Microsoft Band är smart träningsarmband för Windows Phone, Android och IOS

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Band är smart träningsarmband för Windows Phone, Android och IOS

När Microsoft ger sig in i matchen för smarta klockor är det med träningsfinesser i fokus och stöd för sammanlänkning med telefoner baserade på marknadens tre största operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ett så stort tryck på att göra dessa armband? Har aldrig sett någon ha en smartklocka eller armband, vad är grejen?

Permalänk
Medlem

Nice. Känns ändå som att de "fokuserat" lite och inte gjort nåt som skall kunna göra lite av varje. Mycket trevlig reklamvideo för övrigt! Inte så ofta man blir inspirerad av microsofts reklam

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Detta kan vara just det jag har letat efter så länge. Att dessa enheterna har GPS inbyggt är sällsynt. Nu framgår det inte i videon, men med tanke på att den har GPS hoppas jag att man kan ta en löprunda utan telefonen och sen synka via en app när man kommer hem...

Jag ser ingen användning för dessa smarta armband om de inte kan användas självständigt under träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neio:

Är det verkligen ett så stort tryck på att göra dessa armband? Har aldrig sett någon ha en smartklocka eller armband, vad är grejen?

Har sett flera som har det men jag vet bara en av dom som använder den väldigt mycket dom andra använder den mer som en klocka känns det som.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neio:

Är det verkligen ett så stort tryck på att göra dessa armband? Har aldrig sett någon ha en smartklocka eller armband, vad är grejen?

Den tanken finns alltid när något nytt kommer, vem vet hur lång tid det tar att acceptera dem. Känner bara till Samsung Gear, antar att Apple har någon liknande produkt, så även om kanske suget inte är så enormt, så handlar säkert en hel del om att inte halka efter och att kunna erbjuda hela kedjan av produkter. Det är som AMDs, Intels och NVIDIAS värsting-CPU/GPU:er.

Permalänk
Medlem

Har själv en Garmin 910XT GPS-klocka när jag tränar. Om produkten fungerar fristående och inte kräver ständig uppkoppling mot en smartphone ser jag den som intressant. Jag tar oftast inte med mig telefonen när jag är ute och joggar. Dessutom är det intressant om pulsmätning sker tillförlitligt utan att man måste ha ett pulsband runt bröstet. Funkar den även att simma med? En träningsklocka ska vara vattentät och tåla tuffa tag.

Gillar inte att den har displayen på insidan av handleden, blir väldigt bakvänt tycker jag. Gissar att jag inte riktigt hör till målgruppen då jag inte ens har någon smartphone och så kör jag Linux på datorn hemma. Har i och för sig tillgång till en Nexus 7 surfplatta med Android men använder den inte så mycket.

Däremot så har jag fått min Garmin 910XT att funka ihop med Linux så den fyller sin funktion. Är väl just pulsbandet som skulle kunna vara skönt att slippa om det nu går att mäta pulsen tillförlitligt utan pulsband.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man stoppa in nya appar i den? Kan man i så fall utveckla själv eller är det bara Microsoft och deras app store som gäller? Det verkar ju vara ett stort steg framåt mot dagens smarta armbad men det väcker inte något större vill-ha-begär då det lämnar en del att önska.

Permalänk
Medlem

Lite besviken blev jag, hade hoppas på en surface inspirerad smartklocka med Windows 10

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Smart att göra arbandet kompatibelt med annat än Windows phone, annars hade de nog inte fått sålt något då Windows Phones globala marknadspenetration ligger någonstans runt 2.5%.

Jag gillar verkligen att Microsoft börjat inse att det är bra att vara "plattformsneutral"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neio:

Är det verkligen ett så stort tryck på att göra dessa armband? Har aldrig sett någon ha en smartklocka eller armband, vad är grejen?

Jag joggar mycket med telefonen och skulle kunna tänka mig att ha ett sånt om det fungerar bra. Beror lite på vad för sorts info den kan visa i kombination med andra fitness appar. Tex deltider, medelhastighet osv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Detta kan vara just det jag har letat efter så länge. Att dessa enheterna har GPS inbyggt är sällsynt. Nu framgår det inte i videon, men med tanke på att den har GPS hoppas jag att man kan ta en löprunda utan telefonen och sen synka via en app när man kommer hem...

Jag ser ingen användning för dessa smarta armband om de inte kan användas självständigt under träning.

