Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Överklocka 3770K turbo speed men behålla låg volt vid idle?

Permalänk
Medlem

Överklocka 3770K turbo speed men behålla låg volt vid idle?

Som topic lyder, skulle vilja klocka min 3770K så mycket som min NH-d15 klarar av. 4.2gHz är ju inga problem alls då den ligger omkring 65grader i 100% load prime95 på auto volt. (1.160v) Men efter 4.2 kommer problemen för mig, då ökar autovolten väldans mycke för varje 100mhz på multipeln. Jag kan ju ställa en offset volt såklart men känns ju smått onödigt att ligga på typ 1.25-1.30 när datorn står i idle.

Har ett P8Z77-V PRO REV 3.0

Och ja det finns guider och ni får ursäkta mig om det finns 2500 trådar om just det här. Men den stora överklockingsguiden för 3770k som jag hittade skulle jag behöva sisådär 2 dagars ugglande i bios/tester osv och det ids jag inte. Plus att killen som skrivit den körde asrock och inställningar i hans bios var rätt olika mina.

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk
Medlem

Offset fungerar inte som du tror.
Offset justerar höjden på den förbestämda spänningskurvan (vad du kallar autovolt).
Så spänningen vid idle påverkas inte med offset spänning, till skillnad från manuell spänning där man för samma spänning oavsett frekvens.
Tycker du att spänningen drar iväg med höjd frekvens (och jag antar att du klockar via turbo multipel) så sätt minus offset och håll tummarna att det blir stabilt =).

Så kort sagt: Offset är exakt vad du vill använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Offset fungerar inte som du tror.
Offset justerar höjden på den förbestämda spänningskurvan (vad du kallar autovolt).
Så spänningen vid idle påverkas inte med offset spänning, till skillnad från manuell spänning där man för samma spänning oavsett frekvens.
Tycker du att spänningen drar iväg med höjd frekvens (och jag antar att du klockar via turbo multipel) så sätt minus offset och håll tummarna att det blir stabilt =).

Så kort sagt: Offset är exakt vad du vill använda

Okej, tack för den infon. Så om jag exempelvis ställer offset 0.1 då drar den på 0.1 volt extra på autokurvan? och -0.3 så lägger den sig 0.3 under?

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempest:

Okej, tack för den infon. Så om jag exempelvis ställer offset 0.1 då drar den på 0.1 volt extra på autokurvan? och -0.3 så lägger den sig 0.3 under?

Exakt så
En unik ASUS finess tror jag.

Min ex 3770K hade "sweetspot" på 4.3, då kunde jag köra den i 1.12v, -offset såklart men jag minns inte hur mycket.
Sval och fin.
Rattade jag upp til 4.4 tvingades jag till +offset och spänningen hamnade på 1.25 eller nåt sånt.
Inga problem med 1.25v egentligen men tyst och sval är vad jag ville ha