Dell lanserar gamingdatorn Alienware 13 och grafikdockan Graphics Amplifier

Permalänk
Melding Plague

Dell lanserar gamingdatorn Alienware 13 och grafikdockan Graphics Amplifier

Idag lanserar Dell den bärbara gamingdator Alienware 13, som får sällskap av en grafikkortsdocka med möjligheten att montera in valfritt grafikkort på uppemot 375 W.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att det externa grafikkortet drivs på någon egen kontakt historia. Hade annars varit intressant till andra maskiner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Tror det gick lite snabbt när ni publicerade artikeln, "rekommenderade försäljningspriser från 10 490 respektive 2 279 kronor." ska det inte vara något på 20000?

Kanske är dockningsstationen som kostar 2 279:-?

Permalänk
Medlem

Faktiskt förvånad att det är Dell som är först ut med en riktig docka till en utav sina laptops.
Förhoppningsvis så blir det något som utvecklas vidare och kan bli en standard om bara några år.

Permalänk
Medlem

Edit: Jo det var det! Det var Silverstone som hade en sådan produkt på G. Men Intel stoppade dem: (Arkivet)

Var det inte ett annat företag för en liten stund sedan som försökte göra en liknande produkt? Det skulle vara ett externt grafikkort som via thunderbolt skulle ansluta till valfri bärbar dator.

Jag tyckte det lätt som den perfekta produkten. Nu skulle man kunna köpa en billigare bärbar med fin skärm och snabb CPU med intrigerad grafik. Sådana finns det ju gott om! Hade varit den perfekta lösningen som äntligen hade gjort bärbara mer modulära.

Dock vägrade Intel företaget rätten att använda thunderbolt till detta! Nu fattar man varför.

Permalänk
Medlem

Som jag har väntat på detta.

Permalänk
Medlem

Det är vid sådana här tillfällen man önskat att man väntat ett år med att köpa sin dator. Får bli en sådan nästa gång!

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Tror det gick lite snabbt när ni publicerade artikeln, "rekommenderade försäljningspriser från 10 490 respektive 2 279 kronor." ska det inte vara något på 20000?

Varför tror du att datorn eller dockan från 20000? Enligt dells hemsida är det precis som de säger.

Permalänk

hoppas dem gör en bra standard på externa grafiklösningar, med lite fler kanaler och kanske sälja en låda liten låda med sli/crossfire med bärbara grafikkort i(tänk yttermått i stil med Intel nuc)
Sedan om detta kommer till deras andra linjer och inte bara alienware skulle det vara nice :D!

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Förstår dock inte varför de släpper en sådan klump till 13" dator med en grafikdocka. Borde de inte släppa en liten och nätt 13" med en docka?

Permalänk
Medlem

För 20 lax så bygger jag hellre en stationär dator istället för en "gaming" laptop.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Detta var ju väldigt intressant.
Nu behöver man inte välja eller ha både stationär och laptop. Liten "smidig" laptop att ta med sig och prestanda som räcker. Men när man är hemma kan man docka den till grafikkortet och en större skärm.

Funderar denna docka till alla datorer tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De lär inte få till det så att detta fungerar bra under denna datormodells livstid. Men det fungerar ju som marknadsföring ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Konceptet för extern GPU har funnits ganska länge nu (t.ex. den mer påkostade Village Instruments Vidock). Själv skaffade jag en docka för eGPU från USA för ca 2 år sen för att testa mitt dåvarande GPU med min X220. Tanken är god men problemet är att fastän jag körde dockan via min laptops Express slot så flaskade datorn kortet. Totalt blev prestandan ca 80% av vad kortet kunde köra men fläkten på datorn kördes ganska hårt eftersom belastningen på CPUn blev större. Finns ett skäl till att detta aldrig blev så populärt.

Det Dell gör är faktiskt ett snyggt (om än ganska påkostat, med tanke på att dockan jag köpte kostade 1000 kr med frakt och tull inräknat) försök. Deras gaming datorer kanske klarar av att hantera ett externt grafikkort. Hoppas ni på Sweclockers gör ett test och jämför med testerna som gjorts med tidigare externa grafikkortsdockor!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

För 20 lax så bygger jag hellre en stationär dator istället för en "gaming" laptop.

Var står det att den skulle kosta... 20 lax?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vore lite tufft och köpa själva grafikkortslådan och använda den vilken laptop man vill. För 2 279:- för själva lådan verkar ju va ett rätt vettigt pris.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

För 20 lax så bygger jag hellre en stationär dator istället för en "gaming" laptop.

Skulle dock vara perfekt för min del som ofta är på resande fot.

Skrivet av thexps:

Detta var ju väldigt intressant.
Nu behöver man inte välja eller ha både stationär och laptop. Liten "smidig" laptop att ta med sig och prestanda som räcker. Men när man är hemma kan man docka den till grafikkortet och en större skärm.

Funderar denna docka till alla datorer tro?

Skickades från m.sweclockers.com

I dagsläget funkar den bara till alienwares 13 tummare, är ju en proprietär kontakt så tvivlar på att den kommer hitta ut till annat än alienware heller.

Skrivet av mkk:

De lär inte få till det så att detta fungerar bra under denna datormodells livstid. Men det fungerar ju som marknadsföring ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Har väntat på en lösning likt denna men vill inte vara testperson. Så blir att vänta tills nästa generation och förhoppningsvis har någon kommit med en öppen lösning tills dess.

Permalänk
Medlem

Det där var fruktansvärt fult designat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

För 20 lax så bygger jag hellre en stationär dator istället för en "gaming" laptop.

smidigare och bära runt på en laptop än en stationär dator

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ac3R:

Vore lite tufft och köpa själva grafikkortslådan och använda den vilken laptop man vill. För 2 279:- för själva lådan verkar ju va ett rätt vettigt pris.

Ja verkligen! 4 kanalers PCI-Express räcker dessutom om det är 3.0! Jag gillar verkligen lösningen och det hade varit trevligt om man hade kunnat göra en standard för det. Hade köpt enbart för att modda lådan och fixa vattenkylning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

varför inte nyare grafkkort typ 970M??Datorn känns ju gammal innan den börjar säljas

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fermia:

varför inte nyare grafkkort typ 970M??Datorn känns ju gammal innan den börjar säljas

Det är väl rätt onödigt om man har en dockningsstation som kan husera ett riktigt 970?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Så himla stor är det inte om man tänker på att ett nätagg & valfri GPU trycks in:

http://www.digitaltrends.com/computing/hands-alienware-graphi...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är väl rätt onödigt om man har en dockningsstation som kan husera ett riktigt 970?

Bara en fråga, i5an throttlar inte kortet då?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Var står det att den skulle kosta... 20 lax?

beror ju såklart på vad man kastar in för GPU men de hamnar ju i dom summorna ungefär om man ska ha en high end GPU

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Jag har aldrig förstått vitsen med "gaminglaptops". Det hela mynnar ut i ett "ergonomiskt självmord".

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Vore lite tufft och köpa själva grafikkortslådan och använda den vilken laptop man vill. För 2 279:- för själva lådan verkar ju va ett rätt vettigt pris.

Jo verkligen! Och Silverstone hade en sådan produkt på G! Men den stoppades av Intel då de vägrade dem använda Thunderbolt. Kolla denna länk till sweclockers arkiv:

http://www.sweclockers.com/nyhet/18904-silverstone-lagger-ext...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja verkligen! 4 kanalers PCI-Express räcker dessutom om det är 3.0! Jag gillar verkligen lösningen och det hade varit trevligt om man hade kunnat göra en standard för det. Hade köpt enbart för att modda lådan och fixa vattenkylning.

Kan avslöja att 1x PCIe gen 2 ger rätt hyfsad prestanda det med. Kopplade min Core2Duo-laptop med ett GTX 460 via adapter och det gav helt ok prestanda (för en bärbar). Det märktes att något flaskade (processor eller PCIe) men klart funktionellt och utan ingrepp i min dator. I och med att jag även hade en intern mPCIe-plats hade jag kunnat fixa 2 linor men det hade kostat mer och krävt att jag moddade mer med datorn och så mycket vill jag inte lägga på en gammal burk.

För mig fungerade det inte att spela på laptopskärmen heller, var tvungen att koppla in extern skärm till grafikkortet. Detta då min dator inte hade Intel-grafik utan enbart ATI (ja, den är gammal).

I alla fall, det jag ville ha sagt är att sådana här lösningar är ganska enkla att snickra ihop själv och kostar ganska lite, speciellt om man har lite delar över sedan tidigare. Dock är max 2 linor PCIe 3 vad jag sett och då krävs laptops med mPCIe och express card, inte så många som har det längre bland alla ultratunna kreationer.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

beror ju såklart på vad man kastar in för GPU men de hamnar ju i dom summorna ungefär om man ska ha en high end GPU

Sen GTX 970/980 dykt upp så har ju R9 290 dykt i pris.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Äntligen, nu ska bara andra företag våga ta steget och bygga liknande produkter så intel ser vad de missar, då kanske intel tillslut lyssnar på köparna och släpper TB till produkter som eGPU.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin