Nytt grafikkort till 2560x1440 skärm

Permalänk

Nytt grafikkort till 2560x1440 skärm

Hej!
Jag vill köpa denna skärmen
http://www.inet.se/produkt/2340842/benq-32-bl3200pt-speakers-...
och tror att jag behöver ett nytt grafikkort för att driva den i spel. Just nu har jag ett 660ti.
Jag såg att Gainward GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA är rätt billigt i jämförelse med andra 970 4gb- kort.
https://www.komplett.se/gainward-geforce-gtx-970-4gb-physx-cu...
Hur stor skillnad spelar de ~100 mhz som ett Asus kort skulle ge? Ett 970 Strix kort kostar liksom 3500 som billigast så om Gainward är nästan lika kraftfullt kör jag hellre på det.
Kan man få några insatta kommentarer så är jag tacksam.
/Joakim

Permalänk

Ett 970 räker mycket bra till 1440p, så länge du inte ska maxa allt. Har du två så har du det mycket bra ställt, då dom går svala fasta du maxar allting i 1440p. Korten går att överklocka så 100mhz på minnena hit eller dit spelar noll roll.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av Tjockejocke:

Hej!
Jag vill köpa denna skärmen
http://www.inet.se/produkt/2340842/benq-32-bl3200pt-speakers-...
och tror att jag behöver ett nytt grafikkort för att driva den i spel. Just nu har jag ett 660ti.
Jag såg att Gainward GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA är rätt billigt i jämförelse med andra 970 4gb- kort.
https://www.komplett.se/gainward-geforce-gtx-970-4gb-physx-cu...
Hur stor skillnad spelar de ~100 mhz som ett Asus kort skulle ge? Ett 970 Strix kort kostar liksom 3500 som billigast så om Gainward är nästan lika kraftfullt kör jag hellre på det.
Kan man få några insatta kommentarer så är jag tacksam.
/Joakim

Med tanke på att du klarar kolla upp olika alternativ och inte bara åker till en säljare på tex Elgiganten så antar jag att du skulle lyckas att installera ett program för att överklocka ditt grafikkort också och då är helt plötsligt all prestanda skillnad mellan korten borta på 3 minuter då gigabyte kortet kommer överklocka till samma nivå som asus kortet sålts i och mycket längre än så (sista gäller asus kortet också).

Det som skiljer korten i realiteten är kylaren där Gigabyte har referens? kylaren och strix en klart bättre/tystare modell.

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Ett 970 räker mycket bra till 1440p, så länge du inte ska maxa allt. Har du två så har du det mycket bra ställt, då dom går svala fasta du maxar allting i 1440p. Korten går att överklocka så 100mhz på minnena hit eller dit spelar noll roll.

Ok cool!
Vet du om ljudnivån på Gainwardkortet kan bli jobbig? Är van vid Asus och den ljudnivån är jag nöjd med.
Btw, jag har ingen aning om hur man överklockar ett kort och känner nog inte riktigt för att behöva klydda med sånt. Vill hellre ha det bra direkt från lådan.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att du klarar kolla upp olika alternativ och inte bara åker till en säljare på tex Elgiganten så antar jag att du skulle lyckas att installera ett program för att överklocka ditt grafikkort också och då är helt plötsligt all prestanda skillnad mellan korten borta på 3 minuter då gigabyte kortet kommer överklocka till samma nivå som asus kortet sålts i och mycket längre än så (sista gäller asus kortet också).

Det som skiljer korten i realiteten är kylaren där Gigabyte har referens? kylaren och strix en klart bättre/tystare modell.

Alright!
Men måste inte kortet kylas mer för att klocka snabbare? Mjukvara klarar jag nog fint men att installera fläktar känns jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

Hej!
Jag vill köpa denna skärmen
http://www.inet.se/produkt/2340842/benq-32-bl3200pt-speakers-...
och tror att jag behöver ett nytt grafikkort för att driva den i spel. Just nu har jag ett 660ti.
Jag såg att Gainward GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA är rätt billigt i jämförelse med andra 970 4gb- kort.
https://www.komplett.se/gainward-geforce-gtx-970-4gb-physx-cu...
Hur stor skillnad spelar de ~100 mhz som ett Asus kort skulle ge? Ett 970 Strix kort kostar liksom 3500 som billigast så om Gainward är nästan lika kraftfullt kör jag hellre på det.
Kan man få några insatta kommentarer så är jag tacksam.
/Joakim

Jag tror inte du ska lägga alltför stor vikt vid att det ena kortet är något högre klockat direkt ur kartong.

Däremot är det nog mer relevant att fundera på andra saker, som kylaren. Den kylare som sitter på just det där kortet ser ut att vara någon variant på den gamla typen av referenskylare. Ingen höjdare i så fall.

Kan vara värt att välja ett annat kort av den anledningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

Ok cool!
Vet du om ljudnivån på Gainwardkortet kan bli jobbig? Är van vid Asus och den ljudnivån är jag nöjd med.
Btw, jag har ingen aning om hur man överklockar ett kort och känner nog inte riktigt för att behöva klydda med sånt. Vill hellre ha det bra direkt från lådan.

Det har inte direkt med märke att göra utan vad det sitter för kylare på det specifika kortet, vad för Asuskort är det du är van vid?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det har inte direkt med märke att göra utan vad det sitter för kylare på det specifika kortet, vad för Asuskort är det du är van vid?

Givetvis, men min uppfattning är att Asuskorten är lite tystare.
Detta är mitt nuvarande kort:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354376

Permalänk
Skrivet av Tjockejocke:

Ok cool!
Vet du om ljudnivån på Gainwardkortet kan bli jobbig? Är van vid Asus och den ljudnivån är jag nöjd med.
Btw, jag har ingen aning om hur man överklockar ett kort och känner nog inte riktigt för att behöva klydda med sånt. Vill hellre ha det bra direkt från lådan.

Det finns tester här på swec. Du kan kolla upp alla kort här, prestanda osv. Det sägas att det finns mycket spol tjut på gtx970, har själv ett asus strix 970 har inte märkt något spol tjut på det iaf för övrigt är det mycket tyst kort.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Det finns tester här på swec. Du kan kolla upp alla kort här, prestanda osv. Det sägas att det finns mycket spol tjut på gtx970, har själv ett asus strix 970 har inte märkt något spol tjut på det iaf för övrigt är det mycket tyst kort.

Ok det är bra att veta!
Jag kollade innan men hittade inte Gainwardkortet faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

Givetvis, men min uppfattning är att Asuskorten är lite tystare.
Detta är mitt nuvarande kort:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354376

Okej. Men tystare än vadå? Asus har ju också haft vissa kort med budgetkylare samt att de flesta tillverkarna också har kort med bra kylare.

Men ja, det där kortet du har nu har ju någon variant av Asus directcu-kylare, så det vore ju en klar försämring på den punkten att gå till det här billigaste kortet du hittade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Okej. Ja, det där kortet har ju någon variant av Asus directcu-kylare, så det vore ju en klar försämring på den punkten att gå till det här billigaste kortet du hittade.

Alright! kanske ska köra på Asus Strix kortet istället då!

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Okej. Men tystare än vadå? Asus har ju också haft vissa kort med budgetkylare samt att de flesta tillverkarna också har kort med bra kylare.

Haha Idk! Tystare som i behagligt i jämförelse med tjutande 680 kort jag hört skulle jag väl kalla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

Haha Idk! Tystare som i behagligt i jämförelse med tjutande 680 kort jag hört skulle jag väl kalla det.

Min poäng är väl mest att det är hopplöst att uttala sig om ett märkes hela sortiment.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205430-asus_g... kan ju vara värt att titta på om du är ute efter STRIX-kortet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack alla för hjälpen!