Fick hem saker jag inte beställt, måste jag ta mig till posten och skicka tilbaka dem?

Permalänk
Skrivet av zappox:

Hej! Kul med alla svar på detta och God Jul!

Som ni kanske förstår är det mer en principsak att jag inte vill lägga tid på detta när företaget är så arrogant . Det är faktiskt en skillnad på att returnera en vara som man beställt (ångrat köp, felköp etc) och att returnera varor man får slumpvis hemskickade. Det väl ändå lutar åt att jag tar en promenad till postkontoret idag för att slippa mer bekymmer...

Jag tycker du ska hålla på din princip, goodwill bör ju vara ömsesidigt.

Permalänk
Avstängd

Har själv varit med om ett liknande fall. Fick hem ett par hårddiskar och lite annat som jag inte beställt. Men jag behöll grejerna, vill dom ha tillbaka dom så får dom fråga efter dom så kanske vi hade kunnat komma överens. Inte mitt problem om dom sänder för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Allexz:

Nämen titta, kan det vara en till som handlat från CDON?

(Bara det företaget som nånsin bett mig att skriva ut returettiketter medans andra seriösa företag skickar klisterlappar)

Annars är det inte så jävla svårt att skriva ut en returetikett och tejpa på paketet.
Alternativt skriva ut det och gå med det till närmsta "postkontor" ala ICA och be dem tejpa på det.

Permalänk
Avstängd

begär en retur farktsedel och eftersom det är ett företag som skickat till dig så blir det enklast med företagspaket i retur och då fungerar hämtservicen av paketet du behöver nog bara lägga det utan för din dörr.

Hade något liknade av helt andra produketer som var lite skrymmande att packa, företaget hade tagit fel delar och när rätt skickades ut bad jag dem om att få retunera de felaktigt skickade, de bad att få återkomma med lösning eller ev en upphämning, sen ringde de och meddelade att det inte var lönsamt med återretur men om jag visste någon som behövde delarna så skänk dem och hälsa från oss och gör personen glad.

Permalänk
Medlem

Säg åt dem att du skall ha en retursedel i brevlådan samt en insättning av några hundra för din nedlagda tid, alternativt får de hämta dem med bud. Varför skall företaget få dig att jobba gratis åt dem?

Permalänk
Medlem

Om du fått varor du inte har beställt så behöver du inte betala för dem.

Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt.
Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar--bedrager...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det är en principsak. Jag skulle själv inte ha något emot att svänga in och slänga in ett paket på Posten om företaget betedde sig smidigt och verkligen ursäktade sig för besväret, och inte hotade med faktura om jag påpekade att jag inte hade någon skrivare för fraktsedeln eller så. Eller kanske t.om gav mig en rabattkod på 50kr eller så för besväret mest som en symbolisk sak.

När hotet om faktura och kanske t.om polisanmälan kommer bara för att företaget klantat sig och vill krångla till det för mig, då är det faktiskt värt att bråka lite över mail tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Om du fått varor du inte har beställt så behöver du inte betala för dem.

Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt.
Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar--bedrager...

Ja för att vara tydlig så handlar inte diskussionen om porto för returfrakt, detta står företaget för (helt självklart givetvis).

Diskussionen handlar om tid och pengar det kostar för att åka till postombudet med paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Annars är det inte så jävla svårt att skriva ut en returetikett och tejpa på paketet.
Alternativt skriva ut det och gå med det till närmsta "postkontor" ala ICA och be dem tejpa på det.

Har ingen skrivare och ingen bil. Bor avsides utan bussförbindelser. Så jo det kan vara jävligt svårt.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Ja för att vara tydlig så handlar inte diskussionen om porto för returfrakt, detta står företaget för (helt självklart givetvis).

Diskussionen handlar om tid och pengar det kostar för att åka till postombudet med paketet.

