Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Teoretiskt sett skulle han för visso kunna fylla systemet med destillerat, (avsaltat) vatten.
Vatten i sig är inte elektriskt ledande men i princip allt vatten innehåller föroreningar av salter och annat som leder ström.

Vattnet skulle på kort tid jonisera sig själv. Det stjäl helt enkelt joner från alla metallerna det kommer kontakt med. Sen leder det ström igen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Jepp, so ist es. Det går tyverr inte i praktiken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag tänkte göra lite basic test med oljan jag har tillgång till, bla checka hur lång tid den tar att värma upp med en glödlampa liggandes i.
Det enda som jag är orolig för att den helst inte ska komma i kontakt med något över 70/c, hur varma blir bryggorna på ett moderkort?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag tänkte göra lite basic test med oljan jag har tillgång till, bla checka hur lång tid den tar att värma upp med en glödlampa liggandes i.
Det enda som jag är orolig för att den helst inte ska komma i kontakt med något över 70/c, hur varma blir bryggorna på ett moderkort?

Runt 40-45 grader skulle jag tro. En metallbit som är 70 grader varm gör rejält ont att ta på, så varmt blir det sällan på moderkort. Olja kyller dessutom bättre än luft, så de kommer bli ännu kallare.

Varför undvika kontakt med sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vattnet skulle på kort tid jonisera sig själv. Det stjäl helt enkelt joner från alla metallerna det kommer kontakt med. Sen leder det ström igen.
B!

Något man skulle kunna lösa med ett silexfilter kanske? I den här tråden verkar inte kostnader ha så stor betydelse så.. Ett filterbyte kostar ca 4000kr.

http://www.eurowater.se/produkter/mixedbed_/_blandb%C3%A4dd/s...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Något man skulle kunna lösa med ett silexfilter kanske? I den här tråden verkar inte kostnader ha så stor betydelse så.. Ett filterbyte kostar ca 4000kr.

http://www.eurowater.se/produkter/mixedbed_/_blandb%C3%A4dd/s...

då gäller det även att komponenter och liknande är absolut kliniskt rena och dylikt, kanske fungerar... men inte länge.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Avstängd

Ja, möjligen i ett laboratorium, men jag tror det är svårt för en vanlig person utan tillgång till laboratorieutrustning att greja det mer permanent i praktiken, det krävs ganska små mängder förorenat vatten för att det hela skall sk*ta sig, tyverr.
Annars är ju tanken onekligen intressant det håller jag med om.

(Eftersom detta verkar menat som en tråd tillägnad teoretiska diskussioner och bollande av tankar kring praktiska lösningar antar jag att det är ok med litet lagom offspin så länge det känns relevant.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Precis så fungerar det. I enkla ordalag kokar man av råoljan, och låter ångorna stiga upp i en kolonn (tornen på raffinaderiet), som blir svalare ju högre upp i den man kommer. De längre kolvätena som har högre kokpunkt kommer kondensera i de lägre delarna av tornet, och de kortare kolvätena med lägre kokpunkt kommer kondensera ut längre upp.

Sedan kan man förstås förädla destillaten vidare om man vill det. Den mineralolja man köper är formodligen inget rent destillat, utan en sådan vidareförädlad produkt. Det är dock inget jag vet säkert, utan bara en kvalificerad gissning.

Googla på "fraktionerad destillation" om du vill ha en närmare beskrivning

Det är förövrigt precis på samma sätt man gör brännvin, fast med annan produkt i tanken såklart.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Har tom en gammal bok med ritningar till en teknisk destillationsapparat, tvivlar dock på att snuten skulle köpa förklaringen att man vill testa göra egen nafta även om man visar den... Men jag har länge varit sugen på att prova i litet större skala med trädestillat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Har tom en gammal bok med ritningar till en teknisk destillationsapparat, tvivlar dock på att snuten skulle köpa förklaringen att man vill testa göra egen nafta även om man visar den... Men jag har länge varit sugen på att prova i litet större skala med trädestillat.

