Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn fryser med nya Intel 520, 240GB - "Återställning till enheten \Device\RaidPort0 utfärdades."

Permalänk

Datorn fryser med nya Intel 520, 240GB - "Återställning till enheten \Device\RaidPort0 utfärdades."

Hejhej

Jag har nu installerat Windows 7 på en nyinköpt Intel 520 på 240GB från NetOnNet. Det jag såg till var att det var AHCI i BIOS och inte IDE. För det blev ju inte så bra sist när jag missade det.

Men nu hänger sig datorn rätt som det är. Kanske i 1 minut ungefär. Och i Windows-felloggen står det såhär:

Återställning till enheten \Device\RaidPort0 utfärdades.

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event"> - <System> <Provider Name="nvstor" /> <EventID Qualifiers="32772">129</EventID> <Level>3</Level> <Task>0</Task> <Keywords>0x80000000000000</Keywords> <TimeCreated SystemTime="2014-11-07T13:20:33.015000000Z" /> <EventRecordID>5907</EventRecordID> <Channel>System</Channel> <Computer>SSD-PC2</Computer> <Security /> </System> - <EventData> <Data>\Device\RaidPort0</Data> <Binary>0F001800010000000000000081000480040000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000810004800000000000000000</Binary> </EventData> </Event>

Men jag kör inte med något RAID? Hmm :S

Vad kan man hitta på?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Denna ASUS forum tråd kanske kan hjälpa dig http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100802031013859&boar...

Visa signatur

janee

Permalänk

Hej,

Jag har PRECIS samma problem datorn hänger sig en miinut och det står precis samma sak i felloggen. Fast på en Lenovo Y50 med windows 8.1 och LITEONIT 256GB SSD.

Lyckades du lösa problemet?

/Öyvind

Permalänk
Skrivet av oyvindstrand:

Hej,

Jag har PRECIS samma problem datorn hänger sig en miinut och det står precis samma sak i felloggen. Fast på en Lenovo Y50 med windows 8.1 och LITEONIT 256GB SSD.

Lyckades du lösa problemet?

/Öyvind

Hejhej

Jo jag lyckades lösa problemet. Jag har ju ett M2N-SLI DELUXE moderkort. Och till det har man installerat några nForce-drivrutiner. Det jag var tvungen att göra var att stänga av NCQ på alla portar. På vissa nForce-drivrutiner kunde man inte stänga av NCQ så jag fick leta runt och prova olika drivrutiner tills jag hittade några som man kunde stänga av NCQ ifrån.

Så det du kan prova är att gå in på Enhetshanteraren och sen under "IDE ATA/ATAPI-styrenheter", där kan du dubbelklicka (alltså gå in på Egenskaper för enheten) på varje enhet där och se om det finns några flikar med "Port 0" och sen "Port 1". Där kan man ta bort bocken för "Aktivera kommandoköer". Och sen starta om datorn och se hur det går.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Jo jag lyckades lösa problemet. Jag har ju ett M2N-SLI DELUXE moderkort. Och till det har man installerat några nForce-drivrutiner. Det jag var tvungen att göra var att stänga av NCQ på alla portar. På vissa nForce-drivrutiner kunde man inte stänga av NCQ så jag fick leta runt och prova olika drivrutiner tills jag hittade några som man kunde stänga av NCQ ifrån.

Så det du kan prova är att gå in på Enhetshanteraren och sen under "IDE ATA/ATAPI-styrenheter", där kan du dubbelklicka (alltså gå in på Egenskaper för enheten) på varje enhet där och se om det finns några flikar med "Port 0" och sen "Port 1". Där kan man ta bort bocken för "Aktivera kommandoköer". Och sen starta om datorn och se hur det går.

Ush.
Nvidia har verkligen problem om man inte kan köra NCQ stabilt på dem... Aja, du hitta en väg runt, men du kommer tappa lite prestanda. Dock är SSD utan NCQ bättre än HDD med så...

Btw, det står "RAID" pga du kör RAID liknande läge med Nvidia drivaren. Frågan är om att ställa in allt i RAID hade fått det att fungera bättre från början (då NCQ inte alltid är igång då).

Fungerar det dock nu så "rör inget"
Men det kan vara värt att titta på modernare moderkort. Behöver ju inte vara super nytt, även ett vettigt begagnat bör ju vara bättre, så länge den inte har Nvidia styrkretsen.

Permalänk
Citat:

Hejhej

Jo jag lyckades lösa problemet. Jag har ju ett M2N-SLI DELUXE moderkort. Och till det har man installerat några nForce-drivrutiner. Det jag var tvungen att göra var att stänga av NCQ på alla portar. På vissa nForce-drivrutiner kunde man inte stänga av NCQ så jag fick leta runt och prova olika drivrutiner tills jag hittade några som man kunde stänga av NCQ ifrån.

Så det du kan prova är att gå in på Enhetshanteraren och sen under "IDE ATA/ATAPI-styrenheter", där kan du dubbelklicka (alltså gå in på Egenskaper för enheten) på varje enhet där och se om det finns några flikar med "Port 0" och sen "Port 1". Där kan man ta bort bocken för "Aktivera kommandoköer". Och sen starta om datorn och se hur det går.

Tack för snabbt svar och bra tips!

Jag ska först och främst pröva att reklamera datorn eftersom den är ny, jag vill försöka undvika att stänga av några funktioner, jag är inte tillräckligt insatt för att avgöra om det stämmer men jag har läst på flera ställen att NCQ kan göra stor skillnad för prestandan även på SSds.

/Öyvind

Permalänk
Medlem

Återställning till enheten \Device\RaidPort0 utfärdades.

Hej!
Jag sökte och fann denna tråd, men jag testade en helt annan vinkling som fungerade på min Acer-dator, Win 10.

Starta datorn i felsäkert läge
Starta Kommando-prompten
Gå till mappen C:\Users\[ditt användarnamn]\AppData\Local\Microsoft\Windows\WebCache
Namnändra alla filer (jag använde kommandot rename, t ex rename V01.log V01.loga)
Exit
Starta om datorn
Det tog lite längre tid första gången att starta om datorn, men nu är den häng-fri

// Ulf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulfnil:

Hej!
Jag sökte och fann denna tråd, men jag testade en helt annan vinkling som fungerade på min Acer-dator, Win 10.

Starta datorn i felsäkert läge
Starta Kommando-prompten
Gå till mappen C:\Users\[ditt användarnamn]\AppData\Local\Microsoft\Windows\WebCache
Namnändra alla filer (jag använde kommandot rename, t ex rename V01.log V01.loga)
Exit
Starta om datorn
Det tog lite längre tid första gången att starta om datorn, men nu är den häng-fri

// Ulf

Många BSODer kan orsakas av olika fel, så det är inte alltid "en" lösning, som gäller allt och alla.

Med det sagt så var TS problem att Nvidia inte lyckades göra en bra nog AHCI/RAID drivare till sina moderkort (på den tiden de gjorde styrkretsar). De hade enorma problem med instabila drivare och fel på NCQ (Native Command Queing) funktioner, som ofta kunde resultera i just BSOD. Detta kan inte lösas med den knep du hade.

Dessa moderkort blir färre och färre och tillverkas inte längre, så felet borde vara mindre vanligt. Men om du nu fått ett annat fel som ger samma "fel kod" så är det bara bra att du tipsar om det, om nu Win 10 kan ge samma fel, av annan orsak.