Linus Torvalds sågar fler processorkärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Ta till exempel att packa upp en fil - det är enkelt att fördela på flera kärnor då varje kärna tar sin del av filen att packa upp, sedan sätts alla deltagande kärnors jobb ihop till den uppackade filen.

Nja, i de flesta komprimeringsformat (t.ex. gzip) så beror den packade versionen av block n+1 av filen på innehållet i block n. Så det går bara att använda en CPU för att packa upp. Däremot så har många container-format featuren att varje fil är individuellt packad (t.ex. zip, men inte t.ex. tar.gz), så man kan packa upp filer i container-formatet separat.

Permalänk
Inaktiv

Snygg graf som sträcker sig till 65536 processorer - inte kärnor (ovesäntligt i sammanhanget kanske). Ett otroligt tydligt sätt att bevisa något med missvisande grafer. Vem f*n sitter på mer än 4 processorer idag, som mest?

Hatar dessa grafer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inget antingen eller, utan en kombination av båda och det gäller inte bara AMD, Samsung's octa-core presterar sämre än den 4 kärniga Snapdragon de också använder. På konsumentsidan handlar det bara om e-penis.

I teorin är det också 4 kärnor som arbetar samtidigt, bara att de växlar mellan 4st strömsnåla kärnor och 4st högpresterande beroende på användning.
Och vad jag vet prestera Samsung senaste SoC bättre eller liknande än alla nuvarande Snapdragon varianter som är ute på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så argumentet att man kanske har svårt att utnyttja 16kärnor i excel

Du jobbar inte med excel hör jag
Hade gärna tagit 16 kärnor för en del sysslor där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Precis, där jag tycker att antalet kärnor på mobiler kraftigt har rusat iväg p.g.a. det säljer mer och låter bättre. På persondatorsidan så gör man flera saker samtidigt och då är det inte samma problem med att fördela resurserna.

T.ex. maskinen som jag leker med nu har (2st 2*12 kärniga Xeons moderkort med 64GB ram vardera) och det finns inga som helst problem att utnyttja kraften i för vem som helst. Det är bara skapa 10st virtuella maskiner och kör lite skoj på dem och ens behov av mer datorkraft finns.
En maskin kanske någon ska spela på, en annan ska man redigera filmer på, någon ska agera filserver, databasserver etc..

Jag tror att folk allteftersom åren går bara kommer göra mer och mer samtidigt på sina maskiner. Så argumentet att man kanske har svårt att utnyttja 16kärnor i excel och liknande program, kan motargumenteras med att man kanske låter datorn arbeta med annat under tiden.

Att köra 10 virtuella maskiner där en agerar filserver och en agerar renderingsfarm samtidigt som du spelar är inte ens i närheten av en "normal klient". Bara konceptet att sitta och rendera film i någon större utsträckning är hyfsat nichat. Det är för övrigt ett intressant exempel då de tunga aspekterna av filmrenderingen i den mån den görs är att konvertera ner den till en slutgiltig fil som nu nästan alltid är h.264. Det går fint att parallellisera och det finns mjukvara som löser det på grafikkort eller till och med i dedikerat kisel som med Intels Quicksync. Dubbla Xeon har inte en chans mot en modern i3 om man kan konvertera h.264 med Quicksync. Just filmformat i uppspelning och omkodning är en så vanlig uppgift att det börjar bli standard med dedikerad hårdvara i alla former av grafikkort. Inte bara uppspelning utan även omkodning.

Sen angående multitasking. Hur många gör så många extremt processorkrävande saker samtidigt att det är ett problem? Hur många sitter och kör långa Monte Carlosuimularingar i Excel samtidigt som de kompilerar en Linuxdist, samtidigt som de redigerar semesterbilderna, samtidigt som de renderar ner semesterfilmerna samtidigt som de spelar ett processortungt RTS, samtidigt som de kör FEM-beräkningar i Matlab? Hur många kan ens lyckas maxa en modern i7 med enbart Excel? Visst går det att konstruera en miljon scenarion där man behöver en hel superdator på flera PFLOPS men det är ju tämligen irrelevant för den normala användaren. Det börjar bli lite megapixelrace på processorkärnor. 50 Mpix är trevligt i en Hasselblad men helt meningslöst i en vanlig kompaktkamera för att optiken klarar inte ens i teorin en så hög upplösning. Tittar vi på kameror har megapixelracet lett till sämre bildkvalité för den stora massan som ändå i princip aldrig använder mer än 5 mpix vilket duger fint till tryck upp till A4. Större fungerar också beroende på betraktnignsavstånd. Men de flesta tittar bara på sina bilder på en datorskärm på knappa 2 Mpix. Istället får vi mycket mindre pixlar vilket ger mindre ljus till varje enskild pixel vilket kräver mer förstärkning vilket ger mer brus. Vidare ger fler och tätare pixlar högre termiskt brus så det är dåligt på många sätt. Nu verkar det som att processorerna har konvergerat mot 4 kärnor för vanliga klienter vilket verkar rätt rimligt. Hoppas bara det sprider sig till mobiltelefoner sen också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag tror Linus Torvalds har helt rätt i detta. Satsa på effektivare kärnor istället för att slänga in fler utan större påverkan på prestanda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför inte? Låter teoretiskt genomförbart tycker jag.

