SSD-enheter ikapp och förbi hårddiskars lagringstäthet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

0.3 sek/GB handlar då om mekaniska diskar. Inte SSD.

Oh. Jag läste inte hela det stycket -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Trixtr:

Klart att SSD ska användas för "slit och släng". Det passar den utmärkt till då allt blir snabbare. Du kommer nog inte slita ut den i första taget med många och stora skrivningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker, om du skriver 10TB i månaden kanske det inte är någon höjdare, eller?
Kan man kolla hur mycket man skrivit på en HDD, kan ju jämnföra med min nuvarande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zero Walker:

Tänker, om du skriver 10TB i månaden kanske det inte är någon höjdare, eller?
Kan man kolla hur mycket man skrivit på en HDD, kan ju jämnföra med min nuvarande.

En bra SSD klarar över 1 PB. Techreport har en Samsung 840 Pro som de skrivit 1,5 PB till och den hänger fortfarande med. Så vi snackar storleksordningen 10 år här. Hur länge håller en hårddisk?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Då är det bara GB/kr som behöver fixas!

Prisvärt om man jämför med vad Apple tar per GB

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Fick min 850 Pro i dag, skitnöjd. Hoppas att nästa gång jag uppgraderar så kan jag köpa en SSD med 1TB+ för samma pris som den jag har nu (256GB).

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

För långtidslagring fungerar magnetism bättre än elektroner.
Väldigt osäker på siffrorna men vill minnas att SSD ska klara 1 år vid 20 grader. Snabbt avtagande vid ökad temperatur för att bara klara några månader vid 40 grader.

men... behöver man vattenkylning då för att dom ska hålla superlänge?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

snackar storleksordningen 10 år här. Hur länge håller en hårddisk?

Jag gjorde en liten uträckning på min första SSD, en C300 och skulle få med min beräkning en livslängd på 30år.
Denna SSD huserar än idag som system disk då hastigheten 140MB klart räcker till för OS.

Givetvis har SSD influerat mig så burken innehaver ytterligare 2 SSD´er till förutom dom 5 traditionella diskarna.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

Kan en SSD-enhet tänkas kosta lika lite som ett USB-minne i dagsläget att handla inom några år?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RedSparowes:

men... behöver man vattenkylning då för att dom ska hålla superlänge?

När de är inkopplade så flyttar de aktivt om hela tiden och det finns funktioner för att se till att data inte förstörs. Det är när man kopplar ur en SSD som det blir dåligt. Det gäller all flash-lagring. USB-minnen och minneskort är inte bra för långtidslagring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hmmm, Mja , Pålitligheten behöver nog förbättras lite mera.
Efter allt strul med Sandforce så såg det ju faktiskt ut att bli bättre med den saken, men sen kom samsungs diskar med sitt strul.
Allteftersom buggar fixas så kommer det nya tekniker som senare visar sig ha problem. Återstår att se hur de däringa 3D-kretsarna klarar sig.

Permalänk
Medlem

well then. om 5 år använder ingen gamla tröga hhd's längre.

om vi redan har kommit ikap med ssd's så är det ju bara en tidsfråga tills vi har 2-4Tb SSD till rimligt pris, och hur fan ska en HDD konkurrera med det pris ev. men detta är garanterat framtiden

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapo:

Hmm, jag vet att SSD är väldigt mycket snabbare än hdd's och så men om t.ex. ssd's skulle kosta lika mycket och ta lika mycket plats skulle det finnas nåon anledning att välja hdd över ssd eller kommer ssd ta över marknaden helt?

Om dom skulle kosta lika mycket så är nog bara att pensionera hårddiskarna.
Snabbare, drar mindre ström och inga rörliga delar.. kommer garanterat bli mer hållbara portabla diskar också.

Enda fördelen med hårddisk skulle möjligen vara att en totalkraschad disk skulle kunna vara lättare att rädda data på..
vet faktiskt inte hur det fungerar med SSD på den fronten.. men det är också möjligt att när dom får slut på skrivningar, så kommer fortfarande all data vara läsbar. Men om det finns andra fel så är frågan hur dataräddningsföretag får tillbaka data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det finns en faktor till som är till hårddiskarnas fördel: Datasäkerheten. Och då menar jag inte krypteringar eller liknande.
Utan huruvida data riskerar att gå förlorade av strömavbrott, störningar och möjligheterna att återskapa data från skadat medium.

Det finns SSD som klarar stömavbrott, just nu är det nog endast enterprise, men mycket möjligt att det blir standard i framtiden.

Skrivet av Grip-:

40lax för 8TB:aren då? Nefan, SSDer är fortfarande svindyra. Inte värt att skaffa för annat än det man använder som mest, då räcker 250gb alla gånger.

