Permalänk
Medlem

Router/Switch

Hej SweC,
Jag har en fråga jag försöker klura ut.
Egentligen undrar jag helt sonika om jag kan använda en switch för att dela nätverk från en ethernetport till flera, men jag ska ge lite bakgrund till hur det är kopplat.

Jag har en ASUS RT-N66U som jag har kopplat in i en homeplug och sedan en ny homeplug i rummet bredvid, det är i detta rum jag skulle vilja kunna dra två ethernetkablar till två olika datorer. Räcker det då med en switch eller borde jag sätta en ny router där?

Förklaring:
Kopplat idag:
Router----> Homeplug IN---> Homeplug UT---> Dator 1

Fungerar det om jag sätter en switch:
Router----> Homeplug IN---> Homeplug UT--->Switch ---> Dator 1
---> Dator 2

Homepluggen har ju nämligen bara ett ethernet-uttag.

EDIT:
Fråga extra, finns det någon fördel med att köra router/switch? Jag har en router över, finns det någon nytta med att använda den i detta fall?

//Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Ja en switch räcker.
Alternativ med din router fungerar oftast om du sätter homeplugUT i routern men inte i WAN uttaget samt stänger av DHCP på routern.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte koppla in två routers om du inte konfigurerar/kopplar den ena som switch, och det varierar mellan routrar hur man gör (kanske inte går)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Docker:

Ja en switch räcker.
Alternativ med din router fungerar oftast om du sätter homeplugUT i routern men inte i WAN uttaget samt stänger av DHCP på routern.

Skrivet av teejee:

Du ska absolut inte koppla in två routers om du inte konfigurerar/kopplar den ena som switch, och det varierar mellan routrar hur man gör (kanske inte går)

Då köper jag en switch, det var ändå såpasst billigt och jag har vägarna förbi Kjell & Company i vart fall :-).

Tack för hjälpen!