Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Söker hjälp angående överklockning, i7 4790K

Permalänk

Söker hjälp angående överklockning, i7 4790K

Hallååå där! Jag har en fråga om överklockning (cpu)

Jag är inte särskilt påläst av temperaturer, hur mycket komponenter tål osv. Men jag har i alla fall köpt en ny dator för knappt 2 veckor sedan och den går hur bra som helst.

Min första fråga är, vad hjälper en snabbare cpu med? Kommer jag ens märka skillnad om jag går från 4,0GHz till typ 4,4/4,6GHz? Datorn går ju så pass bra så jag märker liksom inte av lagg/ sega laddningar osv. det mesta händer blixtsnabbt. Det jag använder datorn till är spel, photoshop, lyssna på musik och surfa på webben.

Min andra fråga är då att hur mycket tror ni att jag kan överklocka den utan att den pajjar? Jag har en cooler master hyper 212 EVO cpu-kylare, och dessutom 4 stycken corsair air series AF140 fläktar i mitt chassi så kylningen borde väl inte vara så kass?
Jag har inte klockat den alls sedan jag fick den från inet.

Tacksam för svar!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk

Jag har ungefär samma setup som dig och har klockat min till 4.5 stabilt med bra temps under stresstest, längre än så gick inte för mig iallafall utan att mata på så mycket spänning att kylaren inte hänger med.
Märker jag nån skillnad ? Nja , lite skillnad i bf4 inbillar jag mig att det gav men annars vettefasen. Men kul är det ☺️
Överväger att skaffa bättre kylning och fortsätta hehe .

Edit; såvida du inte tycker det är roligt att pilla med klocken så tjänar du inget större i dagsläget på att göra det. Den duger gott som den är stock .

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Skrivet av matadoren:

Jag har ungefär samma setup som dig och har klockat min till 4.5 stabilt med bra temps under stresstest, längre än så gick inte för mig iallafall utan att mata på så mycket spänning att kylaren inte hänger med.
Märker jag nån skillnad ? Nja , lite skillnad i bf4 inbillar jag mig att det gav men annars vettefasen. Men kul är det ☺️
Överväger att skaffa bättre kylning och fortsätta hehe .

Edit; såvida du inte tycker det är roligt att pilla med klocken så tjänar du inget större i dagsläget på att göra det. Den duger gott som den är stock .

Då klockar jag den inte, tack för bra svar!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510