Det du pratar om är avancerad processordesign, det kanske är teoretiskt möjligt men det betyder inte att det finns en prestandavinst värd namnet.

Värt att tänka på är att det sedan länge att genomföra flera beräkningar samtidigt på en processorkärna med hjälp av pipelining.

Varje instruktion till processorn delas upp i flera delar tex. fetch, decode, execute, write, osv. Detta innebär att det är möjligt att i en processorkärna hämta en instruktion medan en instruktionen innan avkodas, instruktionen innan den beräknas och instruktionen innan den skrivs osv.

Att dela upp ytterliggare mellan processorer är betydligt mer komplext och behöver inte nödvändigtvis ge en prestandavinst. Detta eftersom de flesta instruktioner måste utföras i en rätt ordning vilket hade inneburit att "hjälpkärnan" hade behövt ligga och vänta på att många instruktioner i rad som inte är beroende av varandra ska beräknas.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gender Bender:

En klassisk kommentar från Bill Gates som påstod att ingen kommer behöva mer än 640K RAM.

Jo tack, jag förstår allt vad herrn syftade på, jag försökte bara göra mig lustig över att det skrevs 640K, utan att skriva vad för något (byte, i detta fallet).

Och nej, det finns inget som visar att Bill faktiskt sagt detta, så att dra upp det är ju bara ytterligare en sak att göra sig lustig över.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Snygg graf som sträcker sig till 65536 processorer - inte kärnor (ovesäntligt i sammanhanget kanske). Ett otroligt tydligt sätt att bevisa något med missvisande grafer. Vem f*n sitter på mer än 4 processorer idag, som mest?

Hatar dessa grafer.

Superdatorn Titan har 18 688 CPU processorer med totalt 299 008 kärnor. Världens snabbaste dator, Tianhe-2 har 32 000 processorer med totalt 384 000 fysiska kärnor, 768 000 logiska med HT. Räknar man med kärnorna i all Xeon Phi också så landar man på strax över 3 miljoner kärnor. Så det är ju en relevant graf för att demonstrera Amdahls lag. Den är tydligt designad för att visa när även linjen för 95 % planar ut. Den är helt korrekt för det den är tänkt att visa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Låter lite mycket, jag tycker ~295-300 K är behagligare.

Skrivet av DunderKlumpen:

Jo tack, jag förstår allt vad herrn syftade på, jag försökte bara göra mig lustig över att det skrevs 640K, utan att skriva vad för något (byte, i detta fallet).

Och nej, det finns inget som visar att Bill faktiskt sagt detta, så att dra upp det är ju bara ytterligare en sak att göra sig lustig över.

All mjukvara jag stött på skriver kB som K. Dessutom så är citatet "640K ought to be enough for anybody".

Aja, vi ska inte börja prata om Si enheter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Du jobbar inte med excel hör jag
Hade gärna tagit 16 kärnor för en del sysslor där.

Jodå jag har använt excel en hel del, då används flera dolda instanser så att man bättre kan fördela belastningen på fler kärnor, likaså kringgår man ramminnesbegränsningen på 2GB per instans..

Skrivet av Zotamedu:

Att köra 10 virtuella maskiner där en agerar filserver och en agerar renderingsfarm samtidigt som du spelar är inte ens i närheten av en "normal klient".

10st virtuella maskiner kör inte många, men 2st är inte ovanligt och då på en vanlig laptopp. Jag vet många som t.o.m. kör 2st virtuella maskiner från en och samma Usb-hårddisk samtidigt då de ej har plats på laptoppen för dem och ej orkar flytta.

Skrivet av Zotamedu:

Sen angående multitasking. Hur många gör så många extremt processorkrävande saker samtidigt att det är ett problem? Hur många sitter och kör långa Monte Carlosuimularingar i Excel samtidigt som de kompilerar en Linuxdist, samtidigt som de redigerar semesterbilderna, samtidigt som de renderar ner semesterfilmerna samtidigt som de spelar ett processortungt RTS, samtidigt som de kör FEM-beräkningar i Matlab? Hur många kan ens lyckas maxa en modern i7 med enbart Excel?

