Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ha bra nätverkshygien - Kan jag lägga tidschema på torrents etc

Permalänk
Medlem

Ha bra nätverkshygien - Kan jag lägga tidschema på torrents etc

Hej!
Jag delar lägenhet med folk och vi kommer överrens om att vi ska ladda ner torrents etc på nätterna så man kan jobba okej på dagtid/kvällstid. Det funkar dock inte alltid och jag undrar därför om/hur man kan ställa in t ex så man bara tillåter torrents typ mellan 22-06 och/eller stänger av dessa. Jag vet att det går för min skola har stängt av torrents men i princip allt annat är helt öppet, man kan ladda ner filer etc.

Skulle även vara trevligt att bestämma att direkta filnerladdningar bara tar x kb/s osv så eller annan krävande aktivitet så man iaf alltid får ut halvspeed men det kanske är att fråga om för mycket. Samma sak med dropbox/synktjänster, det vore väldigt grymt att reservera så att iaf mellan 11-16 så drar även dessa max 20% av bandbredden.

Är detta 100% routerrelaterat? Jag har en gammal dlink dir655 som ju var bra för 6-7 år sen men jag ska få en router som stödjer wifi AC så jag vettefan, den kanske är bättre.

Tacksam för svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Schemaläggning kan göras i de flesta torrent-klienterna.
Dropbox har jag ingen större koll på, tyvärr.

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

Schemaläggning kan göras i de flesta torrent-klienterna.
Dropbox har jag ingen större koll på, tyvärr.

Verkar som du inte läste vad jag skrev. Jag skrev i routern, för alla användare. QoS hette det tydligen, en term jag har hört men inte gått in i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

QoS kan du prioritera trafik på t.ex portar och liknande. Om du behöver hemsidor för jobb så kan du prioritera port 80 t.ex så all http trafik går före allt annat. Men det sättar inte hastighets begränsningar direkt även om det blir så.

Annars brukar vissa hemma routrar ha traffic shaping funktioner, där skall du kunna ställla in hastighets begränsningar.

Permalänk
Medlem

lastbalansera istället så kan folk tanka torrents ändå....

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

lastbalansera istället så kan folk tanka torrents ändå....

Den får du gärna utveckla. Lastbalansera mellan vad?

OnTopic: Det du (TS) vill gör är tyvärr ganska avancerat för en router. För att kunna strypa en viss typ av trafik så måste routern kunna identifiera den. Och det är lättare sagt än gjort med tanke på att torrents kan komma på helt random portar.

Vidare är det svårt att prioritera viss trafik framför annan. Du skriver inte vad du har för uppkoppling eller router men eftersom det går trögt kan jag gissa på t.ex ADSL24M. Om du i din router "bara" prioriterar trafik så kommer den att prioritera trafik på ut på sina LAN interface. Dvs den försöker se till så att http går före torrent ut på ett 1G interface - och det känns ju rätt värdelöst när den trånga sektorn är 24Mbps.

Jag tror inte den bästa/enklaste lösningen är teknik. Utan ni måste försöka komma överens om spelreglerna för er uppkoppling: Fildelning är aja-baja mellan 18-24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Den får du gärna utveckla. Lastbalansera mellan vad?

OnTopic: Det du (TS) vill gör är tyvärr ganska avancerat för en router. För att kunna strypa en viss typ av trafik så måste routern kunna identifiera den. Och det är lättare sagt än gjort med tanke på att torrents kan komma på helt random portar.

Vidare är det svårt att prioritera viss trafik framför annan. Du skriver inte vad du har för uppkoppling eller router men eftersom det går trögt kan jag gissa på t.ex ADSL24M. Om du i din router "bara" prioriterar trafik så kommer den att prioritera trafik på ut på sina LAN interface. Dvs den försöker se till så att http går före torrent ut på ett 1G interface - och det känns ju rätt värdelöst när den trånga sektorn är 24Mbps.

Jag tror inte den bästa/enklaste lösningen är teknik. Utan ni måste försöka komma överens om spelreglerna för er uppkoppling: Fildelning är aja-baja mellan 18-24.

Problemet är att jag funderar på att hyra ut airbnb snart och vore grymt att slippa förklara för någon ryss som inte pratar engelska som kommer för 2 dagar. Men QoS verkar nice, man kan säkert lokalisera 3-4 portar för de vanligaste klienterna och prioritera http-traffik, det verkar nice.

Visa signatur