Håller med. Hade varit ännu bättre om den haft lite lagring och att man kunde köra Spotify i offline mode utan att behöva ha med telefonen för att spela upp musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Smart att göra arbandet kompatibelt med annat än Windows phone, annars hade de nog inte fått sålt något då Windows Phones globala marknadspenetration ligger någonstans runt 2.5%.

Jag gillar verkligen att Microsoft börjat inse att det är bra att vara "plattformsneutral"

"Börjat inse"? Det var länge sen de lanserade bl.a. Office för Mac, sen för IOS och Android, för att inte tala om all hårdvara som funkar på olika plattformar. Ett av de största genidragen Microsoft har gjort är att lansera Xbox-kontrollen även för PC, så att den blivit mer eller mindre standard även för PC-spelare.

Permalänk
Medlem

Jag har inte mycket förhoppning om den här produktkategorin, att den någonsin ska slå stort. Tror det är något som stannar hos folk som tränar, om ens det. Jag behöver då ingen för den aktiviteten.

Stort plus för att den funkar på de tre stora telefonmjukvarorna dock!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moleskin:

Håller med. Hade varit ännu bättre om den haft lite lagring och att man kunde köra Spotify i offline mode utan att behöva ha med telefonen för att spela upp musik.

En liten device för just Spotify offline är precis vad jag har hoppats på i ett par år nu. Jag vill inte ha en stor j**la smartphone på armen när jag tränar men ibland vill jag ha musik med mig. iPod shuffle fast för Spotify.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant, men kom igen nu. 48 timmar är inte bra nog batteritid för att göra mig nöjd. Jag vill inte ladda skiten var och varannan natt för då tappar man ju hela vitsen med att den ska kunna mäta sömnen och väcka en. Mer batteri åt folket!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Inaktiv

Denna är nog det första smartklocka jag skulle tänkas kunna köpa. Den är riktigt snygg.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevlig ut, hoppas MS kommer med fler alternativ.

Sen inte för att vara gnällspik men ligger inte dollarkursen på 7.3? vilket borde betyda att den kostar runt 1450:-

Permalänk

Så man skulle ge 1850 kronor för detta? Snacka om onödig sak.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på hur den mäter kaloriintag. Såvitt jag vet finns det ingen smartwatch som gör det?

Permalänk
Avstängd

Träningsarmband,kosttillskott,PWO och ett årskort på gymmet som bara används till 3 veckor efter nyårslöftet.

Att batteriet är slut är väl en bra ursäkt för att slippa träna iallafall

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Swedish Berserk:

Så man skulle ge 1850 kronor för detta? Snacka om onödig sak.

Ger utan problem 1850kr för denna.

Onödigt, ja det är la personligt antar jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att detta är nog en av de mer intressanta klockorna på marknaden! Även om jag är en "apple-fanboy" så tror jag inte deras klocka kommer bli någon hit.. Samsung är inte komplatibel med iphone och har dessvärre inte hört så mycket bra om den heller! Den här har prislappen och (som det verkar) funktionerna jag är ute efter! Men som andra säger, vore trevligt om det går att ta med den utan tfn, annars kan man ju bara använda tfn ist och funktionen med en träningsklocka försvinner!

EDIT: Taget från MIcrosofts hemsida: "Go running without your phone and still get your pace and distance data."

Pricken över iet för mig! Blir en sådan när den kommer till Sverige

Visa signatur
Permalänk

Men va fan jag som trodde att denna skulle kunna vara ett billigare och vettigare alternativ till Apple Watch. Jag kör iOS men jag kommer aldrig köpa en smartklocka för över 1000 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så man skulle ge 1850 kronor för detta? Snacka om onödig sak.

Prylen i sig finner jag ganska användbar.
Har kollat efter någon smidigare notifikationsmojäng som smarta klockor, armband och till och med ringar, just för att slippa plocka upp mobilen varje gång den vibrerar.

Priset däremot. Nej tack. Är inte sugen på något över 1500;- för en sån här apparat vars största uppgift hos mig är att visa tiden och berätta för mig om det är värt att plocka upp mobilen eller inte. Den är för mig en förlängning till mobilen, inte någon revolutionerande och egen pryl.

Skrivet av r00p:

Ser riktigt trevlig ut, hoppas MS kommer med fler alternativ.

Sen inte för att vara gnällspik men ligger inte dollarkursen på 7.3? vilket borde betyda att den kostar runt 1450:-

Andra skatter, moms och sånt där trevligt puttar upp priset ett par steg när det tar sig över pölen och säljs här borta. Det gäller så gott som allt

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Jag är lite nyfiken på hur den mäter kaloriintag. Såvitt jag vet finns det ingen smartwatch som gör det?

Man får förmodligen peta in intaget själv

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Men va fan jag som trodde att denna skulle kunna vara ett billigare och vettigare alternativ till Apple Watch. Jag kör iOS men jag kommer aldrig köpa en smartklocka för över 1000 spänn.

Vänta, du tycker under 2000kr är dyrt, men du har en telefon som är väldigt mycket dyrare än alternativen som finns? Skulle du köra samma logik så skulle du definitivt inte ha köpt en iPhone, utan något annat billigare.

Dessutom har den mer funktioner än någon annan smartklocka. Exempelvis, uv-mätare, temperataurmätare och gps! Pulsmätare är inte heller vanligt bland smarta klockor. Inget av det där har du i en telefon.
Bara dom grejerna får ju mig att vilja ha denna klocka! Dessutom fungerar den av sig själv så du kan springa med den och sen synka till sin telefon. Plus den funkar till alla dom tre stora mobil-operativsystemen!
För att inte tala om betydligt längre batteritid än någon annan klocka med samma specifikation och funktioner.
Allt för under 2000 spänn!

Det enda jag vill ha mer är att den skulle varit vattentät så man kan simma med den och möjligheten att koppla in två mobiltelefoner samtidigt

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så man skulle ge 1850 kronor för detta? Snacka om onödig sak.

Beror väl på om man mättat sitt köpbehov med annat eller är sugen på att köpa nåt nytt. Sjukt egentligen hur det blivit... :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Detta kan vara just det jag har letat efter så länge. Att dessa enheterna har GPS inbyggt är sällsynt. Nu framgår det inte i videon, men med tanke på att den har GPS hoppas jag att man kan ta en löprunda utan telefonen och sen synka via en app när man kommer hem...

Jag ser ingen användning för dessa smarta armband om de inte kan användas självständigt under träning.

Skrivet av ronnylov:

Har själv en Garmin 910XT GPS-klocka när jag tränar. Om produkten fungerar fristående och inte kräver ständig uppkoppling mot en smartphone ser jag den som intressant. Jag tar oftast inte med mig telefonen när jag är ute och joggar. Dessutom är det intressant om pulsmätning sker tillförlitligt utan att man måste ha ett pulsband runt bröstet. Funkar den även att simma med? En träningsklocka ska vara vattentät och tåla tuffa tag.

Gillar inte att den har displayen på insidan av handleden, blir väldigt bakvänt tycker jag. Gissar att jag inte riktigt hör till målgruppen då jag inte ens har någon smartphone och så kör jag Linux på datorn hemma. Har i och för sig tillgång till en Nexus 7 surfplatta med Android men använder den inte så mycket.

Däremot så har jag fått min Garmin 910XT att funka ihop med Linux så den fyller sin funktion. Är väl just pulsbandet som skulle kunna vara skönt att slippa pom det nu går att mäta pulsen tillförlitligt utan pulsband.

Skrivet av Chippen2188:

Skulle vilja säga att detta är nog en av de mer intressanta klockorna på marknaden! Även om jag är en "apple-fanboy" så tror jag inte deras klocka kommer bli någon hit.. Samsung är inte komplatibel med iphone och har dessvärre inte hört så mycket bra om den heller! Den här har prislappen och (som det verkar) funktionerna jag är ute efter! Men som andra säger, vore trevligt om det går att ta med den utan tfn, annars kan man ju bara använda tfn ist och funktionen med en träningsklocka försvinner!

Den här produkten kan användas fristående utan telefon när du tränar.

Fitat engadget: http://www.engadget.com/2014/10/29/microsoft-band-leak/

As indicated by the apps, it's ready to work with whatever mobile platform you bring to the table, but with its built-in GPS, you can go running without a phone and still track your workout.
Så som jag förstår det av artikeln. Så importerar du datan från löprundan, till kompatibla träningsprogram.

Finns nog en risk för att en sånhär kommer att vara runt handleden stockholm marathon 2015. Åtminstone Runteq zoi kommer att vara med.
Runteq zoi parat med denhär produkten borde vara en super kombination.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Tycker den ser najs ut! Vill själv ha ett band och inte en klocka och denna ser ut att uppfylla det jag vill ha ut av ett smartband.
Dock är det inte vattentätt, vilket är ett gigantiskt minus för min del iallafall.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q