Man behöver inte köra extremt krävande saker för att det ska gå supersegt. Fler kärnor är dock inte precis alltid lösningen då det finns mycket annat som flaskar som SDD hårddisken m.m.
Angående Excel så behöver man inte göra något avancerat för att en i7a ska vara slö, det beror dock främst på att excel är dåligt optimerat för det man gör. (t.ex. om man kodar vba istället för en VSTO lösning) T.ex. splittrade jag en 10MB csv fil till olika excelfiler idag i Excel, det tog sin lilla tid fast jag hade hyfsad beräkningskraft att tillgå.

Mitt påstående är inte att en stor skara gör väldigt mycket på sina datorer samtidigt, mitt påstående är snarare att mängden som gör fler saker samtidigt på sin dator hela tiden ökar. Och man inte ska stirra sig blint på hur svårt det är att fördela kraften till en applikation i taget. Detta motiverar inte att man ska skaffa ett par hundra kärnor, men 8st kärnor är inget problem för en riktig datoranvändare att utnyttja med dagens program.

Angående antal som gör fler saker samtidigt, så är väl systemutvecklare stockholms vanligaste yrke idag? Och många av oss tar med jobbet hem och gör annat på maskinen samtidigt som den arbetar med våra uppgifter och då går det år några kärnor.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av 0x90:

All mjukvara jag stött på skriver kB som K.

Aja, vi ska inte börja prata om Si enheter

Och här sittar jag i Linux och ser GB som GB i filhanteraren... Även i Spotify skriver dem ut det hela, likaså i Dropbox och Steam. Vart tittar du egentligen?

EDIT: Det var alltså avsaknaden av B:et, inte att du skrev kilo fel, som jag noterade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Haellgren:

Tyvärr ett falskt rykte, han har i efterhand nekat uttalandet.

Låter helt logiskt. Linus borde vara väl förtrogen om t.ex Adaptevas o andras arbete. Enda man kan vara säker på, är att framtiden alltid kan ändras....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Och här sittar jag i Linux och ser GB som GB i filhanteraren... Även i Spotify skriver dem ut det hela, likaså i Dropbox och Steam. Vart tittar du egentligen?

EDIT: Det var alltså avsaknaden av B:et, inte att du skrev kilo fel, som jag noterade.

All mjukvara är lite av en överdrift, men filhanteraren och webbläsaren visar båda K istället för kB men samtidigt visar den MB som MB och GB som GB.

Apple lär väl aldrig följa standard. Får leva med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Superdatorn Titan har 18 688 CPU processorer med totalt 299 008 kärnor. Världens snabbaste dator, Tianhe-2 har 32 000 processorer med totalt 384 000 fysiska kärnor, 768 000 logiska med HT. Räknar man med kärnorna i all Xeon Phi också så landar man på strax över 3 miljoner kärnor. Så det är ju en relevant graf för att demonstrera Amdahls lag. Den är tydligt designad för att visa när även linjen för 95 % planar ut. Den är helt korrekt för det den är tänkt att visa.

Jag är väl bekant med superdatorer, men ingen normal människa sitter med sådana datorer. (det nämns ju videoredigering och bildbehandling i artikeln, just därför).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Superdatorn Titan har 18 688 CPU processorer med totalt 299 008 kärnor. Världens snabbaste dator, Tianhe-2 har 32 000 processorer med totalt 384 000 fysiska kärnor, 768 000 logiska med HT. Räknar man med kärnorna i all Xeon Phi också så landar man på strax över 3 miljoner kärnor. Så det är ju en relevant graf för att demonstrera Amdahls lag. Den är tydligt designad för att visa när även linjen för 95 % planar ut. Den är helt korrekt för det den är tänkt att visa.

Nu har jag inte läst så mycket om Amdahls lag och teoritiska kunskaper är inte mitt område.
Men Amdahls lag handlar väl om "Speedup in a sequential program" medans dessa superdatorer består av väldigt många delar som vardera kan sess som ett "sequential program" och därför begränsar inte Amdahls lag hur många fler kärnor som dessa maskiner kan utnyttja?

Jag borde annars läsa på lite mer om "datorteori" för vad är t.ex. en applikation? Jag har applikationer som körs på 6st olika kluster och de alla delarna gör helt olika saker, det finns dock en gemensam nämnare och det är SQL databasen som sätter begränsningen.