Fast 8TB singel hårddisk kommer du få ge säkert 6-8.000kr för, men det är alltid premium på dom största och sedan finns dom nog inte i konsument versioner än så länge. Men fanns ju 10TB SSD för 1-2år sedan som kostade ca 800.000kr har jag för mig.. så priserna går iaf åt rätt håll!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hardwired:

Nästa burk jag snickrar ihop så planerar jag att i stort sett uteslutande använda ssd. Endast en magnetisk HD för fillagring. Där är ju tyvärr ssd rätt dyra.

Kommer aldrig släppa in en HDD i min dator igen. De låter helt enkelt för mycket och är dessutom långsamma. Hårddiskar är till för lagring och ska således sitta i en filserver eller ett externt skal (som bara kostar någon hundring och enkelt kopplas ur eller stängs av när disken ej används).

Skrivet av Bjoernsss:

Sen är väl frågan om inte hela hårddiskindustrin långsamt kommer att bytas ut mot molnlagring inom ett par år iofs. När mobilnätet når >5G-hastighet, molnlagring blir >1 Tb för ett rimligt pris samt perfekt integrering med OSet tror jag att vanliga användare knappast bryr sig om de har 256 Gb eller 1 Tb på sin Surface/macbook. En liten, liten SSD som rymmer OSet (som jag iofs också tror kommer bli molnbaserat ganska snart, Chromebook-style) och valfritt utrymme på Onedrive för en viss månadskostnad.

men det är nog ett tag dit.

Ja, speciellt med dagens datatak på 1 GB per månad och liknande. Krävs ju rejält mycket mer än det för fillagring, även för de flesta vanliga användare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Räknade lite på prisbilden ifall man använder en NAS till lagring. Tänkte mig då i jämförelsen att en SSD inte behöver flyttas från ens normala dator medan ens vanliga hårdiskar behöver det framförallt för ljudnivåns skull. Tänkte mig även en hyfsad NAS där priset ligger mellan 500-1000kr per fack. För SSD:n är inte storleken av betydelse, endast pris per GB. En hårddisk däremot måste vara en med rimlig storlek så jag siktade in mig mot 4TB.

I vanliga fall är en SSD cirka 10 gånger så dyr som en bra 4TB HDD.
Tar man in priset för en billig NAS (500kr tillägg per disk) så blir det upp mot 8 gånger så dyrt med en SSD.
Med den dyrare varianten NAS (1000kr tillägg per disk) så hamnar man på 6 gånger så dyrt.

Med lite välvilja så kan man alltså dra slutsatsen att en SDD är 6-8 gånger så dyr som en HDD. Med lite positivt tänkande så skulle man kunna säga att när en normaldesignad (inte sådana som nyheten handlar om) 4TB stor SSD blir lanserad så är man väldigt nära övergången från roterande skivor.

Permalänk
Medlem

Alltså, sjunker verkligen SSD så mycket? Jag väntar på att http://www.inet.se/produkt/4304586/samsung-ssd-evo-basic-840-... ska sjunka men jag tycker den har legat runt det priset hur länge som helst nu.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

[... ]
Köpte en Intel X-25 80GB för 2800Kr för många år sen, och den rockar fortfarande

Man ville ju bara ha den accestiden på 0,1ms. Och det vart det värt.

Och så gnäller folk att det är dyrt med SSD (ROFL)

Japp samma disk här. Still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapo:

Hmm, jag vet att SSD är väldigt mycket snabbare än hdd's och så men om t.ex. ssd's skulle kosta lika mycket och ta lika mycket plats skulle det finnas nåon anledning att välja hdd över ssd eller kommer ssd ta över marknaden helt?

Det kommer den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Trevligt att det händer saker. I dagsläget har jag bara SSD i datorn plus 4TB hårddiskslagring i NASet. Funkar klockrent, så jäkla skönt att slippa hårddiskar helt i datorn.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Magnetskivornas tid börjar mao gå mot sitt slut.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmmm, Mja , Pålitligheten behöver nog förbättras lite mera.
Efter allt strul med Sandforce så såg det ju faktiskt ut att bli bättre med den saken, men sen kom samsungs diskar med sitt strul.
Allteftersom buggar fixas så kommer det nya tekniker som senare visar sig ha problem. Återstår att se hur de däringa 3D-kretsarna klarar sig.

Fast Samsungproblemet har inget med pålitlighet att göra, det gick bara väldigt långsamt att läsa gamla filer.

Jag tycker pålitligheten är hög. Men givetvis tar man backup på allt ändå, oberoende av om man kör ssd eller hårddisk.

För övrigt är det mycket trevligt med 8TB 2,5" ssd, även om jag själv mest är intresserad av 2TB, som väl ändå borde titta ut på marknaden ganska snart nu hoppas jag?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Magnetskivornas tid börjar mao gå mot sitt slut.

Förutom när det gäller långtidslagring. Där vinner de fortfarande stort, då de inte är i närheten lika benägna att tappa information över tid när de är strömlösa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapo:

Hmm, jag vet att SSD är väldigt mycket snabbare än hdd's och så men om t.ex. ssd's skulle kosta lika mycket och ta lika mycket plats skulle det finnas nåon anledning att välja hdd över ssd eller kommer ssd ta över marknaden helt?

Nja.. till långtidslagring (offline backup) är nog hdd:n fortfarande bättre.
SSD har bra drift säkerhet när de är inpluggade, men tillverkarna garanterar bara 1 års lagrings hållning utanför online läge, dvs avstängd.
Nu bör i teorin 3D Nand har bra chans att komma i kapp detta också, men det måste testats och åter testas först.

Skrivet av Zidious G:

Alltså, sjunker verkligen SSD så mycket? Jag väntar på att http://www.inet.se/produkt/4304586/samsung-ssd-evo-basic-840-... ska sjunka men jag tycker den har legat runt det priset hur länge som helst nu.

En specifik enhet blir inte mycket billigare tills ersättaren kommer, ELLER som andra tillverkare älskar att göra, byta ut NAND mot en billigare. Så är det med hårddiskar också. 2TB blev inte billigare förrän 3 och sen 4 TB kom.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag magnetband när det gäller backuplagring. LTO-6: 42$ för ett 6.25TB-band och certifierad 30 års datahållning. Jag önskar bara att det fanns billigare drives också för kanske 1500 spänn. Det hade varit en helt fantastisk lösning för backup och långtidslagring även för hemmabruk.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Två saker ja undrar är väl.

Du kan väl ändå inte använda SSD som en slit och släng disk (Tex Inspelningar, eller Cache för Redigerings program då det skriver lätt flertal GB hela tiden).

Och sen undrar ja det här när en SSD dör, när den dör (så länge den inte är fel på från början), kan man läsa från den då?
För mig att cellerna slutar fungera tillslut, men man kan alltid läsa från dom, är bara skriva man inte kan.

Hänger på storleken. Om du kan skriva 5000 gånger innan någonting dör till en disk så kan du skriva 640TB till en 128GB disk, men 5120TB till en 1TB disk. Du kan ju räkna på hur mycket du måste skriva varje dag för att slita ut dessa. Detta beror så klart på ifall den kan belasta jämnt eller inte.

Skrivet av Hardware guy:

För långtidslagring fungerar magnetism bättre än elektroner.
Väldigt osäker på siffrorna men vill minnas att SSD ska klara 1 år vid 20 grader. Snabbt avtagande vid ökad temperatur för att bara klara några månader vid 40 grader.

Vad skulle skilja SSD från andra flashminnen? Jag har USB-minnen som legat i åratals som fungerar bra. Utveckla gärna.

Skrivet av Zidious G:

Alltså, sjunker verkligen SSD så mycket? Jag väntar på att http://www.inet.se/produkt/4304586/samsung-ssd-evo-basic-840-... ska sjunka men jag tycker den har legat runt det priset hur länge som helst nu.

Alltså, jag som inte tittat på SSD på ett tag skulle tycka att det där var ett bra pris för 512GB. Det var inte länge sedan man räknade 10:-/GB. Det där är 3:59/GB.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Sämre är fel ord, bara annan pålitlighet. En HDD kan rasa samma dag du starta den eller om en vecka eller om ett år (ja du fattar principen). Om inte ssd:n är defekt från fabrik så håller den den livslängden som garantitiden visar och mer.

Samsungs pro har t.ex 10 års garanti och den lär säkert tuffa på bra mycket längre än så.

Så pålitligheten är riktigt hög, om man inte väljer en budget ssd med TLC (som man sett med EVO disken).

Jag hade en som dog efter ett år.

Är inte en annan nackdel för SSD att de blir sämre av att skriva läsa mycket från dem?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förutom när det gäller långtidslagring. Där vinner de fortfarande stort, då de inte är i närheten lika benägna att tappa information över tid när de är strömlösa.

Ja visst men då är det sällan magnetskivor som används utan mer bandliknande inspelningar i min erfarenhet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ja visst men då är det sällan magnetskivor som används utan mer bandliknande inspelningar i min erfarenhet.

Det varierar, men ja.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

eller hur. velat haft en 1tb ett tag men dom e för dyra.

Säger inte att du har fel, men om man slänger en blick på din signatur så skulle jag säga att ditt problem inte är priset utan hur du prioriterar

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nja.. till långtidslagring (offline backup) är nog hdd:n fortfarande bättre.
SSD har bra drift säkerhet när de är inpluggade, men tillverkarna garanterar bara 1 års lagrings hållning utanför online läge, dvs avstängd.
Nu bör i teorin 3D Nand har bra chans att komma i kapp detta också, men det måste testats och åter testas först.

Det där har jag inte hört något om.. det låter lite tråkigt, hoppas det kommer bättre teknik isåfall.