Permalänk
Medlem

Byta till vattenkylning på R9 290

Tjenare datorentusiaster!

Jag har för tillfället ett Gigabyte R9 290 Winforce 4 GB OC som sitter i ett Corsair 500R chassi med lediga fan slots som bara väntar på att bli mountade. Anledningen till det är på grund av ett otroligt störande ljud som en av mina 3 fläktar på grafikkortet skapar. Vid högre fan loads (80%?) så börjar mittenfläkten skapa ett skrapande ljud. Har prövat att göra en dammrensning men det löste inte problemet.

Oavsett vad så är jag sugen på att byta ut luftkylningen till vattenkylning och har en "begränsad" budget, därför utesluts moddade kylningssystem. Har inte någon lust att pröjsa lika mycket som kortet självt är värt i bara kylning. Har läst att folk får problem med temperaturen på sin VRAM när dem moddar om sina R9 290 kort, därför verkar NZXT Kraken G10 ett självklart val. Vilken vattenkylare som jag sedan ska lägga till har jag inte riktigt bestämt och väljer därför att vända mig till er.

Vad tycker ni? Har ni någon erfarenhet av vad som är bäst, eller kanske mest prisvärdast att lägga till? Flera val är gärna uppskattat då det "bästa alternativet" är oftast en hel del dyrare än det "näst bästa". Som sagt så har jag ett Corsair 500R chassi med 2x120/140mm och 1x120/140mm fan slots.

Om ni tycker att mina tankar går åt helt fel håll och har andra tankar så är det bara att skriva dem =D

EDIT:
Läste att man kan behöva lägga till lite flänsar på VRMen för att kyla ner bättre. Någon som vet några flänsar som passar bra på R9 290 med ett G10 mountat?

Permalänk
99:e percentilen

För 600 kr kan du få en Accelero Xtreme IV. Den passar åtminstone 290 referens men jag vet inte om den fungerar med Windforce.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För 600 kr kan du få en Accelero Xtreme IV. Den passar åtminstone 290 referens men jag vet inte om den fungerar med Windforce.

Letar tyvärr efter ett slutet vattenkylningssystem ;/