Tar vi spel (framförallt simulatorer) så finns det lite samma sak där, där de kan bestå av helt skilda delar som skulle kunna göras på helt skilda maskiner och det enda som delas är lite data.

Permalänk
Avstängd

"stordatorer" har väl i praktiken i princip varit passerat sedan 70 talet, så jag anser att Linus har en poäng, det är i princip bara i de tillämpningar han delvis nämner det är befogat idag. Men det trodde jag inte behövde sägas idag. Men om han anser det så finns det väl fortfarande folk som hänger kvar i 60 talet eller har något slags önsketänkande att det är en enkel genväg fortfarande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

"stordatorer" har väl i praktiken i princip varit passerat sedan 70 talet, så jag anser att Linus har en poäng, det är i princip bara i de tillämpningar han delvis nämner det är befogat idag. Men det trodde jag inte behövde sägas idag. Men om han anser det så finns det väl fortfarande folk som hänger kvar i 60 talet eller har något slags önsketänkande att det är en enkel genväg fortfarande.

Tvärtom tycker jag på de storföretag som jag arbetar emot, det blir bara mer och mer som ska köras i molnet och företag vill inte underhålla en massa klienter i onödan. Snart är det väl historia när man hade officeprogrammet på sin egna dator? (office 365), detsamma gäller emailprogram etc. Det har även pratas en hel del om spelkonsoler i molnet även om jag inte förstår hur detta ska fungera.
Så det kan bli att vi sitter med typ tunna klienter och då behövs inte många kärnor.

Permalänk
Avstängd

Börjar Linus "tappa det?" finns de som gör mer än att spela spel, eller de som gör saker utöver spel..sysslar du t.e.x. med 3d så har jag svårt att se att renderingen inte skulle tjäna på fler kärnor..

Permalänk
Medlem

Meh.
Beror ju helt på applikationen, vissa saker lämpar sig bättre än andra för parallelisering.

Men sen ska vi ju inte glömma att en moderna dator kör mer än 1 program samtidigt.
Ett modernt OS har ju en hel drös med olika tasks/deamons/services som kör och gör olika saker, och då hjälper det ju faktiskt om inte alla sitter och kör på samma core som ditt program gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

I teorin är det också 4 kärnor som arbetar samtidigt, bara att de växlar mellan 4st strömsnåla kärnor och 4st högpresterande beroende på användning.
Och vad jag vet prestera Samsung senaste SoC bättre eller liknande än alla nuvarande Snapdragon varianter som är ute på marknaden.

Det är inget du vet då det hittills bara är vad Samsung har påstått att den ska men de har heller inte sagt något om den ännu heller eftersom de inte presenterat den än, så den finns inte ute på marknaden än och då vet vi inte hur det är med den saken eftersom ingen har haft möjlighet att testa den än.

http://techruns.com/sv/samsung-exynos-5-octa-core-2nd-generat...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Börjar Linus "tappa det?" finns de som gör mer än att spela spel, eller de som gör saker utöver spel..sysslar du t.e.x. med 3d så har jag svårt att se att renderingen inte skulle tjäna på fler kärnor..

Jo fast just det sa han ju att det var ett exempel som faktiskt använde flera kärnor väl. Efter lite kritik

Permalänk
Avstängd

Linus Torvalds vet (som vanligt) vad han pratar om, men vissa missuppfattar honom också, man får inte ta saker ur sammanhanget.

Lite intressant att desktopprocessorer är 4 kärniga, medan mobilaprocessorer är 8 kärniga. På mobiler så kör man ju bara en aktivitet åt gången, och appar som inte syns på skärmen stängs ner (Android ropar på funktionerna onPause() och onResume()).

Sen får man komma ihåg att det inte är gratis att skapa trådar och göra context switches, det är en penalty på det. Så måste man tänka på locks, mutex, och sånt. Men trådar är bra för långa bakgrundsjobb.

65535 kärnor nämns i artikeln. Det är samma antal sockets man kan ha öppna samtidigt. Så tänk om man hade en server med 65535 kärnor, då kunde den ha en dedikerad kärna för varje öppen TCP/IP anslutning.

En processor med 65535 kärnor skulle säkert YouTube och Netflix vilja ha.

Permalänk
Medlem

Då är det alltså onödigt med en 4790k när man oftast bara spelar eller surfar o kollar mailen o sånt och istället köra med en 4690k.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

IBM PC XT model 5160 – I princip en IBM PC men kunde även vara utbyggd med en 5 eller 10 MB hårddisk (ST-506 och ST-412) och mer RAM (maximalt 640 kB)
Alltså. IBM spikade 640 k som var 10x mer än de 8-bitarsdatorerna som fanns då. BG har väl knappast deltagigt i PC-design.
Edit: Felstav

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrbrix:

Då är det alltså onödigt med en 4790k när man oftast bara spelar eller surfar o kollar mailen o sånt och istället köra med en 4690k.

