PS3 som laggar - felsökningstips?

Permalänk
Medlem

PS3 som laggar - felsökningstips?

Har en 4 år gammal PS3 slim, sparsamt använd (småbarnsförälder...;)).

Nu skulle jag vilja börja lira lite igen och märkte att alla spel laggar, även helt nya spel som fungerar bra på en annan PS3. Spelar inte online så det har ingenting med nätverket att göra. Känns precis som att den inte hinner med. Märks tydligt när man spelar snabba spel som bilspel och NHL men mindre när man spelar rollspel och lite enklare "barnspel".

Till saken hör att mina två kids ett tag i livets början tyckte det var ruskigt roligt att slå på och stänga av konsolen, eftersom den piper till då. Brukade försöka komma ihåg att koppla ur den, men det glömdes såklart bort ibland. Jag tror att det har med saken att göra eftersom jag knappt spelat sen dem kom till världen, och nu plötsligt beter den sig såhär.

Jag trodde först det var något fel i mjukvaran eller hårddisken, så jag har bytt hårddisk och installerat om på nytt, men har fortfarande samma problem. Kan det vara läsaren som ballat ur? Skulle det i så fall kunna märkas med dessa lagg i spelen? Eller är det mer troligt att något kretskort tagit stryk av dessa omstarter?

Kan man köra någon diagnostik på något sätt som kanske kan visa på vad som är fel? Har ingen lust att byta läsare helt i onödan...

Annars blir det snart en ny PS4 och det får barnbidraget betala...

Permalänk
Medlem

Även om den inte varit igång så mycket så kan det ändå vara värt att kolla om det är damm i den. Problemen skulle kunna orsakad av överhettning och att den därmed klockar ner sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan även vara din TV

Är game mode på?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Även om den inte varit igång så mycket så kan det ändå vara värt att kolla om det är damm i den. Problemen skulle kunna orsakad av överhettning och att den därmed klockar ner sig.

Jo jag kanske kan städa den lite.. men det kommer direkt, så tror inte den hinner bli speciellt varm? Är inget fel som blir värre heller över tid och tidigare har jag kunnat spela i timtals utan problem. Men absolut det är värt att testa!

Skrivet av Sonyboj:

Det kan även vara din TV

Är game mode på?

Spelar ingen roll hur jag ställer in den, har kopplat både direkt till TV (Plasma) och via receivern och även en annan TV (LCD), samma fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har du den senaste mjukvaran (med tanke på att du inte spelar online så kanske du inte har uppdaterat den)

Annars testa Felsäkert läge och se om något av dom alternativen hjälper. 3 eller 4 är nog dom mest relevanta. Om du moste göra 5an så kopiera alla sparade spel till ett usb så slipper du att det kår förlorat

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Jo jag kanske kan städa den lite.. men det kommer direkt, så tror inte den hinner bli speciellt varm? Är inget fel som blir värre heller över tid och tidigare har jag kunnat spela i timtals utan problem. Men absolut det är värt att testa!

Om du vill damma ut den så kan du köra ett Fläkt test, det gör att fläkten går i gång på hög varv och blåser ut dammet (kompressor eller luft på börk går också) Går dock inte på super slim vad jag vet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag testat lite.

Började med att tanka hem en demo, hade inte ens tänkt på det. Valet föll på Fifa 15 och spelet fungerade klockrent. Laddar som det ska och inga hack i grafiken. Testade därefter två spel, ett startar men ljudet synkar inte och bilden hackar, det andra spelet startar men när man ska dra igång matchen så tuggar den bara på "laddar". Låter som ett solklart läsarfel.

Köpte en rengöringsskiva, den funkar fint (är ljudspår som förklarar hur den fungerar m.m, inga problem) och den får köra en gång. Testa igen med ett spel, samma fel. Rengör en gång till för säkerhetsskull men det gör ingen skillnad.

Att spela en DVD film eller musikskiva är inga problem, men bluray är slött och hackigt (även film alltså). Så det är väl blueray lasern som är paj antar jag.

Hittar lite guider på hur man byter den, men är det någon som har tips på vart man kan köpa dem billigt? Kikat lite på butiker som fixar bytet också men det går loss på 1000-lappen och det har jag inte någon lust att lägga på den här konsolen...