vilken 120/140mm vattenkylning är bäst?

Permalänk
Medlem

vilken 120/140mm vattenkylning är bäst?

Snart är de jul igen! Tänkte önska mig vattenkylning. Ett färdigt system då jag inte vågar bygga ett själv.
Så då är frågan: vilket är bäst/mest prisvärt? Måste vara 120 elr 140mm.
Kör just nu med en CM hyper 212 Evo luftkylning.
Vet ni ifall fläktarna ska bytas ut så får ni gärna tipsa mot vilka.

Alla tips är välkomna.
Om den är snygg blir de bonuspoäng.

Tack i förskott!

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Snart är de jul igen! Tänkte önska mig vattenkylning. Ett färdigt system då jag inte vågar bygga ett själv.
Så då är frågan: vilket är bäst/mest prisvärt? Måste vara 120 elr 140mm.
Kör just nu med en CM hyper 212 Evo luftkylning.
Vet ni ifall fläktarna ska bytas ut så får ni gärna tipsa mot vilka.

Alla tips är välkomna.
Om den är snygg blir de bonuspoäng.

Tack i förskott!

Denna kanske? https://www.komplett.se/cooler-master-nepton-280l-cpu-kylare/...

Permalänk
Medlem

Noctua NF-F12 PWM eller NF-P12 PWM skulle jag rekommendera som fläktar. NF-F12 ger ett par grader bättre temperaturer men låter mer än NF-P12. NF-P12 är tystare men ger ett par högre temperaturer. Tror inte man kommer höra skillnaden eftersom båda styrs via PWM.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Snart är de jul igen! Tänkte önska mig vattenkylning. Ett färdigt system då jag inte vågar bygga ett själv.
Så då är frågan: vilket är bäst/mest prisvärt? Måste vara 120 elr 140mm.
Kör just nu med en CM hyper 212 Evo luftkylning.
Vet ni ifall fläktarna ska bytas ut så får ni gärna tipsa mot vilka.

Alla tips är välkomna.
Om den är snygg blir de bonuspoäng.

Tack i förskott!

Fråga varför just vattenkylare? Finns ju riktigt bra luftkylare också!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Den där är 280, Han är ute efter 120/140.

Till TS: Både Corsair H80i (120mm) och H90 (140mm) är bra kylare, Jag skulle dock rekommendera en stor tornkylare i första hand (Typ Noctua NH-D15 eller liknande), Riktigt bra kylare för pengarna, Dessutom mkt tystare än dessa slutna vattenkylare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Den där är 280, Han är ute efter 120/140.

Till TS: Både Corsair H80i (120mm) och H90 (140mm) är bra kylare, Jag skulle dock rekommendera en stor tornkylare i första hand (Typ Noctua NH-D15 eller liknande), Riktigt bra kylare för pengarna, Dessutom mkt tystare än dessa slutna vattenkylare

Får fundera lite. Köper jag Noctua måste jag ju byta ut fläktarna :/ allt ska va svart XD

Skrivet av NatureBoyyy:

Fråga varför just vattenkylare? Finns ju riktigt bra luftkylare också!

Tkr det är skitkul att försöka fixa en så snygg burk som möjligt o vattenkylning är så förbannat snyggt

Skrivet av Superlight:

Noctua NF-F12 PWM eller NF-P12 PWM skulle jag rekommendera som fläktar. NF-F12 ger ett par grader bättre temperaturer men låter mer än NF-P12. NF-P12 är tystare men ger ett par högre temperaturer. Tror inte man kommer höra skillnaden eftersom båda styrs via PWM.

Dom tysta får de bli isåfall!

