Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Sötast

Med tanke på vilka diskar du kör skulle jag nog rekommendera 2st
http://www.intel.com/content/www/us/en/network-adapters/gigab...
eller liknande och köra teaming för att uppnå 2Gbit åtminstone, sen är nog diskarna i stort sett maxade ändå

Permalänk
Medlem

1Gbit = 125Mbyte.

En 7200 RPM mekaniskt HDD kommer som max skriva mellan 110-130 Mbyte per sekund, som skrivet tidigare så kommer hastigheten går ned när du fyller på din HDD. Om skriv hastigheten går ned till runt 100Mbyte per sekund så borde du inte ha några bandbredds bekymmer. Även om du spenderar flera tusen på 10Gbit så kommer de inte gå snabbare om du inte även köper upp en massa SSD diskar eller kör RAID på 7200RPM diskarna.

Sedan så kommer du även flaska på din HDD om du läser och skriver på samma HDD, du skrev något om att du inte kan se på film samtidigt som du flyttar filer.

Annars kan du dra ditt nätverk annorlunda. t.ex om du har 2st nätverks kort i servern så kan ett kort/kabel gå till din tv eller vad det nu är som du kollar genom, medans själva överföringen går via en annan kabel, se till dock att inte skapa kabel loopar om du inte har stp(spanning tree protocol) på switcharna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

10, 40 & 100Gbit finns. Bara hosta upp pengarna så finns det säkert något företag som hjälper dig

10Gbit är nog knappast ovanligt nu.

Men 1 Gigabit har vart *standard* väldigt länge, det får man med moderkortet.
Tycker det vart dags för 10Gbps ett par år nu.. så frågan är vart är moderkorten med 10Gbps.

Tycker man åtminstonde borde hitta 10Gbps på workstation moderkort som exempelvis Asus Z10PE-D8 WS som kostar ca 5000kr.
Men nej två stycken 1Gbps portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Dessutom är väl pcie 3.0 x16 en port för grafikkort?

Vanligt missförstånd. PCI-E portar är inte dedikerade till någonting. Det finns helt enkelt inte längre specifika grafikkorts slottar.

Skrivet av Alpha77:

Tycker man åtminstonde borde hitta 10Gbps på workstation moderkort som exempelvis Asus Z10PE-D8 WS som kostar ca 5000kr.
Men nej två stycken 1Gbps portar.

Kryllar av moderkort med dubbla gigabit. För det stora flertalet finns inget stöd för teaming / aggregat, utan man får förlita sig på att windows distribuerar lasterna på ett bra sätt, vilket i det närmaste aldrig händer... Hur det fungerar på Linux vågar jag inte svara på.
Utöver det finns det ju dedikerade nätverkskort för ett par hundra (begagnat via eBay) som fyller kraven. Då behöver du bara en switch som går att konfigurera så den matchar. Borde gå att få tag på från en tusing i alla fall.
Men i realiteten tror jag anledningen till att det inte görs är för att behovet inte finns. Det är smartare att ansluta det systemet som behöver den typen av bandbredd via 10Gbit, och låta andra system gå via en switch och individuella gigabitportar för åtkomst. Kostnaden är helt enkelt inte speciellt mycket högre, och därmed tycker man att behovet är fyllt.

Givetvis bara en gissning, men sneglar man mot server moderkort är det det intrycket man får. De är ofta sämre utrustade än entusiastkorten, om man ser till prestanda, antalet nätverksportar osv. Stabilitet framför allt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men 1 Gigabit har vart *standard* väldigt länge, det får man med moderkortet.
Tycker det vart dags för 10Gbps ett par år nu.. så frågan är vart är moderkorten med 10Gbps.

Tycker man åtminstonde borde hitta 10Gbps på workstation moderkort som exempelvis Asus Z10PE-D8 WS som kostar ca 5000kr.
Men nej två stycken 1Gbps portar.

Jag hittade faktiskt ett här nu.

http://www.tomshardware.com/news/gigabyte-ga-6pxsvt-motherboa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men 1 Gigabit har vart *standard* väldigt länge, det får man med moderkortet.
Tycker det vart dags för 10Gbps ett par år nu.. så frågan är vart är moderkorten med 10Gbps.

Tycker man åtminstonde borde hitta 10Gbps på workstation moderkort som exempelvis Asus Z10PE-D8 WS som kostar ca 5000kr.
Men nej två stycken 1Gbps portar.

Asus är extremt liten på workstation/serversidan och målgruppen är knappast företag eller produktionsmiljöer.

De flesta standardservrar som levereras idag har 2x10Gbit inbyggt för SFP+.

T.ex. HP Proliant DL380p

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Den kommer fortfarande inte att hjälpa dig.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men 1 Gigabit har vart *standard* väldigt länge, det får man med moderkortet.
Tycker det vart dags för 10Gbps ett par år nu.. så frågan är vart är moderkorten med 10Gbps.

Tycker man åtminstonde borde hitta 10Gbps på workstation moderkort som exempelvis Asus Z10PE-D8 WS som kostar ca 5000kr.
Men nej två stycken 1Gbps portar.

Har börjat komma, dock fortfarande jävligt liten efterfrågan. Det är ju sällan man faktiskt behöver över 120MB/s ut till en WS.
De som behöver 10Gbit har helt enkelt kört t.ex infiniband.
10Gbit ethernetkort har ju funnits på marknaden ett tag. Funderade själv på att sätta ett i min nya server men la det på is.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nov 4, 2008 - Mellanox Technologies this week introduced what it says is the first copper-based 10 Gigabit Ethernet LAN-on-motherboard for mainstream servers and storage.

http://www.networkworld.com/article/2269112/lan-wan/10-gigabi...

Tydligen så har det vart möjligt att tillverka moderkort med 10 Gigabit Ethernet sedan slutet av 2008.. för 6år sedan.
Konstigt att något har funnits så länge och fortfarande knappt finns till vanliga datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

http://www.networkworld.com/article/2269112/lan-wan/10-gigabi...

Tydligen så har det vart möjligt att tillverka moderkort med 10 Gigabit Ethernet sedan slutet av 2008.. för 6år sedan.
Konstigt att något har funnits så länge och fortfarande knappt finns till vanliga datorer.

Kanske för att det är en onödig kostnad för majoriteten av alla användare. Behöver man 10 Gbps så är ett separat PCIe-kort ingen större kostnad i sammanhanget när infrastrukturen måste uppgraderas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kanske för att det är en onödig kostnad för majoriteten av alla användare. Behöver man 10 Gbps så är ett separat PCIe-kort ingen större kostnad i sammanhanget när infrastrukturen måste uppgraderas.

Handlar väl mer om utveckling... 90% av PC användare behöver säkert inte 1Gbps heller...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tänk på att diskkontrollern också kan komma och flaska. Då den som sitter på ditt moderkort inte lär vara 100%. Är det inte bättre att du satsar på en lite mer high-end nas och ha all din lagring där så behöver du inte flytta runt all data hela tiden? Förmodligen en mer prisvärd lösning. Ananrs satsa på en 10gbit/s sfp lösning.

Permalänk
Medlem

Windows kan väl antagligen inte hantera 10Gbps?
Jag måste antagligen ha någon servermjukvara i så fall?
Då faller ju hela idén för hur jag vill använda hastigheten.

Nåja, dom har säkert någon plan för när dom tänker släppa 10, 100 och 1000Gbps, så att vi ska vara tvungna att uppgradera allt så många gånger som möjligt, så att deras fantasivinster, ska bli ännu mer fantasifulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

http://www.networkworld.com/article/2269112/lan-wan/10-gigabi...

Tydligen så har det vart möjligt att tillverka moderkort med 10 Gigabit Ethernet sedan slutet av 2008.. för 6år sedan.
Konstigt att något har funnits så länge och fortfarande knappt finns till vanliga datorer.

Saken är väl den att man inte anser det värt att sätta in ett nätverkskort för 1000:- istället för ett på 100:- när det är en försvinnande liten marknadsandel som har någon som helst nytta av 10Gbps. De som vill köra det kan köpa sina egna nätverkskort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Windows kan väl antagligen inte hantera 10Gbps?
Jag måste antagligen ha någon servermjukvara i så fall?
Då faller ju hela idén för hur jag vill använda hastigheten.

Nåja, dom har säkert någon plan för när dom tänker släppa 10, 100 och 1000Gbps, så att vi ska vara tvungna att uppgradera allt så många gånger som möjligt, så att deras fantasivinster, ska bli ännu mer fantasifulla.

Windows lär garanterat klara 10Gpbs så länge det finns drivrutiner och att all hårdvara runt omkring klarar det, måste bara fråga dig varför det är ett sånt problem med att kopiera filer och titta film samtidigt. Kopierar du över filer HELA tiden?

Jag har en NAS med flera virtuella servrar på och internt mellan VSarna kan jag få hastigheter uppemot 500MB/s. Har dock inga problem att fylla lokala nätverkets Gbit men har inga problem att kolla film samtidigt.

Kan lägga till att jag kör raid på 8 diskar också, flaskar inget här inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Windows kan väl antagligen inte hantera 10Gbps?
Jag måste antagligen ha någon servermjukvara i så fall?
Då faller ju hela idén för hur jag vill använda hastigheten.

Nåja, dom har säkert någon plan för när dom tänker släppa 10, 100 och 1000Gbps, så att vi ska vara tvungna att uppgradera allt så många gånger som möjligt, så att deras fantasivinster, ska bli ännu mer fantasifulla.

Det är bara din hårdvara som sätter gränsen, Windows har ingen inbyggd spärr för hur snabbt det får gå.

Varför vi inte har 1000Gbit hemma handlar mer om att vanliga konsumenter (som har problem att fylla 1Gbit) ogärna tar ett prispåslag på flera tusen för bandbredd som aldrig kommer att nyttjas.

Entusiaster har ju alltid möjlighet att köpa nätverksutrustning för företag där >10Gbit funnits ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

måste bara fråga dig varför det är ett sånt problem med att kopiera filer och titta film samtidigt. Kopierar du över filer HELA tiden?

Jag måste inte det, jag ville bara veta vilka möjligheter som finns eftersom det är svårt att hitta information om det här ämnet genom att googla.

Permalänk
Medlem

TOM i datacenter så övervägar vi om vi verkligen behöver 10gb ut till server/klient utrustning. Segment där man kör backup, så finns det så klart, men det är sällan jag ser 100% belastning på gig portar. Core har så klart 10-40g uppkopplingar, but thats it.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Jag måste inte det, jag ville bara veta vilka möjligheter som finns eftersom det är svårt att hitta information om det här ämnet genom att googla.

Om du har problem att titta på film och föra över filer samtidigt så handlar det troligtvis om att hårddisken är överbelastad, inte att nätverket i sig är det.
Nätverket i sig är mycket bättre på att lastbalansera.

Permalänk
Medlem

Vad finns det att klaga på? 1 Gbit/s ger en teoretisk hastighet på 125 MB/s. En film tar väl någonstans mellan 20-50 GB. En sån överföring tar alltså 3-7 minuter.. Jag når omkring 110-120 MB/s r/w mellan min dator och server. Har aldrig haft så bråttom att jag måste ha en fil överförd 10 gånger snabbare!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Jag måste inte det, jag ville bara veta vilka möjligheter som finns eftersom det är svårt att hitta information om det här ämnet genom att googla.

fixa två separata kort för diskhantering. Installera diskarna på enligt tycke och sedan kör.
kanske?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag anser att 10Gbit borde kommit på bred front för bra länge sedan. Herregud, man har ju haft 1Gbit integrerat sedan P4ans tid.

Nu finns visserligen instickskort att köpa för 1.500:-, men det är fortfarande hutlöst att man ska behöva hosta upp minst 3.000:- för att kunna köra 10Gbit direktkopplat mellan två datorer. Med SSDerna som tar över den lilla marknaden så känner nu väldigt många av den flaskhals som är en ensam HDD. I mindre skrivningar kommer den aldrig ha en chans, men sekventiellt sett så finns det inget som säger att en RAID-konfad NAS ska behöva kosta multum för privatpersoner, och där går det med ytterst små medel att matcha upp SSDernas hastigheter. Krävs bara en 3-4 diskar för att komma dit.

Vi har ju WiFi som är "snabbare" än trådat för guds skull

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag anser att 10Gbit borde kommit på bred front för bra länge sedan. Herregud, man har ju haft 1Gbit integrerat sedan P4ans tid.

Nu finns visserligen instickskort att köpa för 1.500:-, men det är fortfarande hutlöst att man ska behöva hosta upp minst 3.000:- för att kunna köra 10Gbit direktkopplat mellan två datorer. Med SSDerna som tar över den lilla marknaden så känner nu väldigt många av den flaskhals som är en ensam HDD. I mindre skrivningar kommer den aldrig ha en chans, men sekventiellt sett så finns det inget som säger att en RAID-konfad NAS ska behöva kosta multum för privatpersoner, och där går det med ytterst små medel att matcha upp SSDernas hastigheter. Krävs bara en 3-4 diskar för att komma dit.

Vi har ju WiFi som är "snabbare" än trådat för guds skull

Jag kan inte se något i det du skriver som gör att 10 Gbit borde ha kommit på bred front. Om du har speciella behov får du väl hitta speciallösningar.

Permalänk
Medlem

Du behöver två stycken D-Link DGS-3420-28TC (Finns säkert billigare från netgear)

2 stycken SFP+ Singel mode Moduler
2 stycken direkt attached kablar
2 Stycken Intel SFP+ nätverkskort

Lite fiberdragning runt om i hemmet.

När allt är på plats så kommer ditt liv vara mycket bättre!!!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du behöver två stycken D-Link DGS-3420-28TC (Finns säkert billigare från netgear)

2 stycken SFP+ Singel mode Moduler
2 stycken direkt attached kablar
2 Stycken Intel SFP+ nätverkskort

Lite fiberdragning runt om i hemmet.

När allt är på plats så kommer ditt liv vara mycket bättre!!!

Ja, jag får spara pengar i fem år först bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Ja, jag får spara pengar i fem år först bara.

Då kommer ju inte 100Gbit vara nog, spara hårdare

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du behöver två stycken D-Link DGS-3420-28TC (Finns säkert billigare från netgear)

2 stycken SFP+ Singel mode Moduler
2 stycken direkt attached kablar
2 Stycken Intel SFP+ nätverkskort

Lite fiberdragning runt om i hemmet.

När allt är på plats så kommer ditt liv vara mycket bättre!!!

Single mode hemma ?
Multimode grejer är som regel billigare och bättre att använda upp till 3-400m.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W