LG slår sista spiken i kistan för plasma-tv

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det finns die-hard plasma TV anhängare som anser att plasma TV har fördelar över andra TV apparater byggda på andra tekniker.

Nu 2014, gäller det fortfarande?

Är nyaste LCD och OLED skärmar fortfarande inte lika bra som plasma i alla avseenden?

Ja det finns fortfarande fördelar! LCD är inte och kommer aldrig vara i närheten av plasma så är det bara. OLED är mycket bättre vad gäller kontrast. Kontrast är ju ändå det viktigaste i bilden men plasma är fortfarande bättre på andra punkter. Kanske främst motion resolution där plasma visar 1080 linjer upplösning vid rörelse och både LCD och OLED visar 300 linjer endast. Samsung har en ganska bra variant av frame insertion som ger typ 900 linjer eller vad det är men annars får man stå ut med soap opera effect om du vill ha 1080 linjer. Kolla in Value Electronics shootout som är det mest respekterade testet som jag känner till. Endast die hard proffs som är där från hela branschen. Det finns massa filmer på youtube som berättar allt men kort sagt blev resultatet så här:

Permalänk

Värt att notera kanske att det de LED-apparaterna de testade är de bästa som finns på marknaden. Vissa kostade så mycket som $120 000. Just det nästan en mille och en plasma för billigt peng är ändå bättre på precis allt förutom antal pixlar..

Permalänk

OLED kommer inte kunna ersätta LCD, utan den kommer bara ersätta Plasma va ja förstår.

LCD är generellt (för mig) PC Bruk, statiska bilder etc.

Plasma är för Film och ständig rörelse.

OLED är precis som Plasma bara att den är bättre.

Den har även inbränningar, så den kan inte användas till Spel och PC (självklart går det, men ni fattar;P)

Permalänk

Plasman hade svärtan som plus-argument, samt inbränningar som minus-argument under hela sin epok.

LCD hade då plus-argumentet att det lämpade sig bättre till spel där inbränningar INTE förekom, även om det inte enbart spel som orsakar det. Däremot hade LCD-tekniken problem med snabba rörelser/panoreringar (eftersläpningar) i ex sport-sändningar.

Sedan finns väl en massa andra grejer som var för och emot, men dessa tjötades det konstant om. Varje år kom det recensioner från diverse sajter att nu är nästan LCD tekniken ikapp när det gällde svärtan, fast varje år vann Pioneer för att sedan följas av Panasonic som bästa TV alla kategorier, och detta var sant under hela plasma epoken, från början till slut.

För mig är Plasma bättre, helt enkelt för att jag tycker att en plasma tv's bild har en mer behaglig bild enligt mig. Då har jag också en jäkligt gammal plasma, en Panasonic från 2006, som endast är en HD-Ready TV, dvs endast 720p och 1080i, inhandlad inför Fotbolls-VM den sommaren. Tycker mer om min gamla Panna, än mors LED-Samsung från 2013, även om den var ur mellan-segmentet.

Det jag saknade eller fortfarande saknar på min gamla trotjänare är bättre svärta, då den inte kan mäta sig med nyare tv, oavsett kategori, samt kraftigare ljusstyrka, som skulle göra upplevelsen bättre när det är ljust ute.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hogge124:

Med inbränning antar jag att du menar IR /Ghosting där en spökbild framträder men som inte är permanent. Inbränning som begrepp blandas väldig ofta ihop med detta men där inbränning av en panel är permanent.

Hur som helst min VT60 visar spökbilder om jag visar statiska bilder en längre tid. De försvinner oftast bara av att titta på något annat men att säga att detta fenomen inte förekommer längre än felaktigt, det är betydligt bättre än tidigare men det ligger liksom i tekniken. Dock tror jag att det kan variera från panel till panel, har läst om vissa som har väldigt stora problem med inbränning även på nyare modeller. Så antingen har du haft tur att få en riktigt bra panel eller så har du inte kollat tillräckligt noga.
.