Det är ingen nyhet att en i7 är onödig om man bara spelar, väldigt få privatpersoner har någon nytta av en i7 och HTT

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men Amdahls lag handlar väl om "Speedup in a sequential program" medans dessa superdatorer består av väldigt många delar som vardera kan sess som ett "sequential program" och därför begränsar inte Amdahls lag hur många fler kärnor som dessa maskiner kan utnyttja?

Nej, den är allmängiltig för _alla_ beräkningar.

Det spelar ingen som helst roll om man delar upp dem i flera processer, datorer, trådar, kluster eller vad.

Om din beräkning till X procent inte har några beroenden (indatan beror inte på utdatan från tidigare steg) så säger lagen hur mycket snabbare det blir om du delar upp det i Y parallella beräkningar.

En del saker, t.ex. att kompilera en uppsättning filer, räkna mandelbroot, köra shaders eller transcoda websidor åt användare, har X väldigt nära eller exakt 100%, vilket gör att prestandan blir Y ggr bättre. 10 "enheter" som räknar går 10ggr snabbare.

Om däremot X bara är 98% (räkna väder t.ex) så kommer det inte gå så mycket snabbare när du väl är uppe på några tusen cores, det blir knappt märkbart eftersom de kvarvarande 2%:en står för i princip all beräkningstid (i fallet väder så påverkar olika simulerade celler varandra. t.ex).

Att koda video, vilket nämnts här tidigare, har X nånstans runt 80-90% (steg-1 (entropiuppskattning för vbr) och framförallt entropikodningen är inte speciellt trådbara.)

Det som gör att servrar kan utnyttja mer cores än klientdatorer kan demonstreras med webbrowserexemplet ovan:

Att transcoda en websida åt en användare parallelliserar riktigt dåligt, man kan flytta bildavkodning, uppackning och lite annat, men javascript+dom+css är till sin natur rätt enkeltrådat. Man kan med mycket möda komma upp i 50% som inte har beroenden, så två cores är ungefär var gränsen går för en websida (utan flash..).

Men om man rendrerar sidor åt 300 miljoner användare så är chansen rätt stor att flera av dem gör requests samtidigt, många nog för att man ska ha nytta av tiotusentals cores i en bunt kluster (opera mini).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det är ingen nyhet att en i7 är onödig om man bara spelar, väldigt få privatpersoner har någon nytta av en i7 och HTT

Kanske är det så?, men har man flera skärmar och/eller multitaskar samtidigt som man spelar vilket ju inte bör vara så ovanligt, samma sak då menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Sen får man komma ihåg att det inte är gratis att skapa trådar och göra context switches, det är en penalty på det. Så måste man tänka på locks, mutex, och sånt. Men trådar är bra för långa bakgrundsjobb.

Om man ska vara skalbar kan man inte använda lås, iofs (share-nothing message passing är det som gäller när du kommer över några få hundra cores redan).

Så det är inte direkt relevant för skalbarhet för mer än 8 cores, egentligen, och context-switching kan man ju göra sig av med helt genom att helt enkelt ha lika många cores som man har trådar (typ 1000 nånstans för en normal windows-pc om jag läser min taskmanager rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Asså seriöst, tror du på sån BS? Han har aldrig sagt så, han förnekar det och det finns inga källor som kan verifiera ditt citat. Det är bara ett dumt rykte som du verkar gå på trots att det har cirkulerat i runt 30 år :'D http://www.computerworld.com/article/2534312/operating-system...

Låt oss för ditt arguments skull säga att han sa det, att ditt bildcitat är sant - så säger han ju inte "ever". Enligt ditt bildcitat så pratar han för stunden och den maskinen var på den tiden ganska högt upp i prestanda. Från artikeln: "640KB at that time was an order of magnitude larger than the 64KB limit that faced users of 8-bit computers, such as the Apple II+ and the Commodore 64"

Fan vad jag hatar internet nu för tiden där alla kan få tag på information på 10 sekunder och sedan låta märkvärdig. Klart att han förnekar det nu, men faktum kvarstår att steget förbi 640K-gränsen var ett stort problem på den tiden, och Gates har sagt att han trodde det skulle ta väldigt lång tid och kan då antingen på skoj eller på allvar ha sagt något i stil med "vem behöver mer än 640K?".

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi