Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Thomson TG789vn -Routerfunktion

Hej.

Jag har haft väldiga problem med mitt bredband. Jag har ADSL från en lokal leverantör och det har strulat i flera år. Jag kan inte byta för detta bolag är det enda som kan leverera till mig där jag bor.

jag har länge kör ett Zyxel modem till en router och där splittrat ut i nätverket. Jag har nu fått en ny gateway från en kollega och det är en Thomson TG789vn. Nu kommer jag att ha den först och en splitter efter den. Alltså ingen router utan en splitter. Så här ser den ut på baksidan:

Vad jag fått fram är att jag skall koppla nätverkskabeln i den första gula porten, ethernet 1. Så har jag det nu vidare till switch och sedan till min stationära dator.

MEN, kopplar jag in mer i switchen verkar den inte få tillgång till nätverket. Så min fråga är om jag kopplat rätt? Den röda porten är en WAN port.

Snälla, kasta inte skit på mitt nya modem, jag vet att många inte gillar det. Men med detta håller min uppkoppling sig utan att dö så jag är nöjd med det.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem

Normalt så är TG789 en kombo av dsl-modem och router. DSL på port3 och LAN på alla 4 gula portarna.

Men samtidigt kan funktionen vara helt annorlunda beroende på hur routern är konfigurerad. Den kan t.ex vara "bryggad" vilket innebär att den endast är ett dsl-modem.

Vad kommer burken ifrån (vilken ISP) och vad säger kollegan?
Vad får du för ip-adress på din dator? Är det en ip som börjar på 192.168 så är burken en router, börjar den på något annat är den nog bryggad.

Och vad händer om du sätter in en PC i t.ex LAN4?