Permalänk
Medlem

otroligt höga grader på 4790k + h100i

Hej!

har sen länge tillbaka haft otroliga problem med galna grader på min CPU (i7 4790k) och tror att min kylare (corsair h100i) klarar av att kyla den som den ska ELLER att cpun inte vill funka som den ska.

för ca 2 veckor sedan kontaktade jag intel, laddade ner deras diagnostest och han såg att processorn va klockad till 4.4 från vanliga 4.0, jag gick in i bios och ändrade och graderna sjönk ca 20-15 grader. TROTS det ligger min idle runt 47-52 (aldrig varit under 47) och load på 75-85 (tidigare 85-100)

jag ser i CPU-Z att min clock speed hoppar mellan olika nummer mellan 4199 mhz och ca 4398 mhz och min fråga är om någon med erfarenhet utav Asus maximus hero Vll och hur jag ställer in cpun att gå i stock speed och om möjligt, kanske hjälpa mig lite runt problem utav värmen.
(typ ge tips på ny tornkylare, nya fläktar till taket av chassit utifall jag byter kylare osv)

i skrivande stund ska jag köra prime95 och se vilket resultat jag får utav de.

tack så hemskt mycket i förhand!

Visa signatur

Intel i7 4790k [] Asus maximus HERO VII Z-97 [] Ram : Corsair 16GB vengeance pro 1600Mhz red [] Msi Gtx 780 OC edition [] PSU : EVGA supernova G2 850W 80+ gold [] Kylning : Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Du kanske har AI suite installerad, och du råkat aktiverat dess auto klockning?

Även om du gjort detta är tempen högre än vad den borde, kan tex bero på att CPU matas med väl hög volt..
Eller dåligt monterad kylare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av schevva:

Hej!

har sen länge tillbaka haft otroliga problem med galna grader på min CPU (i7 4790k) och tror att min kylare (corsair h100i) klarar av att kyla den som den ska ELLER att cpun inte vill funka som den ska.

för ca 2 veckor sedan kontaktade jag intel, laddade ner deras diagnostest och han såg att processorn va klockad till 4.4 från vanliga 4.0, jag gick in i bios och ändrade och graderna sjönk ca 20-15 grader. TROTS det ligger min idle runt 47-52 (aldrig varit under 47) och load på 75-85 (tidigare 85-100)

jag ser i CPU-Z att min clock speed hoppar mellan olika nummer mellan 4199 mhz och ca 4398 mhz och min fråga är om någon med erfarenhet utav Asus maximus hero Vll och hur jag ställer in cpun att gå i stock speed och om möjligt, kanske hjälpa mig lite runt problem utav värmen.
(typ ge tips på ny tornkylare, nya fläktar till taket av chassit utifall jag byter kylare osv)

i skrivande stund ska jag köra prime95 och se vilket resultat jag får utav de.

tack så hemskt mycket i förhand!

Har du kollat så du har monterat den riktigt eller känt om pumpen går och såna saker?

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kanske har AI suite installerad, och du råkat aktiverat dess auto klockning?

Även om du gjort detta är tempen högre än vad den borde, kan tex bero på att CPU matas med väl hög volt..
Eller dåligt monterad kylare

hur vet jag om AI suite är installerat?

Visa signatur

Intel i7 4790k [] Asus maximus HERO VII Z-97 [] Ram : Corsair 16GB vengeance pro 1600Mhz red [] Msi Gtx 780 OC edition [] PSU : EVGA supernova G2 850W 80+ gold [] Kylning : Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Låter som att H100i:n är felmonterad. Åtminstone dålig kontakt med processorn.

Byt kylpasta, klicka en bit kylpasta i storleken utav en ärta och testa igen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av schevva:

Hej!

har sen länge tillbaka haft otroliga problem med galna grader på min CPU (i7 4790k) och tror att min kylare (corsair h100i) klarar av att kyla den som den ska ELLER att cpun inte vill funka som den ska.

för ca 2 veckor sedan kontaktade jag intel, laddade ner deras diagnostest och han såg att processorn va klockad till 4.4 från vanliga 4.0, jag gick in i bios och ändrade och graderna sjönk ca 20-15 grader. TROTS det ligger min idle runt 47-52 (aldrig varit under 47) och load på 75-85 (tidigare 85-100)

jag ser i CPU-Z att min clock speed hoppar mellan olika nummer mellan 4199 mhz och ca 4398 mhz och min fråga är om någon med erfarenhet utav Asus maximus hero Vll och hur jag ställer in cpun att gå i stock speed och om möjligt, kanske hjälpa mig lite runt problem utav värmen.
(typ ge tips på ny tornkylare, nya fläktar till taket av chassit utifall jag byter kylare osv)

i skrivande stund ska jag köra prime95 och se vilket resultat jag får utav de.

tack så hemskt mycket i förhand!