Sen beror det ju även på vilken "färg profil"du kör tv:n i, om du kör t.ex dynamisk så är det större risk för ghosting än om man kör t.ex THX Cinema (som jag), men vist kanske jag har haft väldigt tur med min panel med.

Allmänt tips på färg inställningar för alla som har en för Panasonic VIERA VT60

(viktigt att att man matchar input signalen om man kör rec 709 eller sRGB med TVns img#5)

Dold text

TIPS 2: Bra YouTube kanal för alla TV geeks https://www.youtube.com/user/HDTVShootout

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Händer att man visar saker på datorn för andra också. Fast det är ju inte så att man ser 2 timmars långfilmer då.

Har faktiskt märkt av att vissa skärmar är väldigt urtvättade just när man står lite sidan om och tittar på den men generellt är det inget problem då bildkvalitén då inte har varit prio. Hade jag jobbat med grafik, då hade det varit en annan femma.

Skrivet av GuessWho:

Alla är ju inte 18-25 åringar med perfekt syn och hörsel och dessutom ekonomi att köpa det bästa.
Inte så konstigt att det blir kompromisser.

18-25 är nog generellt inte de rikaste, men i vilket fall som helst så tror jag de flesta kan se skillnader om man pekar ut dem. Det är lite som med högtalare, har man inte jämfört eller upplevt skillnader själv så finns det inte mycket anledning till att betala mer bara för att det sägs vara bättre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vår 55" plasma drar mindre ström än vår 42" LCD. Det skiljer ungefär ett år mellan tillverkningsdatumen enligt etiketterna.

Äldre plasma-modeller är inte så energieffektiva... fast det var inte LCD heller. Det skiljer mycket beroende på vilka modeller man kollar på.

EDIT: Trots att man är ägare av en sådan TV som de flesta plasmaförespråkarna håller varmt om hjärtat så kan jag verkligen inte påstå att plasma skulle vara ett bättre alternativ än LCD. Dessutom så skulle väl inte plasmatillverkningen upphöra helt om det vore bättre?

Tillverkningen upphörde inte för att det var bättre eller sämre, utan för att det var dyrt att masstillverka i större volymer och på så sätt hålla lågt pris.
Billigaste plasman vs LCD så vinner LCD lätt i prisvärdhet.
Vad gäller bildkvalitén så tycker jag det är ljusår emellan min gamla Sony KDL403550D mot min Panasonic ST60Y. På alla punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tänka sig att jag därmed förmodligen aldrig kommer att uppleva en plasma TV. Har aldrig haft en själv och känner ingen som har en. Om de inte säljer bra så antar jag att de inte är mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem

Är inte nöjd med min LG 60PA650. Fine, jag fick den för ett riktigt bra pris. Den har mycket ljusläckage mellan cellerna (ger en gloria kring text) och reflexerna i panelen är tydliga och den får snabbt inbränningar, betydligt snabbare än min gamla Panasonic PX70 från Jesu födelse. Och då ska vi inte tala om elförbrukningen, 400-540 watt beroende på hur ljusstark bilden är. Nå, kan hålla i den något eller några år till, sedan dumpa den någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Tänka sig att jag därmed förmodligen aldrig kommer att uppleva en plasma TV. Har aldrig haft en själv och känner ingen som har en. Om de inte säljer bra så antar jag att de inte är mycket att hurra för.

Plasma har alltid ansetts ge den bästa bildkvaliteten. Däremot drog de mer ström, var ljussvagare och hade problem med inbränningar i större eller mindre grad. Tänk på plasma som tv-världens Rolls-Royce där vanliga Svenssons kör Volvo V70 (LCD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Tänka sig att jag därmed förmodligen aldrig kommer att uppleva en plasma TV. Har aldrig haft en själv och känner ingen som har en. Om de inte säljer bra så antar jag att de inte är mycket att hurra för.

Plasma-TVs kan inte visa lika ljus bild, vilket gör att de ser mörka/dassiga ut i strålkastarljus. Tyvärr har ju de flesta butiker extremt ljusa lokaler, så LCDer ser mycket ljusare och livligare ut bredvid Plasma. Väl hemma i TV-rummet så kör man aldrig med så ljus bild ändå, eftersom man inte har en strålkastare riktad mot TVn.

När man väl sitter med TVn i ett mörkt rum så kommer tvärt om LCDn se dassig ut med grå svärta osv, medan Plasma har bäcksvart svärta som verkligen ger djup i bilden.

Varför LCD går bra av samma anledning som apple och spelkonsoler grå bra (i stor uträkning) - okunniga konsumenter och giriga tillverkare.

Oled>Plasma>LCD utan tvekan.

Permalänk
Medlem

tycker det är synd att många skriver att dem älskar plasma och aldrig haft problem med dem men sen inte skriver vad dem har använt dem till. Tex om dem haft den inkopplad till datorn och haft windows statisk bild över dagen, gått in och surfat, kollat netflix och filmer etc så skulle jag varit imponerad men nu tror jag bara att dem haft teven i vardagsrummet inkopplad till digitalbox och bara zappat runt lite mellan kanalen och kollat en film sedan stängt av den.

Jag har en gammal teve lcd från när dem "platta" tevesarna kom för några år sedan, jag har 720p på den och hade den inkopplad via hdmi förut men dem slutade fungera så kör nu dvi från datorn till vga in på teven. Kollar film/serier på den, den får visa statisk bild flera timmar per dag och surfar också på den. Aldrig haft några problem med bilden på den.

Jag skulle vilja köpa ny nu och uppgradera storleken till en 50-60"are men blir så osäker på alla olika, funderat lite på en plasma då dem oftast varit billigare än en lcd men kommer då till inbränningar och skit på plasman. Är det bättre att köpa en led då istället då den ska vara inkopplad till dator och visa statisk bild (skrivbordet) väldigt ofta?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Här finns en ganska bra bild som demonstrerar LED:s oöverträffliga svärta gentemot OLED.....

http://www.consumerreports.org/cro/news/2014/10/lg-s-oled-tv-...

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Sen beror det ju även på vilken "färg profil"du kör tv:n i, om du kör t.ex dynamisk så är det större risk för ghosting än om man kör t.ex THX Cinema (som jag), men vist kanske jag har haft väldigt tur med min panel med.

Allmänt tips på färg inställningar för alla som har en för Panasonic VIERA VT60
http://www.patan77.com/screenshot/panasonic_VT60_color_head.j...

(viktigt att att man matchar input signalen om man kör rec 709 eller sRGB med TVns img#5)

http://www.patan77.com/screenshot/Panasonic_Viera_VT60_color_...

Dold text

TIPS 2: Bra YouTube kanal för alla TV geeks https://www.youtube.com/user/HDTVShootout

Trevliga inställningar , ska testa när jag kommer hem!!

Jag kommer absolut behålla min Plasma i minst 3 år till och förhoppningsvis har oled kommit ner i pris ganska så rejält då.
Böjda tv apparater ser intressant ut tycker jag. Så en Oled, 4k och böjd för en 15k och runt 55" så köper jag! :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grymt bra nyhet! In med OLED fort som faen!

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

tycker det är synd att många skriver att dem älskar plasma och aldrig haft problem med dem men sen inte skriver vad dem har använt dem till. Tex om dem haft den inkopplad till datorn och haft windows statisk bild över dagen, gått in och surfat, kollat netflix och filmer etc så skulle jag varit imponerad men nu tror jag bara att dem haft teven i vardagsrummet inkopplad till digitalbox och bara zappat runt lite mellan kanalen och kollat en film sedan stängt av den.

Jag har en gammal teve lcd från när dem "platta" tevesarna kom för några år sedan, jag har 720p på den och hade den inkopplad via hdmi förut men dem slutade fungera så kör nu dvi från datorn till vga in på teven. Kollar film/serier på den, den får visa statisk bild flera timmar per dag och surfar också på den. Aldrig haft några problem med bilden på den.