Hur mycket tid lägger du på att skriva / läsa / uppdatera denna tråden i förhållande till att posta paketet?
Det kan bli dyrt och kostsamt i både tid & pengar att kämpa emot, kommer det en faktura och sedan ett inkasso blir det inte lika smidigt som att skicka tillbaks sakerna.
Du väljer ju själv vilken väg du vill ta, får man fråga vilken butik det gäller samt hur långt det är till deras närmaste fysiska butik? Är sakernas värde värt tiden/pengarna det kostar för dom att hämta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Ja för att vara tydlig så handlar inte diskussionen om porto för returfrakt, detta står företaget för (helt självklart givetvis).

Diskussionen handlar om tid och pengar det kostar för att åka till postombudet med paketet.

Eller så får de kommer och hämta som det står i lagen och som jag skrev ovan. Ser inte att det står att man måste åka och lämna in det själv.

Antingen hämtar de vara själva eller med företagspaket där posten hämtar upp det vid dörren eller så är man sjysst och lämnar in paketet när man har tid eller så kollar man med konsumentvägledare huruvida man kan vägra. Antingen vill man vara hjälpsam eller inte.

Blir jag hotat av företaget att jag får betala varan om jag inte vill posta så hade jag nog inte känt för att vara så hjälpsam längre.
Hade företaget sagt Oj ja självklart fixar vi så nån hämtar det så hade jag velat vart sjysst och sagt Äh jag kan ämna in det åt er bara jag får en fraktlapp.
De ska inte löna sig att vara ett surt företag.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Hur mycket tid lägger du på att skriva / läsa / uppdatera denna tråden i förhållande till att posta paketet?
Det kan bli dyrt och kostsamt i både tid & pengar att kämpa emot, kommer det en faktura och sedan ett inkasso blir det inte lika smidigt som att skicka tillbaks sakerna.
Du väljer ju själv vilken väg du vill ta, får man fråga vilken butik det gäller samt hur långt det är till deras närmaste fysiska butik? Är sakernas värde värt tiden/pengarna det kostar för dom att hämta det?

Som jag redan skrivit så handlar det mestadels om principen och inte pengarna, och jag har även redan skrivit att jag tänker posta paketet.

Tror inte att företaget i detta fallet har så mycket att hämta med att försöka fakturera grejerna, jag skulle givetvis bestrida fakturan och som någon skrev tidigare finns det inget köpeavtal överhuvudtaget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cusah:

Har ingen skrivare och ingen bil. Bor avsides utan bussförbindelser. Så jo det kan vara jävligt svårt.

Då är det en annan sak, jag citerade dock en annan person, men bra att du svarade:)

Hur tar du dig runt? Hur hämtade du ut paketet från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då är det en annan sak, jag citerade dock en annan person, men bra att du svarade:)

Hur tar du dig runt? Hur hämtade du ut paketet från början?

Nu är det inte jag som fick hem fel grejer men OM det vore jag så är det inte så lätt. Man får tänka lite längre. Jag får planera så att jag kan ta en eftermiddag och cykla iväg några timmar!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Sötast
Skrivet av tcntad:

Annars är det inte så jävla svårt att skriva ut en returetikett och tejpa på paketet.
Alternativt skriva ut det och gå med det till närmsta "postkontor" ala ICA och be dem tejpa på det.

Njä, det är det kanske inte. Eller så är det kanske det?

Går jag så får jag räkna med en kostnad på 2 kronor och ca en timmes gång mellan boende, bibliotek med skrivare samt postombud. Kommer jag hem från jobb runt 17, ska laga mat till ungarna som är färdig runt 18 och med läggdags 19 samt 20 så är posten mest troligt stängd redan då jag är färdig.

Jag kan göra det snabbare genom att ta bilen, göra två stopp samt betala för slitage på bil, samt bensin och utskrift.

Hade företaget helt enkelt skickat ut en lapp så är det inte svårare än att klistra på och lämna det på vägen hem från jobb.

Kontentan är väl att jag inte ska behöva betala med min tid eller pengar för att rätta till ett misstag som ett företag gjort?
På samma gång så är jag inte överdrivet omöjlig i sammanhanget men om inte ens företaget bemödar sig att skicka ut de saker som behövs för att jag ska åtgärda deras fel så tänker inte jag överta det ansvaret.

För produkternas skull så kan jag bara anta att en felpackning medför att det man ska returerna ligger och skramlar i lådan man fick från början, ska jag betala packmaterial själv också för att säkerställa att JAG inte tagit sönder deras produkter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zappox:

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Då ringer du företaget och ber om en returfraktsedel. Det är dom som gjort fel. SKa inte kosta dig någonting!!
Går dom inte med på det hänger du ut stället här, så får de se vad det kommer kosta dem istället.
Blir vansinnig på sånt här jävla tjabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Har ingen skrivare och ingen bil. Bor avsides utan bussförbindelser. Så jo det kan vara jävligt svårt.

Du ligger nog ganska långt ut i kanten på normalfördelningskurvan, men för "95 %" av befolkningen är det nog inte något reellt problem (varken tids- eller kostnadsmässigt) att åka en extra vända till postombudet. Särskilt inte om det kan kombineras med en shoppingrunda på ICA.

Erik

Permalänk
Medlem

Alltså inte ska man lösa det gratis åt dom när T.ex. dom tar ut en adiministratiiv avgift om du inte hämtar ut grejer dom skickat. Gör dom fel så får dom rätta till det, men ska aldrig jobba gratis åt företag som bara vill ha pengar utan då får dom anstränga sig oxå, sen att hota med FAKTURA direkt gör att jag skulle hänga ut dom snabbare än dom kan utala sina egna jävla namn! ...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Alltså inte ska man lösa det gratis åt dom när T.ex. dom tar ut en adiministratiiv avgift om du inte hämtar ut grejer dom skickat. Gör dom fel så får dom rätta till det, men ska aldrig jobba gratis åt företag som bara vill ha pengar utan då får dom anstränga sig oxå, sen att hota med FAKTURA direkt gör att jag skulle hänga ut dom snabbare än dom kan utala sina egna jävla namn! ...

Fast det är ju en jäkla skillnad. Du beställer något som du sedan väljer att inte hämta ut det VS någon gör ett misstag och skickar fel grejer.

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Fast det är ju en jäkla skillnad. Du beställer något som du sedan väljer att inte hämta ut det VS någon gör ett misstag och skickar fel grejer.

Erik

Vist är det så men nu gjorde ju dom fel och skicka ut grejer som inte var beställt.

Om man inte hämtar ut kan det ju vara för att man gjort som dom i detta fall "FEL" och då väljer man att inte hämta ut det och då vill dom ha pengar men skickar dom fel grejer så vill dom att man ska göra jobbet gratis vilket jag ser som fel...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Annars är det inte så jävla svårt att skriva ut en returetikett och tejpa på paketet.
Alternativt skriva ut det och gå med det till närmsta "postkontor" ala ICA och be dem tejpa på det.

Tänk lite "outside the box". Alla har inte tillgång till skrivare och bor inte ett stenkast från paketinlämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vist är det så men nu gjorde ju dom fel och skicka ut grejer som inte var beställt.

Om man inte hämtar ut kan det ju vara för att man gjort som dom i detta fall "FEL" och då väljer man att inte hämta ut det och då vill dom ha pengar men skickar dom fel grejer så vill dom att man ska göra jobbet gratis vilket jag ser som fel...

Jag förstår inte riktigt. Du beställer alltså av misstag? Slinter på tangentbordet eller liknande)för det handlar väl inte om att du ångrade dig)?

Då avbeställer man innan leverans eller står sitt kast och betalar returfrakten.

Erik

Permalänk
Medlem

Jag reste mig på bussen för en gammal tant som inte ens sa tack! Sånt skit tar jag icke så jag krävde henne på 10 kr för slitage av skorna, hon vägrar betala. Hur tar jag detta vidare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynkrygg:

Jag reste mig på bussen för en gammal tant som inte ens sa tack! Sånt skit tar jag icke så jag krävde henne på 10 kr för slitage av skorna, hon vägrar betala. Hur tar jag detta vidare?

Det där va ju inte ens i närheten.. Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Annars är det inte så jävla svårt att skriva ut en returetikett och tejpa på paketet.

För mig är det helt omöjligt. Förutsatt att det inte är en skrivare med papper de har skickat ut felaktigt. Jag äger ingen skrivare, och anser mig inte ha något behov av en, så jag har inte för avsikt att skaffa någon.

Skrivet av tcntad:

Alternativt skriva ut det och gå med det till närmsta "postkontor" ala ICA och be dem tejpa på det.

Du måste ha mycket trevligare personal på din ICA Posten grej. Här får du koma med ditt paket färdigt, är det inte klart kan de kanske sänka sig till att sälja grejerna du behöver, men att tejpa ett paket åt dig kommer inte på fråga.

Jag ser det som en självklarhet att man hjälper företaget få tillbaka sina varor, om det sen är genom att de skickar en fraktlapp, eller om det är genom att de ombesörjer hämtning med fraktbud, det är ju deras problem. Ser de till så jag, eller annan olycklig mottagare får en fraktlapp ser jag nog det som vår skyldighet att droppa paketet på posten. Med det dock inte sagt att det måste ske omgående. Det får ju bli när man passerar nästa gång.

Skrivet av Ynkrygg:

Jag reste mig på bussen för en gammal tant som inte ens sa tack! Sånt skit tar jag icke så jag krävde henne på 10 kr för slitage av skorna, hon vägrar betala. Hur tar jag detta vidare?

Gör som alla andra hjärndöda huliganer på samma buss. Banka ner henne, sno handväskan, och dra.
Relevans?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Det där va ju inte ens i närheten.. Gör om, gör rätt.

Jag tror det handlade om att mindset hos många är att du ska ha betalt för allt och gör inget gratis.

Kanske inte klockren i det här fallet men ger (tyvärr) en hyffsad bild av hur många ser på saker och ting.

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Jag reste mig på bussen för en gammal tant som inte ens sa tack! Sånt skit tar jag icke så jag krävde henne på 10 kr för slitage av skorna, hon vägrar betala. Hur tar jag detta vidare?

Hade du krävt dig själv på en tia då du var tvungen att gå av bussen vid din hållplats också?

Typiskt att alla ska ha betalt för att vara vänlig. I dagens sverige så är det dom äldre som med hårt arbete och slitsamma jobb byggt upp landet till vad vi har , Utan ett tack.

OT:

Du var ärlig och påtalade felet. Fortsätt vara ärlig och skicka tillbaks sakerna utan tjafs. Det är trots allt jul. Vem vet? Du kan ju belönas med en liten julklapp om dom är så snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Det där va ju inte ens i närheten.. Gör om, gör rätt.

Det var max ansträngning jag orkade lägga på den här tråden, jag lovar att bättra mig till nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Hade du krävt dig själv på en tia då du var tvungen att gå av bussen vid din hållplats också?

Typiskt att alla ska ha betalt för att vara vänlig. I dagens sverige så är det dom äldre som med hårt arbete och slitsamma jobb byggt upp landet till vad vi har , Utan ett tack.

OT:

Du var ärlig och påtalade felet. Fortsätt vara ärlig och skicka tillbaks sakerna utan tjafs. Det är trots allt jul. Vem vet? Du kan ju belönas med en liten julklapp om dom är så snälla.

Jag uppfattade en hög grad av ironi och sarkasm i Ynkryggs inlägg :).

Erik

Permalänk
Medlem

Ett företag gör fel... och sen när du är så snäll att du påpekar felet, ja då hotar dom dig.

Tycker du verkligen att du har gjort rätt genom att gå med på att rätta deras fel?

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.