när man startar skärmen, men det är åt höger.
Stängde av den blå Philips loggan när man startar skärmen, och tänkte pilla lite på den fabrikskalibrerade sRGB profilen.
När jag kör skärmen i sRGB har jag enorm "blackcrush" (Överstyrd kontrast)

R 128 G 128 B 128. Samma som på TFT-centrals bild av service-menyn.
Fabriksinställd? Skulle inte tro det(?).
Alla andra färgtemperaturer har vad man kan förvänta sig av värme/kyla i inställningarna.

Skulle uppskatta om fler med skärmen kan gå in i menyn och titta på inställningarna.
Kan ju vara så att den kalibrerade bilden sätts som 128 och övriga temperaturer följer efter...

Edit/
Stirrade mig blind på sRGB värdena. Gain är givetvis fabrikskalibreringen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Hittade precis in i service-menyn.
På TFT-Central stod det att man ska hålla "joysticken" åt vänster när man startar skärmen, men det är åt höger.
Stängde av den blå Philips loggan när man startar skärmen, och tänkte pilla lite på den fabrikskalibrerade sRGB profilen.
När jag kör skärmen i sRGB har jag enorm "blackcrush" (Överstyrd kontrast)

Provat ställa om gamman för sRGB-läget? (får man det eller är det fast?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Provat ställa om gamman för sRGB-läget? (får man det eller är det fast?)

Det är just det som inte går. Skärmen hoppar till 6500K om man försöker.

Permalänk
Medlem

Varför gick priset plötsligt upp med en tusing för några veckor sedan? Jag antar att ni i tråden som fått hem skärmen inte har betalat 7990:- för den?

Permalänk
Medlem

Tillgång/efterfrågan...? Jag vet inte. Jag har ett pris på ca 6500:- på min första, men om/när den dyker upp vet jag inte. Då var normalpriset 7000:-, har jag för mig. NetOnNet körde en liten drive ett par dagar där, och då slog jag till.

Fick betala ca 8000:- för denna, och det verkar vara det priset som gäller överallt nu.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Skrivet av Soir:

Tack! Det tog runt två dagar.

Jag beställde den i tisdags, och den kom fram runt 11-tiden idag. Jag fick ringa Posten för att höra med dem om de visste mer om var den var. Jag såg på Posten.se att den skulle vara i Sverige, men de på Posten via telefon sa att den var fortfarande i Danmark. Detta var igår.

Aha, då gick det betydligt snabbare än för mig. Beställde lördag 21, fick bekräftelse på måndag 23, sedan skedde ingenting.
Först då jag på fredag 27 ringde och påminde dem gick försändelsen iväg från Danmark. Nu ska skärmen levereras ikväll den 2.

Mailsvar från Proshop:

Citat:

Post Danmark har haft väldiga problem med att skicka försändelser till Sverige sista veckan med väldiga förseningar.

Permalänk
Skrivet av gymrattan:

Aha, då gick det betydligt snabbare än för mig. Beställde lördag 21, fick bekräftelse på måndag 23, sedan skedde ingenting.
Först då jag på fredag 27 ringde och påminde dem gick försändelsen iväg från Danmark. Nu ska skärmen levereras ikväll den 2.

Hehe, fick precis mail om att originalbeställningen på skärmen från Dustin i december 2014 också går iväg från dem i dag. When it rains, it pours.

Permalänk
Medlem

Nu brände NetOnNet precis iväg min första beställning. Det har väl kommit ett gäng i dagarna, men inte tillräckligt många, att döma av alla ÅFs lagerstatus...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag fått min också.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Ytterligare en observation: Kan inte se någon som helst "inbränning" på BDM4065! (Cinema HD 30 har ganska tydlig sådan, som sitter i ett antal minuter.)

Vad beträffar 60 Hz med GeForce GTX 660 på Linux så har jag inte hittat någon lösning än. "Ska" funka, och funkar helt automatiskt på Windows 7, så jag får rapportera detta till nVidia. (Antar att det bara är ungefär jag på hela planeten som försöker köra en sådan här setup just nu...)

UPDATE: Hittade en lösning på 60 Hz-problemet på nVidia/Linux!

Det rapporteras fel maxfrekvenser, så vissa modelines plockas bort av Xorg. Några overrides i xorg.conf, sedan är det bara att välja önskad frekvens på normalt vis.

https://devtalk.nvidia.com/default/topic/570988/?comment=3926...

Vilken befrielse...! Nu går det att använda musj---ln som folk igen!

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Jag har haft strul några gånger med att skärmen går ner till 30 Hz. Det enda sättet att få upp den i 60 Hz igen är att starta om datorn, gå in i nvidias inställningar och välja 3840x2140 under PC.
Verkar som den glömmer att den är en monitor ibland och tror den är en TV.

Permalänk
Medlem

*grmbl*

Fick min andra skärm här om dagen. (Eller rättare sagt första; beställd 28 December.)

Samma prestanda som den första, och allt verkar funka helt ok här också.

Dåligt: En död pixel på denna också, något mer irriterande (knivskarp och nästan mitt i skärmen) - och dessvärre "OK" enligt garantin, eftersom det den blå subpixeln funkar. Möjligen kan jag komma undan på att denna faktiskt är något större än en äkta blå pixel på vit bakgrund; något som tyder på att det är ett större fel än två döda subpixlar.

"Bra": Det är något skumt i överkanten; som om backgrundsbelysningen inte täcker hela panelen riktigt, och resultatet av det är några svarta sträckor på 5-10 mm på översta pixelraden, och t o m längre ner på vissa ställen. Kan inte se några undantag för detta, så det ser ju helt klart ut som om även denna skärmen är ett garantiärende.

Visst; det här är "billiga" consumerskärmar, och jag kan förstå att Philips har svårt att leverera över huvud taget nu, men man blir bortskämd efter många år framför 4 miljoner helt identiska och fullt fungerande pixlar...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Avstängd

Lagt en förhandsbokning på en skärm idag på Net on Net och enligt deras hemsida så kommer det in på lager imorgon.

Kanske en Noob fråga men är lite intresserad över det här med att använda HDMI eller Displayport.

Vet inte om jag förstått det hela korrekt men stämmer det att HDMI endast kan återge 4K upplösning i max 30 Hz..? Är
det därför de flesta kör displayport.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Lagt en förhandsbokning på en skärm idag på Net on Net och enligt deras hemsida så kommer det in på lager imorgon.

Kanske en Noob fråga men är lite intresserad över det här med att använda HDMI eller Displayport.

Vet inte om jag förstått det hela korrekt men stämmer det att HDMI endast kan återge 4K upplösning i max 30 Hz..? Är
det därför de flesta kör displayport.?

Yes, det stämmer.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Fy fan vad länge man ska behöva vänta. Nu har NN plockat bort datum på den igen. Har haft ordern liggandes sen 2015-01-15.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför det drar så på leveranser på denna?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Har ingen inside info, men skulle gissa på problem med tillverkningen. Det blir för mycket svinn p g a defekter. (Jag har två st som är underkända p g a döda pixlar mm...)

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Avstängd

Komplett har fått in 50+ skärmar idag ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Komplett har fått in 50+ skärmar idag ser jag.

Jag har min förbokning på Netonnet och priset 6990 så tänker inte byta

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Någon utav er i tråden som har skärmen tillsammans med en annan skärm med annan upplösning? Hur funkar det i sådana fall?

Permalänk
Medlem

Komplett har 50+ i lager nu. Hoppas några finns kvar tills lönen kommer nästa vecka.

Visa signatur

//Matte

Permalänk
Medlem

"There is no such thing as too much space!"

Fast jag använder "bara" en ensam 40" själv. (Än så länge. )

Däremot har jag kört lite andra kombinationer. Testade ett tag med en 20" jämte min 30" Apple, och sitter just nu med en 27" + 12.5". (Laptop med dockningsstation + en hyfsad Eizo.) I båda fallen skiljer det en hel del i dot pitch, kontrast, färgåtergivning mm. Skillnaden i dot pitch gör ju att muspekaren hoppar lite när man går mellan skärmarna (skulle gå att fixa teoretiskt, men jag vet inte om något OS stödjer det utan vidare), och kan man inte kalibrera ihop färgerna tillräckligt bra så retar man sig på det också. 20"aren åkte bort igen, eftersom den störde mer än den gjorde nytta, men laptopskärmen är dedikerad till IRC, anteckningar mm, som är "låsta" medan jag kan bläddra mellan 6 olika desktops på 27"aren.

Slutsats: Skulle inte välja en setup med olika skärmar normalt, men funkar gör det ju iaf... Generellt upplever jag (och har använt) flerskärm som en nödlösning om man har för lite arbetsyta. Därav att jag gick upp till 40", och hamnade i denna tråden!

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofson:

Slutsats: Skulle inte välja en setup med olika skärmar normalt, men funkar gör det ju iaf... Generellt upplever jag (och har använt) flerskärm som en nödlösning om man har för lite arbetsyta. Därav att jag gick upp till 40", och hamnade i denna tråden!

Jag antar att det var mitt inlägg du svarade på så jag tackar ödmjukast. Jag sitter med en 29" i 2560x1080 samt en 1080p TV just nu och jag tycker det fungerar bra. Visst, TVn är ju dubbelt så hög som min skärm och således hoppar musen lite men det är inget jag stör mig nämnvärt på. Jag gjorde lite beräkningar och fick fram att arbetsytan på 4k-skärmen är ungefär dubbelt så stor jämfört med min nuvarande setup (2560x1080 + 1920x1080), kan någon som är en fena på detta kontrollera att jag räknat rätt?

Det jag var lite fundersam över ang. att köra flera skärmar är utifall fönster och text på 4k-skärmen skulle bli för små och att man skulle bli tvungen att öka storleken på dessa, vilket då i sin tur ger komplikationer på de övriga skärmarna. Nordic Hardware skriver ju såhär i sitt test:

Citat:

För en produktiv användare är det extra trevligt med den stora skivbordsytan, men det kan rekommenderas att justera operativsystemets skalningsfaktor så att den matchar den hos en 27-tums 1440p-skärm, annars kommer menyer och fönster se lite väl stora ut.

Har ni med skärmen gjort denna inställning? Är detta något som kan bli en komplikation i en flerskärmslösning?

Tack på förhand Sweclockers!