Jag skulle vilja köpa ny nu och uppgradera storleken till en 50-60"are men blir så osäker på alla olika, funderat lite på en plasma då dem oftast varit billigare än en lcd men kommer då till inbränningar och skit på plasman. Är det bättre att köpa en led då istället då den ska vara inkopplad till dator och visa statisk bild (skrivbordet) väldigt ofta?

Plasma är gjord för att kolla på film resten kan man glömma. Men när det gäller just film så är plasma riktigt jävla bra. Kanske också skall nämna att om man inte köper en riktigt high end plasma så blir bilden egentligen bara bra om du släcker ner i rummet(men då blir det grymt). Men det är väl kanske oftast så man kollar film ändå. Om du skall använda din tv som datorskärm ofta eller spela spel med huddar i dagsljud hade jag valt en LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De tappade 43 % av testdeltagarna... Seriöst test är seriöst när nära hälften av deltagarna inte behagade stanna kvar till slutet.

Tillräckligt seriöst för att hamna som sticky i bildforumet på minhembio.com

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

tycker det är synd att många skriver att dem älskar plasma och aldrig haft problem med dem men sen inte skriver vad dem har använt dem till. Tex om dem haft den inkopplad till datorn och haft windows statisk bild över dagen, gått in och surfat, kollat netflix och filmer etc så skulle jag varit imponerad men nu tror jag bara att dem haft teven i vardagsrummet inkopplad till digitalbox och bara zappat runt lite mellan kanalen och kollat en film sedan stängt av den.

Jag har en gammal teve lcd från när dem "platta" tevesarna kom för några år sedan, jag har 720p på den och hade den inkopplad via hdmi förut men dem slutade fungera så kör nu dvi från datorn till vga in på teven. Kollar film/serier på den, den får visa statisk bild flera timmar per dag och surfar också på den. Aldrig haft några problem med bilden på den.

Jag skulle vilja köpa ny nu och uppgradera storleken till en 50-60"are men blir så osäker på alla olika, funderat lite på en plasma då dem oftast varit billigare än en lcd men kommer då till inbränningar och skit på plasman. Är det bättre att köpa en led då istället då den ska vara inkopplad till dator och visa statisk bild (skrivbordet) väldigt ofta?

Jag kör plasma. Pc inkopplad och på 24/7 netflix, surf o.s.v.. inga inbränningar överhuvudtaget. Det är en förlegad myt. Jag har däremot en LCD i sovrummet. Den har 4 inbränningar. En klocka, windows logga och ett par till fläckar efter kanalmärke.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fade-swe:

Tillräckligt seriöst för att hamna som sticky i bildforumet på minhembio.com

Ja att hamna som Sticky på Prisjakts forum känns som en bra kvalitetsstämpel. Den blev också en öppen sticky med syfte att diskutera olika liknande jämförelser mellan olika tekniker, inte för att den är den ultimata sanningen.

"Denna tråd blev en sticky och syftet med den är alltså att diskutera shootouts mellan olika tv-apparater"

Så du ser alltså att den postats i en öppen tråd som ska samla olika tester är det enda kriteriet för att anses som en seriös artikel?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja att hamna som Sticky på Prisjakts forum känns som en bra kvalitetsstämpel. Den blev också en öppen sticky med syfte att diskutera olika liknande jämförelser mellan olika tekniker, inte för att den är den ultimata sanningen.

"Denna tråd blev en sticky och syftet med den är alltså att diskutera shootouts mellan olika tv-apparater"

Så du ser alltså att den postats i en öppen tråd som ska samla olika tester är det enda kriteriet för att anses som en seriös artikel?

"tillräckligt seriös" för att uppmärksammas och diskuteras ja. Vad du försöker klanka ner på minhembioforumet, på vilket sätt är det forumet mindre seriöst för att det har länkats ihop med prisjakts site?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

hmm, NETflix 4k? Varför kör man test med Netflix 4K? Vad jag läst så slår det knapp ens 1080p Blu-ray skivor?

Bara för det är 4K betyder inte att kvalitén är bättre, det finns andra parametrar som avgöra. Hade 4K haft samma förutsättningar(eller bättre) än 1080p på Blu-ray skiva så hade jag helt klart förstått om man sett positiv skillnad, annars är jag högst tveksam. Men jag har inte själv sett detta så jag ska inte säga något om det.

Du skriver mkt klokt i denna tråd men ovanstående missuppfatta du. De körde "native 4K-klipp" från en MacPro, inte Netflix 4K.

Eftersom David Mackenzie var med på ett hörn så tror jag förövrigt arrangörerna är väl införstådda i det finns fler faktorer än signalupplösning som bestämmer den tekniska kvalitén, snubben jobbar ju trots allt som "compressionist" så insikten i ämnet saknades nog inte.

Citat:

Det jag sett är 1080p VS 4K i butik sida vid sida där 4K TVn var något större, skillnaden fanns där men man fick helt klart titta efter den. Sen är det som vanligt med butiker, de vill så klart sälja de nya finesserna så man får ta det med en nypa salt.

Oklart vad du menar här, innan pratar du om signalupplösning (1080p vs 2160p) men ovanstående stycke handlar om displayupplösning (FullHD vs 4K, eller mer exakt 1920*1080 vs 3840*2160), är det korrekt uppfattat?

Om det var displayupplösning du jämförde, vilken insignal/insignaler användes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du skriver mkt klokt i denna tråd men ovanstående missuppfatta du. De körde "native 4K-klipp" från en MacPro, inte Netflix 4K.

Eftersom David Mackenzie var med på ett hörn så tror jag förövrigt arrangörerna är väl införstådda i det finns fler faktorer än signalupplösning som bestämmer den tekniska kvalitén, snubben jobbar ju trots allt som "compressionist" så insikten i ämnet saknades nog inte.

Jag läste tydligen inte artikeln ingående utan snappade bara upp netflix och 4K och antog att det var detta man använt för tester vilket kändes minst sagt oproffsigt. Självklart borde jag ha läste det mer ingående.

Uppenbarligen är jag inte tillräckligt insatt i 4K standarden för att kunna uttala mig i detalj, jag har fått för mig att strömma 4K från netflix inte behövde någon speciell kompatibilitet utan egentligen bara till att strömma via en dator eller liknande. Jag antar att det i detta fallet rörde sig om inbyggd stöd för att koppla upp sig och strömma 4K direkt från netflix utan extern enhet.

Skrivet av ipac:

Oklart vad du menar här, innan pratar du om signalupplösning (1080p vs 2160p) men ovanstående stycke handlar om displayupplösning (FullHD vs 4K, eller mer exakt 1920*1080 vs 3840*2160), är det korrekt uppfattat?

Om det var displayupplösning du jämförde, vilken insignal/insignaler användes?

TV apparaterna hade panelerna 1080p kontra 4K, efter som man demonstrerade 4K och lyfte fram det som en positiv upplevelse så antar jag att strömmen var 4K.

Det intressanta var faktiskt att direkt pekade vi ut 4K TVn som bättre men efter närmare inspektion så kunde man konstatera att brightness var högre ställd på 4K panelen och som vi redan vet så har vi generellt en förkärlek till ljus. När man kom till rätta med brightness var det helt klart svårare att se skillnader men visst gick det om man inspekterade nog.

Självklart tycker jag att alla ska bilda sin egen uppfattning men för mig är det klart att det finns många andra parametrar som är mycket viktigare än 1080p kontra 4K.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

"tillräckligt seriös" för att uppmärksammas och diskuteras ja. Vad du försöker klanka ner på minhembioforumet, på vilket sätt är det forumet mindre seriöst för att det har länkats ihop med prisjakts site?

Känns ganska OT men tyvärr får jag nog säga att minhembioforum har tappat fruktansvärt de senaste åren. Har jag Hifi eller TV frågor får jag ofta bättre svar här på Sweclockers och fungerar inte det så drar jag mig till utländska siter. Visst kan det visst finnas en och annan som vet vad de pratar om på minhembioforumet men det känns som antalet har gått ner kraftigt.

Förr var jag mycket på det forumet men då svaren på mina frågor sällan funnits där så har jag draget mig till andra forum.

Att basera hur seriös ett forum är på enstaka trådar (klistrade eller inte) känns väldigt konstigt. Däremot är det specifika användare som har en viss profil inom ämnet så köper jag det. Är det så att forumet i sig har experter som postar artiklar och även då klistrade trådar som har en bra tyngd så ger det såklart extra poäng men vad jag vet så är detta väldigt tunt på minhembioforum?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Någon som vet om 60PB560V har mycket input lag? Blev sugen på en sådan nu.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De tappade 43 % av testdeltagarna... Seriöst test är seriöst när nära hälften av deltagarna inte behagade stanna kvar till slutet.

Det faktum att ett antal av deltagarna väljer att gå innan röstning säger ju iofs inget om kvalitén på testet som sådant. Däremot säger det lite om ambitionsnivån hos de som lämnade testet i förtid.

Eller menar du att testet hade varit mer seriöst om de låst dörrarna till lokalen så ingen kom ut?

Ärligt talat, att säga "åhh, massa folk gick ju - gud vilket oseriöst test" är faktiskt rätt krasslig logik. Låter mera som gnäll för gnällandets skull, inte helt ovanligt på denna sajt...

Ang. bildtest så gjorde förövrigt samma arrangör ett sådant då de jämförde enbart två displayer, 4K resp FullHD-upplösta (matade med 2160p resp 1080p signaler som härröde från samma källmaterial), i syfte att svara på frågan "ser man nån skillnad". Kanske hade det varit möjligt även i detta fallet men nånstans antar jag att man får dra en gräns för vad som är görbart i praktiken.

Shootouts av denna typ är svårt att göra "prickfritt", och ingen har påstått att testet var perfekt men man kan iaf konstatera att testet är bättre utfört än vad de flesta av oss mäktar med då vi springer runt i butikerna och sett i det perspektivet är det inte helt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Uppenbarligen är jag inte tillräckligt insatt i 4K standarden för att kunna uttala mig i detalj, jag har fått för mig att strömma 4K från netflix inte behövde någon speciell kompatibilitet utan egentligen bara till att strömma via en dator eller liknande. Jag antar att det i detta fallet rörde sig om inbyggd stöd för att koppla upp sig och strömma 4K direkt från netflix utan extern enhet.

Faktum är att för att idag se Netflix 4K så krävs det att man gör det via supportade tv-apparaters interna spelare.
Riktigt värdelöst mao men jag antar att det är i syfte att, iaf såhär i början, hålla nere antalet "tittare" då det hela är rätt bandbreddskrävande.

Citat:

TV apparaterna hade panelerna 1080p kontra 4K, efter som man demonstrerade 4K och lyfte fram det som en positiv upplevelse så antar jag att strömmen var 4K.

Det finns i teorin förvisso inget som hindrar en FullHD-apparat från att ta emot, eller spela upp, en 2160p-ström men mig veterligen finns det ingen som klarar av det i praktiken. Så det troliga är att du förutom två olika apparater oxå jämförde två olika insignaler.

Citat:

Det intressanta var faktiskt att direkt pekade vi ut 4K TVn som bättre men efter närmare inspektion så kunde man konstatera att brightness var högre ställd på 4K panelen och som vi redan vet så har vi generellt en förkärlek till ljus. När man kom till rätta med brightness var det helt klart svårare att se skillnader men visst gick det om man inspekterade nog.

Brightness? Antar att du menar Backlight-inställningen, att ha [för hög] Brightness (dvs svartnivå) blir ingen glad av.

Men ja, är jämförelseobjekten inte kalibrerade så är det mycket vanskligt att göra jämförelser, absolut.

Citat:

Självklart tycker jag att alla ska bilda sin egen uppfattning men för mig är det klart att det finns många andra parametrar som är mycket viktigare än 1080p kontra 4K.

Det är dagens sanning det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Känns ganska OT men tyvärr får jag nog säga att minhembioforum har tappat fruktansvärt de senaste åren. Har jag Hifi eller TV frågor får jag ofta bättre svar här på Sweclockers och fungerar inte det så drar jag mig till utländska siter. Visst kan det visst finnas en och annan som vet vad de pratar om på minhembioforumet men det känns som antalet har gått ner kraftigt.

Förr var jag mycket på det forumet men då svaren på mina frågor sällan funnits där så har jag draget mig till andra forum.

Att basera hur seriös ett forum är på enstaka trådar (klistrade eller inte) känns väldigt konstigt. Däremot är det specifika användare som har en viss profil inom ämnet så köper jag det. Är det så att forumet i sig har experter som postar artiklar och även då klistrade trådar som har en bra tyngd så ger det såklart extra poäng men vad jag vet så är detta väldigt tunt på minhembioforum?

Tror du missuppfattat lite. Flera kommenterar det lilla blindtestet utan att de ens läst igenom innehållet och avfärdar det som oseriöst. Då nämnde jag som ett exempel att det var iaf tillräckligt seriöst att tas upp och diskuteras på minhembioforumet. Då Zotamedu misstolkar det som att jag enbart tycker testet är seriöst för att det tas upp på "Prisjakts forum" som han så fint uttrycker det.

Ett forum blir inte seriösare än dess användare...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Tror du missuppfattat lite. Flera kommenterar det lilla blindtestet utan att de ens läst igenom innehållet och avfärdar det som oseriöst. Då nämnde jag som ett exempel att det var iaf tillräckligt seriöst att tas upp och diskuteras på minhembioforumet. Då Zotamedu misstolkar det som att jag enbart tycker testet är seriöst för att det tas upp på "Prisjakts forum" som han så fint uttrycker det.

Ett forum blir inte seriösare än dess användare...

Jag missuppfattar inte: du skriver :

Citat:

Tillräckligt seriöst för att hamna som sticky i bildforumet på minhembio.com

Precis som om det är något tecken på att det är seriöst? kom igen om någon känd profil inom ämnet nämnt eller taget upp det för diskussion eller att en seriös tidskrift web/eller tidning taget upp testet.

Men visst, om den person som har lagt in den som sticky är en känd profil inom ämnet så ber jag om ursäkt, det finns ingen chans för mig att hålla koll på sådant när jag inte rör mig på det forum längre.

Om testet i sig är seriöst eller inte är mer eller mindre omöjligt att reda ut, det finns för många parametrar som påverkar inte minst den individuella individen och dess egna värderingar.

För mig tar jag allt som inte kommer från flera olika källor med en nypasalt. Man läser/ser allt för mycket reviews/test som är kraftigt vinklade på ett eller annat vis.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har nog köpt min sista tv oavsett. Blir bara projektorer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag missuppfattar inte: du skriver :

Precis som om det är något tecken på att det är seriöst? kom igen om någon känd profil inom ämnet nämnt eller taget upp det för diskussion eller att en seriös tidskrift web/eller tidning taget upp testet.

Ett exempel på flera tycker att innehållet i det lilla blindtestet är seröst ja. Jag baserar inte att ett helt forum är seriöst beroende på vad det har för sticky trådar som du påstår att jag gör i din föregående post.

Skrivet av Neon:

Men visst, om den person som har lagt in den som sticky är en känd profil inom ämnet så ber jag om ursäkt, det finns ingen chans för mig att hålla koll på sådant när jag inte rör mig på det forum längre.

Känd profil på deras TV forum, ja...

Skrivet av Neon:

Om testet i sig är seriöst eller inte är mer eller mindre omöjligt att reda ut, det finns för många parametrar som påverkar inte minst den individuella individen och dess egna värderingar.

För mig tar jag allt som inte kommer från flera olika källor med en nypasalt. Man läser/ser allt för mycket reviews/test som är kraftigt vinklade på ett eller annat vis.

Man får ju ta hänsyn till precis vad det är, ett litet blindtest, man kan ju självklart inte jämföra det med stora studier eller djupa reviews. Men det trodde jag var självklart för alla här. Ska vara väldigt noga med att påpeka det i fortsättningen...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....