Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gtx 970 SLI låg och ostabil usage i spel

Permalänk

Gtx 970 SLI låg och ostabil usage i spel

Hej,

Jag har märkt att mina usage är väldigt ostadiga, båda korten pendlar mellan 50-70 i usage.
Jag har dem nyaste drivrutinerna och provat alla olika inställningar, vsync off/on, perfomance mode.
Testat med alla förgående drivrutiner och formaterad OS utan någon vidare resultat

Däremot när jag testar Furmark och heaven så ligger usage på båda korten stabilt mellan 98-99%.

Det är så i varje spel jag har spelat hittils; Ryse. Crysis 2 & 3. Watch dogs, Lords of the fallen etc.
När jag stänger av SLI så har jag 99% usage på kortet i spelen. I COD AW har jag faktiskt bättre fps med ett kort än vad jag har i SLI...
Lite tråkigt då men har investerat ganska dyra saker och inte får ut allt kräm..

Jag har svårt att tro att min cpu bottleneckar. Då, som maximalt, ligger core 1 högst på 80% medan de 3 andra ligger då på 50-60 % (annars ligger alla normalt på ca 50-60 %) , men man vet aldrig.

Har läst att andra med samma problem, kan det bero på dagens drivrutiner?
Vad tror ni?

Asus sabertooth z87 @ senaste bios
I5 4670k @ 4,5 ghz / noc d14
8 gig ram
Gtx 970 SLI
240 GB SSD & 2TB 7200 rmp

Permalänk
Medlem

Med en kärna på 80% och resten 50-60 så skulle jag vilja säga att CPU'n är flaskhalsen ändå.
Skulle gissa på att om du klockar ner den till standard så kommer belastningen att se likadan ut.
Och GPU belastningen skvallrar även den om CPU'n.
Hur ser CPU belastningen ut med 1 GPU ?

Spel belastar ju inte systemet på riktigt samma sätt som rena benchmarks.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Med en kärna på 80% och resten 50-60 så skulle jag vilja säga att CPU'n är flaskhalsen ändå.
Skulle gissa på att om du klockar ner den till standard så kommer belastningen att se likadan ut.
Och GPU belastningen skvallrar även den om CPU'n.
Hur ser CPU belastningen ut med 1 GPU ?

Spel belastar ju inte systemet på riktigt samma sätt som rena benchmarks.

Notera att den kärnan inte står konstant på 80%, den peakar rättare sagt på 80 någon sekund men går ner till ca 60-70%.
Jag har läst på flera amerikanska sidor där de påpekar att inget kort idag , även i SLI, skall flaskhalsa en bra överklockad i5 4670k.

Edit* Herregud, spelade nya COD precis. Jag har 60 fps med högsta inställningar i SLI men får 85-105 med single kort...
Cpu ligger på 50-65% samtliga kärnor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av shahabi89:

Notera att den kärnan inte står konstant på 80%, den peakar rättare sagt på 80 någon sekund men går ner till ca 60-70%.
Jag har läst på flera amerikanska sidor där de påpekar att inget kort idag , även i SLI, skall flaskhalsa en bra överklockad i5 4670k.

Edit* Herregud, spelade nya COD precis. Jag har 60 fps med högsta inställningar i SLI men får 85-105 med single kort...
Cpu ligger på 50-65% samtliga kärnor..

Har ingen aning on hur nytt "nya cod" är, men är det rätt nytt så kanske SLI inte fungerar korrekt än.

Permalänk

Testat en annan klockning på både GPUs å CPU?
CoD AW stödjer inte SLI än - https://steamcommunity.com/app/209650/discussions/0/613940477...