Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byta ut 92mm fläkt för cpu-kylare i syfte att sänka ljudnivån vid last

Permalänk
Medlem

Byta ut 92mm fläkt för cpu-kylare i syfte att sänka ljudnivån vid last

Jag har tänkt byta ut min 92mm fläkt som sitter på cpu kylaren i syfte att få ned ljudnivån helst vid samma temperaturer. Jag upplever inga temp problem idag utan ligger på 25-30C vid lättare last och ca 55-60C vid spelande. Chassit är ett fractal design define R4 med 2st Fractal Design 140mm Silent Series R2 i fronten och 1 bak som körs på low/mid på fan-controllern.

Nuvarande fläkt är original fläkten som följer med SilverStone AR02 som oftast kör 1400 rpm i idle och brukar gå upp till ca 2200-2400 rpm vid gaming.

Ljudnivå: 24db@2800rpm (16db@1200rpm)
Statiskt tryck: ??
Luftflöde: 56 CFM

De står vad jag kan se mellan NF-B9 eller SilentWings 2 som de mest lämpliga uppgraderingarna men andra förslag tas gärna emot.

Noctua NF-B9 redux PWM
Ljudnivå: 17.6 db@1600rpm
Statiskt tryck: 1,61
Luftflöde: 37.9 CFM

be quiet! SilentWings 2 PWM
Ljudnivå: 17.4 db@1800rpm
Statiskt tryck: 1,98
Luftflöde: 32.6 CFM

Jag kan tänka mig att SilentWings skulle vara det bättre valet då den vid max ger 19% högre statiskt tryck med 14% lägre luftflöde med endast 2% högre ljudnivå.

Tanken där är att det ökade statiska trycket har större inverkan än det minskade luftflödet då luften skall genom kylaren men jag är inte helt på det klara med detta så någon klokare där ute kanske kan råda mig.

Jag kanske ska nämna också att jag laborerat med att klocka ned cpu fläkt till idle fart under gaming för att se hur mycket det inverkar på ljudbilden då ändå grafikkortets fläkt låter men det är helt klart en gigantisk förbättring. Med CPU-fan på 1500rpm vid gaming får jag en väsentligt lägre ljudnivå men då får jag temperatur problem så det är inte ett alternativ med nuvarande fläkt.

Permalänk
Avstängd

Ljudnivå samt statiskt tryck är det intressanta..jag skulle valt Be Quiet.