Permalänk
Medlem

Finns inga P-ata (IDE) anslutningar på dessa moderkort endast S-ata för hårddiskar & läsare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av redux33:

Ojojoj, stort tack för alla svar, men om jag nu faktiskt köper någon av produkterna som länkats ovan, kommer jag behöva byta ut hårddisk och allt det där också, eller är det rakt på med ett nytt moderkort och processor, men sladdar och fläktar som jag använt innan? Som sagt är inte den mest insatte på det här!

Du kan använda allt det gamla. Hade dock rekommenderat dig installera om ditt OS så det blir fräscht o fint till den nya hårdvaran.

Har du pengarna hade jag alla gånger skaffat en ssd disk också o haft din gamle som extra lagringsdisk. Är som natt o dag med ssd och gör stor skillnad i hur datorns känns fast den ej påverkar fpsen i spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Du kan använda allt det gamla. Hade dock rekommenderat dig installera om ditt OS så det blir fräscht o fint till den nya hårdvaran.

Har du pengarna hade jag alla gånger skaffat en ssd disk också o haft din gamle som extra lagringsdisk. Är som natt o dag med ssd och gör stor skillnad i hur datorns känns fast den ej påverkar fpsen i spel.

Tackar så mycket. jag ska look into det här med ssd, låter ju väldigt bra. Sen hade jag tänkt av uppgradera till 8.1 från win 7, så då får jag ju ett nytt cleant OS där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kikade på den i3 4150 processorn, den har fått några poäng lägre på passmark test än en X5470 som skulle gå att få tag på för en 500 kr med frakt. Som med några mindre modifikationer skulle förmodligen passa ditt äldre moderkort. Uppgradera till 8 gb ddr2 minne kanske kostar en slant idag men det beror helt på hur man använder sin dator. Men det skulle bli billigare hur man än vänder och vrider på det. Jag vet inte riktigt hur ni jämför era processorer när ni säger att den ena är snabbare än den andra?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Tänk på att det inte bara är att "klicka i" processorn i moderkortet utan kräver viss förkunskap. Se till så att du placerar processorn rätt och applicerar kylpasta innan du till sist fäster cpu-fläkten. Det finns mängder av youtube-klipp att kolla på om du är oerfaren. Lycka till!