Tror inte farbror blå skulle ha åsikter om en ritning, möjligtvis om den sitter ihop

Skall du leka med destillera trä så var för guds skull inte i slutet utrymme! Har hänt att folk skadat sig och sina hus genom att läckage eller dåligt kylda kondensorer läcker ut ångor som sedan exploderar. Iofs vanligare för sådana som bränner hemma, men träångor är lika explosiva de med!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tonix:

då gäller det även att komponenter och liknande är absolut kliniskt rena och dylikt, kanske fungerar... men inte länge.

Är inte ett av problemen att vatten innehåller syre, syre är är väldigt korrosivt och metaller fäller ut även om det är kliniskt rena ytor?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Är inte ett av problemen att vatten innehåller syre, syre är är väldigt korrosivt och metaller fäller ut även om det är kliniskt rena ytor?

Jo precis, med att den inte skulle fungera så länge menar jag väll inte dagar utan sekunder

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det är förövrigt precis på samma sätt man gör brännvin, fast med annan produkt i tanken såklart.

Mjo, i alla fall liknar modern spritdestillation i mångt och mycket vad som pågår på raffen. Det ska dock sägas att det där med kolonner och återflöde är rätt nya påfund i den svängen, traditionella enkelpannor består bara av ett kokkärl och en kylare. Och så är man ju i princip bara intresserad av en enda fraktion vid spritframställning, vilket förstås gör utrustningen mindre komplicerad.

Skrivet av Mizzarrogh:

Har tom en gammal bok med ritningar till en teknisk destillationsapparat, tvivlar dock på att snuten skulle köpa förklaringen att man vill testa göra egen nafta även om man visar den... Men jag har länge varit sugen på att prova i litet större skala med trädestillat.

Skrivet av cheben:

Tror inte farbror blå skulle ha åsikter om en ritning, möjligtvis om den sitter ihop

Skall du leka med destillera trä så var för guds skull inte i slutet utrymme! Har hänt att folk skadat sig och sina hus genom att läckage eller dåligt kylda kondensorer läcker ut ångor som sedan exploderar. Iofs vanligare för sådana som bränner hemma, men träångor är lika explosiva de med!

Tror faktiskt det är olagligt att ens inneha en destillationsanläggning utan tillstånd, oavsett vad du ska ha den till. Är rätt säker på att till och med företag, skolor, etc, måste anmäla innehav till någon myndighet och intyga att anläggningen inte ska användas till spritframställning. I realiteten kommer dock ingen och knackar på för att du har en apparat hemma, det är först om du börjar koka sprit och sälja du blir intressant för länsman.

Etanol är bra mycket jävligare ur brandsäkerhetssynpunkt, det har ett brännbarhetsintervall som inte är av denna värld. Ser man det rent brandtekniskt är det förmodligen en bättre idé att koka bensin på spisen än att bränna hemma. Därmed är det inte sagt att trädestillation är riskfritt i det hänseendet heller.

Håller man på och destillerar trä har man dock ytterligare saker att fundera på. En del av de ämnen man frigör är mer eller mindre toxiska, även om det inte smäller kan en läcka ha andra tråkiga konsekvenser. Skulle faktiskt lägga ännu större vikt vid ventilationen vid trädestillation än vid etanoldestillation.

Skrivet av Fluf:

Är inte ett av problemen att vatten innehåller syre, syre är är väldigt korrosivt och metaller fäller ut även om det är kliniskt rena ytor?

Och även om du får vattnet syrefritt, så har du autoprotolysen. Det finns alltid fria joner i vattnet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Nej, jag har bara byggt överdelen av laborationen, och jag får bygga kylaren men inte länka dem samman tror jag om jag fyller överstycket med etanolhaltig vätska, men det är nog en gråzoon. Tror att man får destillera andra kemikalier som lagen tillåter men inte rena alkohol. Hursomhaver så räcker det att man gör labbet med sluten destillation för att se vad man får ut av tex en träbit, bygg av pyrexglas (borosilikat) så att man kan hetta upp det till några hundra grader, burken skall ha en tät kork med tex ett litet glas eller metallrör ut där man kan få ut gaser och vätskor. Är osäker på om man får ha en riktig hemkokare eller inte om man bara låter den stå utan att ha planer på att använda den, det minns jag inte, men har för mig att det inte är tillåtet.

Böcker och ritningar får man ha dock och delar av pannan så länge det är uppenbart att den inte går att sätta samman till en fungerande hembrännare. Jag tror att man får ha farfars hemkokare som prydnad om man slår ett hål i botten på kiteln tex. men är osäker på om lagen säger att man måste det eller inte idag.

Nå, inte så aktuellt här tror jag att vara så grundlig att man framställer sin egen olja dock tror jag, men klart kul diskusion.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Runt 40-45 grader skulle jag tro. En metallbit som är 70 grader varm gör rejält ont att ta på, så varmt blir det sällan på moderkort. Olja kyller dessutom bättre än luft, så de kommer bli ännu kallare.

Varför undvika kontakt med sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, har inte kollat i tråden på ett tag!
70grader är maxtemp för korten som ligger i oljan och kokpunkt ligger vid 80 grader.
Allt över 90 grader och gaserna kan förutsaka explosion och det vill vi ju Inte!
Jag ska kolla över databladet för dom exakta siffrorna.

Min tanke har hela tiden varit att ha oljan som skydd mot kondens.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Sorry, har inte kollat i tråden på ett tag!
70grader är maxtemp för korten som ligger i oljan och kokpunkt ligger vid 80 grader.
Allt över 90 grader och gaserna kan förutsaka explosion och det vill vi ju Inte!
Jag ska kolla över databladet för dom exakta siffrorna.

Min tanke har hela tiden varit att ha oljan som skydd mot kondens.

Korten kommer förmodligen aldrig bli så varma om du har dem direktkylda av olja. Dessutom är det inget problem om oljan kommer nära eller till och med når över flampunkten lokalt ur det hänseendet när alltihopa ligger under vätskeytan, flampunkten avser bara den temperatur där vätskan gasar av tillräckligt mycket till luften för att den bildade gasblandningen ska hamna inom brännbarhetsintervallet.

En potentiellt farlig situation uppstår först när [en viss mängd] olja som är exponerad för luft uppnår flampunkten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Dessutom så är drt kortets kärna som kan bli 90 grader. Oljan i sig, även i närkontakt kommer inte komma i närheten av det. Flampunkt är endast aktuell när i princip hela badet är 90 grader. Din dator har redan dött pga överhettning sen länge när detta inträffar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis!

Jag ska bara ta reda på dom exakta siffrorna innan jag drar igång. Hade varit super o haft allt klart nu när det till o med är snorkallt i Skåne.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad ska du göra när du värmt upp allt vattnet?

Du kan ha 4 kubikmeter vatten, din CPU temp kommer sakta öka i takt med att vattnet värms upp. Din reservoar kommer fungera som en primitiv (och väldigt dålig) värmeväxlare (radiator) där en del av överskottsvärmen avges, men icke desto mindre kommer vattentempen, och därmed din CPU temperatur, så sakta att stiga. Öppna system är lite bättre i den aspekten eftersom avdunstningen hjälper till med att kyla vattnet, men då får man i stället hantera damm och annat skit som kan hamna i det.

Med andra ord, jo, man behöver en radiator om man ska ha systemet i drift kontinuerligt.
B!

Fick ingen "citering" så tog ett tag innan jag såg det här.

För att värma 4000l vatten från 20c till 50c med 100w som en cpu kan ge vid full load (då räknar vi på full kontakt mellan cpu block och cpu)
Krävs det 139 kWh, 139kwh/0.1w = 1390 timmar / 24 = 57.9 dagar

Detta är utan förlusterna som blir då detta är oisolerade tankar. Tänk på att förlusterna är inte konstanta, förlusten ökar i takt med att temperaturen på vattnet går över rummets temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad ska du göra när du värmt upp allt vattnet?
B!

Ta en varm och skön dusch?

4m3 vatten @ 50+ grader ska väl räcka för en snabb dusch iaf

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ta en varm och skön dusch?

4m3 vatten @ 50+ grader ska väl räcka för en snabb dusch iaf

En dusch var 60e dag om det inte fanns förluster. Antagligen kommer man inte ens upp i de temperaturerna så man lär lukta 😀