Bygga upp ett 4G nätverk i hemmet. Tips om bra 4G-antenner, router och sticka uppskattas

Permalänk
Medlem

Bygga upp ett 4G nätverk i hemmet. Tips om bra 4G-antenner, router och sticka uppskattas

Hejsan, Sweclockers.

Nu är det så att jag bor ute på landet där man enbart kan få ADSL 8 Mbit/s från Telia och jag har haft många problem med det nätverket så nu har kollat runt lite på 4G-antenner, routrar och en sticka som man kopplar in till routern. Men jag undrar om någon här på Sweclockers kan någon bra antenn, router och sticka som man t.ex kan köpa på Elgiganten eller Mediamarkt.

Tack i förhand!

Rubrik förtydligad
Visa signatur

"You can kill a man but you can't kill an idea."
-- Medgar Evers
: MSI Z77A-G43, i7 3770k @ 3,7 GHz, Stockkylare, 16 GB Vengeance, 250GB & 128GB SSD, MSI GTX 970 4G
.

Permalänk

Produkter jag använder i olika installationer och som jag upplever fungerar bra är följande.

Modem:
http://consumer.huawei.com/en/mobile-broadband/dongles/featur...

Riktantenn:
Poynting xpol mimo 9dbi (sök på Google).

Antennens (2) kontakter på kabeln passar inte direkt in i modemet utan du behöver två pigtails för detta. Finns hos de flesta ÅF.

Hastighet och stabilitet ges en boost med denna antenn. Har inga bra exempel med mätvärden (signalstyrka). Men i senaste installationen med ett Telia bredband så var hastigheten utan antennen 20Mbit/s ner och 15 upp. Med antennen ansluten och monterad på maströr 2 meter ovan nock, så blev hastigheten istället 38Mbit/s ned och 34 Mbit/s upp.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Produkter jag använder i olika installationer och som jag upplever fungerar bra är följande.

Modem:
http://consumer.huawei.com/en/mobile-broadband/dongles/featur...

Riktantenn:
Poynting xpol mimo 9dbi (sök på Google).

Antennens (2) kontakter på kabeln passar inte direkt in i modemet utan du behöver två pigtails för detta. Finns hos de flesta ÅF.

Hastighet och stabilitet ges en boost med denna antenn. Har inga bra exempel med mätvärden (signalstyrka). Men i senaste installationen med ett Telia bredband så var hastigheten utan antennen 20Mbit/s ner och 15 upp. Med antennen ansluten och monterad på maströr 2 meter ovan nock, så blev hastigheten istället 38Mbit/s ned och 34 Mbit/s upp.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Tack Andreas!
Skall ta en titt på detta.

Visa signatur

"You can kill a man but you can't kill an idea."
-- Medgar Evers
: MSI Z77A-G43, i7 3770k @ 3,7 GHz, Stockkylare, 16 GB Vengeance, 250GB & 128GB SSD, MSI GTX 970 4G
.