Tack för alla svat

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Tkr det är skitkul att försöka fixa en så snygg burk som möjligt o vattenkylning är så förbannat snyggt

Vill du ha vattenkylning, tycker jag att du skall satsa på det. Finns hur många olika som helst nästan på marknaden.
Jag har själv en Antec Kühler H2o 1220 som jag skaffade, då jag tyckte den gamla Noctua-bull-mull kylaren var för stor. Man vill ju inte gärna ha en kylare, som tar upp all plats kring moderkortet. Många här på Sweclockers trivs dock ovanligt bra med detta.
Här har du ett gäng i storlek 140.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vill du ha vattenkylning, tycker jag att du skall satsa på det. Finns hur många olika som helst nästan på marknaden.
Jag har själv en Antec Kühler H2o 1220 som jag skaffade, då jag tyckte den gamla Noctua-bull-mull kylaren var för stor. Man vill ju inte gärna ha en kylare, som tar upp all plats kring moderkortet. Många här på Sweclockers trivs dock ovanligt bra med detta.
Här har du ett gäng i storlek 140.
/Lifooz

Vad har du för tempo?

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Vad har du för tempo?

25 grader idle och 46 grader, med 12 minuter prime-95.
Jag applicerade min pasta via kryss-metoden.
Notera dock att jag har Antec Kühler H2o vilket är en 240 radiator i push´n pull
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

25 grader idle och 46 grader, med 12 minuter prime-95.
Jag applicerade min pasta via kryss-metoden.
Notera dock att jag har Antec Kühler H2o vilket är en 240 radiator i push´n pull
/Lifooz

Du verkar ju ha lite koll. Satte på crysis o körde i tio min på allra högsta inställningar plus ett program som lägger lite tyngd på processorn. Högsta tempen än så länge är 60grader. Är det bra? Ska jag ha kvar min kylare? Kör en lätt klock till 3.8ghz

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Du verkar ju ha lite koll. Satte på crysis o körde i tio min på allra högsta inställningar plus ett program som lägger lite tyngd på processorn. Högsta tempen än så länge är 60grader. Är det bra? Ska jag ha kvar min kylare? Kör en lätt klock till 3.8ghz

För att vara 212 evo så är det faktiskt bra, då du har Haswell-I5a.
Jag har min 240 radiator frontmonterad, i ett C-M Storm Trooper chassi.
Jag skulle personligen aldrig gå tillbaka till en stor tornkylare, då jag tycker att dom tar en massa onödig plats, speciellt med tanke på att jag har höga ramminnen.
Nästa steg för mig blir Custom-water, men det blir om min ekonomi skulle bli bättre.
För pengarna så är slutna vattenkylare förbannat bra. Speciellt med tanke på att många av dom, ligger i samma prisklass som tornkylare.
Så det är lite tycke och smak. Men då du från början var inne på en sluten vattenkylare, så anser jag att du bör köra på en sådan.
Annars blir det bara att du kommer sitta och fråga dig själv, hur det hade varit med en sluten vattenkylare istället för tornkylare.
Det blir lite som att köpa en BMW, när man vill ha en Mercedes-Benz.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

För att vara 212 evo så är det faktiskt bra, då du har Haswell-I5a.
Jag har min 240 radiator frontmonterad, i ett C-M Storm Trooper chassi.
Jag skulle personligen aldrig gå tillbaka till en stor tornkylare, då jag tycker att dom tar en massa onödig plats, speciellt med tanke på att jag har höga ramminnen.
Nästa steg för mig blir Custom-water, men det blir om min ekonomi skulle bli bättre.
För pengarna så är slutna vattenkylare förbannat bra. Speciellt med tanke på att många av dom, ligger i samma prisklass som tornkylare.
Så det är lite tycke och smak. Men då du från början var inne på en sluten vattenkylare, så anser jag att du bör köra på en sådan.
Annars blir det bara att du kommer sitta och fråga dig själv, hur det hade varit med en sluten vattenkylare istället för tornkylare.
Det blir lite som att köpa en BMW, när man vill ha en Mercedes-Benz.
/Lifooz

Sådär ja. Har bestämt mig. Hört så mkt dåligt om färdiga vattenkylningar att jag bestämt mig för en Dark Rock 3 (Y)

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Sådär ja. Har bestämt mig. Hört så mkt dåligt om färdiga vattenkylningar att jag bestämt mig för en Dark Rock 3 (Y)

D_D A iallafall.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!