Först och främst så är inte din cpu överklockad. Den levereras med en turbohastighet från Intel på 4,4GHz.(även ifall den kommer röra sig i spannet mellan 800MHz till 4,4GHz).

Och som många andra nämner så låter det som att kylaren är felmonterad. Se till så att backplaten(det som sitter bakom moderkortet) sitter som det ska, det finns en utskärning i den, och sitter den inte som det ska blir det ojämt och kylaren får inte rätt kontakt.

Skulle backplaten sitta som den ska, så rekommenderar jag att du tar de plastbrickorna som du får med H100i, och sätter de på backplaten, så de sitter under moderkortet(på "piggarna" på backplate).

Är allt monterat rätt, så ska du ladda ner HWmonitor, och berätta för oss vilken Vcore, eller spänning som CPUn tar i stresstest. Och se till att undvika prime, eftersom prime använder AVX/AVX2 funktioner som gör processorn onödigt varm eftersom det finns få program som använder just de instruktionerna idag. Jag rekommenderar OCCT och Asus egna RealBench.

Ang frekvenserna hoppar upp och ner så är det fullständigt normalt, eftersom det är olika energialternativ som finns både hos Intel och windows.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Backplaten bakom moderkortet är troligen felmonterad. Jag hade också problem med höga temperaturer, men när jag hade monterat den rätt så gick dom drastiskt ner. Tänk på att den går att montera åt alla håll, men om den är monterat åt fel håll så får inte kylaren rätt kontakt mot cpu'n.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Backplaten bakom moderkortet är troligen felmonterad. Jag hade också problem med höga temperaturer, men när jag hade monterat den rätt så gick dom drastiskt ner. Tänk på att den går att montera åt alla håll, men om den är monterat åt fel håll så får inte kylaren rätt kontakt mot cpu'n.

Finns det någon guide/bild på hur exakt den ska sitta, så jag kan jämföra?

Visa signatur

Intel i7 4790k [] Asus maximus HERO VII Z-97 [] Ram : Corsair 16GB vengeance pro 1600Mhz red [] Msi Gtx 780 OC edition [] PSU : EVGA supernova G2 850W 80+ gold [] Kylning : Corsair H100i

Permalänk
Skrivet av schevva:

Finns det någon guide/bild på hur exakt den ska sitta, så jag kan jämföra?

Backplaten ska vara monterad exakt så som på bilden.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Backplaten ska vara monterad exakt så som på bilden.

http://cdn.overclock.net/a/a7/350x700px-LL-a71b1057_backplate...

såklart va den backplaten felmonterad. toppar 65c i prime95 nu, istället för 95 i World of warcraft! tack så mycket.

Visa signatur

Intel i7 4790k [] Asus maximus HERO VII Z-97 [] Ram : Corsair 16GB vengeance pro 1600Mhz red [] Msi Gtx 780 OC edition [] PSU : EVGA supernova G2 850W 80+ gold [] Kylning : Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Låter som att H100i:n är felmonterad. Åtminstone dålig kontakt med processorn.

Byt kylpasta, klicka en bit kylpasta i storleken utav en ärta och testa igen.

Ärta? det är jävligt mycket, du menar ett riskorn..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Ärta? det är jävligt mycket, du menar ett riskorn..

körde som ett litet riskorn!

Visa signatur

Intel i7 4790k [] Asus maximus HERO VII Z-97 [] Ram : Corsair 16GB vengeance pro 1600Mhz red [] Msi Gtx 780 OC edition [] PSU : EVGA supernova G2 850W 80+ gold [] Kylning : Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Ärta? det är jävligt mycket, du menar ett riskorn..

Nej det menar jag inte.

Antingen så kan du dra ut det som ett "riskorn" eller en ärta. Enklast är att ta plasten som processorn kommer i. Dutta lite, tryck hårt mot den andra plastdelen, så ser du hur stor yta den mängden du tog blir på processorn sen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |