Permalänk

Byta PCIe-clip?

Jag råkade bryta av ett pci-clip när jag tog ur grafikkortet ur datorn, alltså den lilla plastbit som håller fast grafikkortet i sloten.

Satte grafikkortet i en annan pci-slot så det är inga akuta problem, men jag undrar om det på något sätt går att byta ut clips? Går det att ta bort ett clip från en slot som inte används och sedan sätta dit det på en annan? Finns det lösa clips att köpa någonstans? Vill gärna kunna använda sloten med trasigt clip till grafikkortet på grund av bättre luftflöde.

Någon som har en ide?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hedersmedlem

Clippet är inte en absolut nödvändighet, det hjälper bara till att hålla fast kortet i slotten. Sitter kortet bra utan det så är det ingen fara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Clippet är inte en absolut nödvändighet, det hjälper bara till att hålla fast kortet i slotten. Sitter kortet bra utan det så är det ingen fara.

Vet att det inte är livsviktigt, men jag vill gärna köra med clip.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ofta är clipet en del av sockeln, och då går det inte att ersätta, utan att byta ut hela PCIe-sloten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Ofta är clipet en del av sockeln, och då går det inte att ersätta, utan att byta ut hela PCIe-sloten.

Jag har jämfört clips lite, och jag har typen som glider fram och tillbaka. Det är inte av den typen som bla Asus använder (dvs liknande clips som finns i ram-slotsen). Tycker att det borde gå att byta, men då förutsätter det att jag kan få tag på ett clip.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S