Vilket 970 till min nya dator?

Permalänk
Medlem

Vilket 970 till min nya dator?

Tja!

Tänkte köpa nytt grafikkort till min nya dator som jag håller på att bygga. Frågan är vilken? Jag har läst runt i massa forum, läst recensioner o massa videon men alla tänker och tycker olika. Frågan är vilket kort är det jag ska köpa egentligen? Någon som har andra förslag, förklaringar osv så lyssnar jag självklart! Varför är just det kortet som ni väljer bäst, motivera! Korten jag tänkt på som kommit upp så ofta som de bästa är nedre. (Överklockning, ljud, prestanda, temperatur och kylning?)

MSI GeForce GTX 970 Gaming HDMI DP 2xDVI 4GB
Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming HDMI 3xDP 2xDVI 4GB
EVGA GeForce GTX 970 SC ACX 2.0 HDMI DP 2xDVI 4GB

SPECS

Processor: Intel Core i7 4790K
Moderkort: MSI Z97 GAMING 7, Socket-1150
Minne: Hyper 16 GB 2400 MHZ
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 750W
Kylare: Noctua NH-D15
Hårddiskar: SSD Intel + SSHD 2TB
Chassi: Fractal design define R5

Permalänk
Medlem

MSI Gaming och Asus Strix är tystast så välj någt av dem. Risken för coilwhine verkar dock vara högre för MSI. Överklockning och prestanda beror på hur tur man har med den GPU man råkar få.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för datorlåda? Gigabyte-kortet är högst klockat som stock och jag gissar är det som har bäst kylning. Dock så är det väldigt stort, 312mm långt, vilket är 50mm längre än de två andra.

Annars är EVGA-kortet en trevlig kompromiss. Billigare (på Inet) och näst högst klockad av de tre.

Iofs kan du nog skita i klockningen. Det var rysligt lätt att överklocka mitt Zotac GTX 970 till samma nivå som Gigabytekortet. Jag skulle tro att de flesta kort klarar den nivån lätt. Ljudnivån blev inte mycket värre heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för datorlåda? Gigabyte-kortet är högst klockat som stock och jag gissar är det som har bäst kylning. Dock så är det väldigt stort, 312mm långt, vilket är 50mm längre än de två andra.

Annars är EVGA-kortet en trevlig kompromiss. Billigare (på Inet) och näst högst klockad av de tre.

Iofs kan du nog skita i klockningen. Det var rysligt lätt att överklocka mitt Zotac GTX 970 till samma nivå som Gigabytekortet. Jag skulle tro att de flesta kort klarar den nivån lätt. Ljudnivån blev inte mycket värre heller.

Mitt förra MSI kort presterade i stock bättre än ett Gigabyte G1 trots lägre klockning. GTX 970 klockar i praktiken lite hur de vill och ofta högre än vad boost clock är inställd på. Mitt nuvarande MSI presterar sämre än mitt första så prestandan beror helt på hur mycket tur man har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Mitt förra MSI kort presterade i stock bättre än ett Gigabyte G1 trots lägre klockning. GTX 970 klockar i praktiken lite hur de vill och ofta högre än vad boost clock är inställd på. Mitt nuvarande MSI presterar sämre än mitt första så prestandan beror helt på hur mycket tur man har.

Jo, det var det jag menade med min sista kommentar. Oavsett kort så kan man med lite pillande få dem att köra på samma nivå som det högst klockade kortet. Själv drog jag bara upp power limit till 105% och stock frequency med +100MHz och det funkade hur bra som helst. Ironiskt nog gick den bättre på de inställningarna än stock, dvs verklig frekvens var stabilare. Det är verkligen en trevlig krets den här 970'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att mitt fösta MSI fick 500 poäng mer i 3DMark Fire Strike både om man jämför oklockat och med samma överklockning som mitt nuvarande. I grafen i MSI Afterburenr kan man se vilken klockning grafikkortet i praktiken använder och mitt första MSI använde högre klocking än mitt nuvarande. Båda använde/använder dock högre klockning än vad boost clock är inställt på.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Glömde säga chassi men det är nu updt

Fractal Design Define R5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LappeeN:

Glömde säga chassi men det är nu updt

Fractal Design Define R5

Skickades från m.sweclockers.com

Med detta chassi kan du välja vilket märke du vill då längden inte sätter käppar i hjulen iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av LappeeN:

Tja!

Tänkte köpa nytt grafikkort till min nya dator som jag håller på att bygga. Frågan är vilken? Jag har läst runt i massa forum, läst recensioner o massa videon men alla tänker och tycker olika. Frågan är vilket kort är det jag ska köpa egentligen? Någon som har andra förslag, förklaringar osv så lyssnar jag självklart! Varför är just det kortet som ni väljer bäst, motivera! Korten jag tänkt på som kommit upp så ofta som de bästa är nedre. (Överklockning, ljud, prestanda, temperatur och kylning?)

MSI GeForce GTX 970 Gaming HDMI DP 2xDVI 4GB
Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming HDMI 3xDP 2xDVI 4GB
EVGA GeForce GTX 970 SC ACX 2.0 HDMI DP 2xDVI 4GB

SPECS

Processor: Intel Core i7 4790K
Moderkort: MSI Z97 GAMING 7, Socket-1150
Minne: Hyper 16 GB 2400 MHZ
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 750W
Kylare: Noctua NH-D15
Hårddiskar: SSD Intel + SSHD 2TB
Chassi: Fractal design define R5

Jag har haft i följande ordning.
Gigabyte gtx 970 G1 (Asic 70)
Asus gtx 970 strix (Asic 69)
MSI gtx 980 4gaming (Asic 80,6)
EVGA gtx 980 sc asx 2.0 (sämst asic på 55) Hög värme på under Idle. Högst värme utav alla jag haft även under load 75 grader.
MSI gtx 970 4G (Asic 80) Är detta kortet jag idag äger och är supernöjd.
Enda kortet jag hade som hade coilwhine var EVGA.

Köp MSI gtx 970 4G ett kanon kort.

//Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Bara hojta till om någon har något annat att säga.

Men det är precis som de flesta säger, det handlar från kort till kort, tur och otur. Har flera som säger att deras kort har varit skit bra och läser att massa andras varit skit bra. Man kan köpa två likadan och de ena kan vara mycket bättre än de andra. Men de lutar förmodligen till Gigabyte eller MSI kortet, synd bara att jag inte hann köpa en under Black Friday rean!