Skrivet av hyPERmedia:
Hittat en prislista som är mer aktuell.
https://www.teliaoperator.se/dms/teliaoperator/Dokument/ReglP...
Var snäll och ta en titt i den
Har jag fattat rätt när jag räknar så här
Transport 100 mbit/s 1 352 kr/månad
Om man deler total summan per kund och månad så blir det 200 - 250 kr/månad så ser rimligt ut för priserna ligger runt 300 - 400 kr/månad som slutpris hos andra operatörer.
Har jag räknat rätt eller har jag fattat några större faktorer eller ska man ta multiplecera någon ytterligare kostnad med antal kunder eller något annat.
Skulle vara stor tacksam för svar
Transport 100 mbit/s 1 352 kr/månad är nog att du ska betala för varje område du ansluter, osäker på det.
Om du är seriös och vill starta operatör så kontakta Skanova, och beskriv vad du vill erbjuda till dina kunder för tjänster, och fråga vad Skanova skulle kunna hjälpa till med, och be om en offert/kostnads kalkyl, då de rätt snabbt borde få fram denna då de kan sina egna priser utan och innan.
Och priserna där i är exklusive moms, som du ska betala till Skanova/Telia, vilken du får kvitta mot momsen du lägger på mot slutkund.
Och du har inte inkluderat kostnad för inköp av hårdvara och colocation av denna ex servrar (som ska sköta mail, dns, kundsystem, osv) routrar, etc, eventuell svartfiber hyra mellan olika serverhallar, städer osv. Och på det kostnader för transit, eller peering (även om peering i sig är kostnadsfritt, så är det en anslutningskostnad/årsavgift till de som äger peering centralen/hallen, kostnad för colocation för utrustning (switch, eller router osv) i deras hall etc. (Exempel på peering ställen är NetNod, Sthix, osv).
Men ser man till operatörer som levererar till konsument, så handlar det om små "struntsummor" till "vinst" mot inkommande abonnemangsavgift (som operatören debiterar konsument) och vad anslutningen kostar operatören i omkostnader (till Skanova, eller annan nätägare om det är stadsnät eller liknande).
Det mest ekonomiska för "maximerad" vinst är att leverera direkt till kund, via eget fibernät, eller via egen DSLAM (som ADSL utrustningen i telestationen kallas) som då operatören får hyra plats av från Skanova, och begära tillträde till telestationen för att få koppla in kunderna mot sin egna DSLAM, som i sin tur matas med sin egna fiber till telestationen (eller hyrd svartfiber av Skanova, eller ett stadsnät).
Att leverera bredband, telefoni eller andra tjänster till en konsument är i slutändan en ren förlust för en operatör, utan det är företagskunderna som inbringar de pengarna som gör att en operatör kan överleva i princip, då det är hos företagskunderna vinsten/marginalen är "riktigt" hög, mot en konsument där marginalen mellan kostnad för anslutningen och inkomst är några tior max.
Och att företagen är lönsamma stavas delvis:
* Dedikerad kapacitet (köper de 100/100 så ska de vara garanterade att få ut sin kapacitet, och inget "50-100 Mbit/s".
* Supportavtal/SLA avtal, således att de betalar operatören för en anslutning som är garanterad att fungera ex 99.99% av tiden, och vid fel så prioriterad felavhjälpning / felsökning ska påbörjas inom x antal minuter/timmar, och vara löst inom x antal minuter/timmar eller så utgår kompensation mot kund från operatören, ex fria månader, eller ett engångsbelopp eller liknande (helt beroende på avtal mot kunden).
Och företagen betalar då för sin garanterade kapacitet, oavsett om de nyttjar den eller inte, och även för support/SLA avtal oavsett om de någonsin nyttjar det utan har det som en garanti för NÄR det händer saker (vilket det kommer att göra förr eller senare), för ingen kan bygga ett nätverk som fungerar 100% av tiden, dygnet runt, året runt, i evighet.